Koppenhágától Koppenhágáig

2002. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország hosszú kitérő után végérvényesen viszszatért Európába, oda, ahová mindig is tartozott. Hosszú tárgyalássorozat lezárása után, 2004. május 1-jén kilenc országgal egyetemben az Európai Unió tagja lehet. Az akkor még tizenkét tagállam 1993-ban Koppenhágában határozta el, hogy a feltételek teljesítése és a bővítési tárgyalások sikeres befejezése esetén teljes jogú tagként felveszi a posztkommunista tömb több országát. Európa egyesítésének történelmi víziója többször is megbicsaklani látszott, úgy tűnt, hogy örökre öt évre maradunk az uniótól, 1998-tól azonban felgyorsult a csatlakozás, megkezdődött a konkrét alkudozás, a hat tagjelöltből tíz lett, s Koppenhágában kerülhetett pont az ugyanitt megkezdett folyamat végére. A dán fővárosban szimbolikusan másodszor is leomlott a berlini fal, megszüntetve a fél évszázados szétszakítottságot.
A tíz új tagállam befogadása a második világháború és a kommunizmus által szétzúzott európai álom újraépítését jelenti, e történelmi pillanatban sem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy csupán esélyt, lehetőséget kapott a kontinens szerencsétlenebb sorsú fele. Olyan esélyt, amely alapvetően megváltoztatja sorsát, e lehetőséggel azonban élni tudni kell. Ez persze, mint a csatlakozási tárgyalások véghajrája is mutatta, nem is olyan egyszerű dolog.
Európa gazdasága komoly gondokkal küszködik, így a bővítés pénzügyi keretei is behatároltak. A tagországok szemében túl magasnak tűnnek az egyesítés költségei, így kicsinyes alkudozás kíséri a bővítést. A csatlakozni szándékozóknak ezért gyorsan rá kellett volna jönniük, hogy az Európai Unióban az érvényesül, aki képes keményen érvényesíteni érdekeit.
A gyakorlatban hűen mutatta ezt Csehország és Lengyelország esete is, utóbbi magasan a legjobb feltételeket vívta ki magának a péntek éjszakába nyúló tárgyalásokon. A lengyel küldöttség az utolsó percig folytatta az érdemi tárgyalásokat, azután is, amikor más tagjelöltek – így sajnos a puha tárgyalófélnek mutatkozó magyar – már kielégítőnek minősítették az Európai Bizottság által ajánlott feltételeket. Ennek a magatartásnak és kemény tárgyalási stratégiának köszönhető, hogy – elérve az egyedi elbírálást – Varsónak jut a bővítésre szánt teljes összeg több mint fele. A mezőgazdaság és vidékfejlesztés ügyében is a kezdetben ajánlottnál sokkal jobb megoldásokat sikerült kiküzdeni. Az összes tagjelölt közül Lengyelország kapta a legtöbb átmeneti mentességet, amelyek a lengyel gazdaság érzékeny területeit védelmezik. A nemzeti érdekek érvényesítése szempontjából az uniós tagságnak tehát máris vannak vesztesei, így már most inogni látszik a magyar külügyminiszter sikerpropagandára alapozott retorikája, miszerint a csatlakozásnak csak nyertesei lesznek.
És ez akkor is igaz, ha a csatlakozás nem csupán pénzügyi kalkulációkból áll. Hozadéka ugyanis nemcsak a kontinens egyesítése, hanem – mint azt Németország és Franciaország példája is mutatta – az értékek közösségében oldódnak a történelmi görcsök is. Magyarország esetében a bővítés kiteljesítése gyógyír lehet a trianoni traumára. Ugyanakkor nem kell tartani a nemzeti hagyományok, értékek, sajátosságok elvesztésétől sem. Európa szívesen fogadja, s értékeli azokat, akik emelt fővel közelítenek hozzá. Lesütött szemmel ebben a közösségben sem lehet érvényesülni!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.