Jövő januártól 2006 végéig szóló keretmegállapodást kötött még december elején a MÁV Rt. menedzsmentje a reprezentatív vasutas szakszervezetekkel. Márkus Imre, a vasút reformjáért felelős miniszteri biztos lapunknak elmondta: az egyezség rendelkezik a jövedelempolitikai és egészségügyi, a foglalkoztatáspolitikai, valamint a munkaügyi kapcsolatok kérdésköréről. A megállapodás szerint a vasutasok jövőre az országos bérajánlásnak megfelelő 4,5 százalékos reálkereset-emelésben részesülnek, ugyanakkor „bizonyos feltételek” megvalósulása esetén további ötszázalékos „reformprémiumra” számíthatnak a dolgozók. Márkus kijelentette: 2003-ban nem lesz központilag kezdeményezett létszámleépítés a társaságnál. A miniszteri biztos elmondása szerint a jelenleg hatályos kollektív szerződést (ksz) a módosított Munka Törvénykönyve (MT) szerint újratárgyalják, és 2003-ig meghosszabbítják a szociális partnerek – bár szó van a ksz határozatlan idejű meghosszabbításáról is.
Lapunk korábban úgy értesült, hogy a MÁV-nál az átlagosnál magasabb lesz a béremelés annak érdekében, hogy a vasút reformjából adódó létszámleépítések ellenére garantált legyen a munkabéke.
A megállapodásról megkérdeztük Borsik Jánost, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnökét, aki aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a 2003-as költségvetésben a vasút reformjára nincs elkülönített forrás. Kérdésünkre, hogy az ötszázalékos prémiumot mégis miért adja és miből fedezi a vasúttársaság, Borsik azt mondta: mivel a vasutasok keresete elmarad a nemzetgazdasági átlagtól, a menedzsment vállalta a felzárkóztatást. Az ügyvezető alelnök szerint a többletek azokból a megtakarításokból származnak, amelyek 2004– 2005-ben az EU-csatlakozásból adódó, a gazdálkodáshoz és a teljesítményhez igazodó létszámcsökkentésből szabadulnak fel.
Lövöldözés Kijevben: Megölték Volodimir Zelenszkij kulcsemberét
