Minden emberhez szóló küldetés

Minden megkeresztelt hivatása, hogy megismerje és megélje a hitét, bár ezen belül természetesen vannak fokozatok. Nem szabad feladni azt a reményt, hogy annak az embernek, akinek már valamilyen kapcsolata van az egyházzal, az élete során mély vallásos meggyőződéssé válhat a hite. Jézus azért gyógyította meg a betegeket, hogy ezzel Isten erejét és szabadító jóságát jelezze. Nekünk is úgy kell elvégeznünk a feladatainkat, hogy azzal az emberek számára jel legyünk – mondta Erdő Péter újonnan kinevezett esztergom–budapesti érsek. Magyarország prímása lapunknak adott interjújában az egyház társadalmi helyzetéről, valamint érseki terveiről beszélt.

Jezsó Ákos
2002. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan fogadta a hírt, hogy II. János Pál pápa az elmúlt hét szombatján esztergomi érsekké nevezte ki?
– Örömmel fogadtam, amely bizonyos meglepetéssel és megilletődöttséggel is párosult. Nagy megtiszteltetésnek és olyan lelkipásztori feladatnak tekintem, amely egy életre szóló kihívást jelent.
– Kinevezésével együtt járt a bíborosi cím?
– Nem. A szentatya csak az esztergom–budapesti érsekség betöltéséről rendelkezett, amely alapítása óta Magyarország prímási széke is.
– Egyik elődje, Lékai László bíboros jelmondata az volt, hogy a „megnyesett fa kizöldül”. Tizenkét évvel az ateista elveket hirdető előző rendszer bukása után milyen képet rajzol az egyház mai helyzetéről? A jelmondatnál maradva: kizöldült már a megnyesett fa?
– Az utóbbi 12-13 év a magyar egyház életében a csodálatos fejlődés, virágzás időszaka volt, hiszen kisebb-nagyobb zökkenőkkel, ügyetlenkedésekkel kísérve, de párját ritkító fejlődés következett be. Olyan, amelyre még a régióban is sokan tisztelettel néznek. Ezt nem árt, ha tudjuk, hiszen komoly felelősséget is jelent. Ebben a fejlődésben az első és alapvető tényező, hogy vallásszabadságot kaptunk a gondviseléstől.
– Készítsünk akkor egy leltárt…
– Az egyház életében olyan jogi helyzet alakult ki, amely révén a lelkipásztori szolgálat mellett a közszolgálati tevékenységre helyeződött a hangsúly. Hogy ez utóbbira példát mondjak: a rendszerváltás előtt nyolc iskolánk volt, most 300 van. Ez komolyabb szervezettséget és több munkaerőt kíván, mint a korábbi időszak. Ezt a közszolgálati tevékenységet is a hit összefüggéseinek megfelelően, hívő atmoszférában kellene végeznünk.
– Jól értettem? Úgy fogalmazott, hogy kellene?
– Nem volt véletlen elszólás. Annyi évtized után szinte a semmiből nem lehet elővarázsolni egy széles, szakmailag magas színvonalat képviselő, egyházához hű réteget. Ez nem megy egyik napról a másikra. Olyan folyamatot jelent, amely továbbra is sok fáradságot igényel. Most már azonban nem annyira a mennyiségre, mint inkább a dolog valódi vallási, lelkipásztori és emberi értékeire kell koncentrálni. A „főcsapás iránya” tehát megváltozott. A lelkipásztori tevékenység tekintetében nagyon fontosnak tartom a papság életkörülményeinek és személyi állapotának javítását.
– Ezen a területen érez lemaradást?
– A magyar katolikus egyház ezt a területet mindig is kiemelten kezelte. A lelkipásztori alaptevékenységre fordítható biztos központi bevétele azonban 1998 óta garantált.
– Ez az előző kormánynak köszönhető?
– Nem csupán, hiszen mindez egy többlépcsős folyamat volt, amelynek a főbb állomásai közül megemlíteném az 1991-ben elfogadott ingatlan-visszaadási törvényt, az 1997-ben aláírt vatikáni megállapodást, valamint az előző kormány tevékenységét. Ezt az egészet tehát egy kissé ingadozó, de mégis szerves fejlődési folyamatként fogom fel, amely mostanra érlelte meg az eredményeket.
– Milyen egyházat szeretne? Széles társadalmi alapon álló népegyházat, amelyben a dolgok természeténél fogva a lelkiség „mérsékeltebb”, vagy egy szűk, morális elitet képező élcsapatot?
– Nem szabad végletekben gondolkodni, hiszen az egyháznak minden emberhez szóló küldetése van. Minden megkeresztelt hivatása, hogy megismerje és megélje a hitét. Ezen belül természetesen vannak fokozatok. Nem szabad feladni azt a reményt, hogy annak az embernek, akinek már van valamilyen kapcsolata az egyházzal, az élete során mély vallásos meggyőződéssé válhat a hite. Jézus azért gyógyította meg a betegeket, hogy ezzel Isten erejét és szabadító jóságát jelezze. Nekünk is úgy kell elvégezni a feladatainkat, hogy azzal az emberek számára jel legyünk.
– A papság elöregedett, sok plébániai tisztség betöltetlen, ugyanakkor a válások száma soha ilyen magas, a születéseké pedig soha ilyen alacsony nem volt, mint most. A fogyasztói kultúra háttérbe szorítja a lelki életet – hogy csak néhány riasztó adatot említsek. Mit tud ez ellen tenni az egyház?
– Csak az emberek szívén keresztül vezet az út. Nem hiszek az olyan megoldásokban, amelyek külső hatalmi eszközökkel vagy szervezeti kényszerrel próbálnak egy ilyen mélyreható kérdést megoldani. Ugyanakkor persze a társadalom és az állam működése sem közömbös ezekben a kérdésekben. Azért vannak a hívő világiak, hogy az evangélium szellemében végezzék a munkájukat, és képviseljék azokat az értékeket, amelyeket magukénak vallanak. Ezen belül, én azt hiszem, elsősorban a reményt kell visszaadni az embereknek. A remény pedig abból táplálkozik, hogy a mi életünknek is és a világ történelmének is értelme van. A pápa az utóbbi években nem véletlenül beszélt olyan sokat a reményről. Azt látja, hogy a remény veszélybe került. Látja, hogy az emberek eljutnak egyfajta anyagi jólétig, biztonságig – legalábbis a nyugati világban –, de közben nem találják meg életük értelmét. A rendszerváltás előtt sokan abban reménykedtek, hogy Magyarországon is megszületik a demokrácia. Azt azonban kevesebben gondolták, hogy a demokrácia nem feltétlenül azonos a mennyországgal. Erre az elmúlt időszakban kellett rájönnünk. A reménység azonban nem valamilyen általános érzés, hiszen a reményünket Jézus Krisztus személyébe vetjük. Ő az, aki segíteni tud az emberen, aki az életünknek is értelmet ad, hiszen a vele való végérvényes találkozásra születtünk. Az üdvösségre irányuló szemlélet nélkül könnyen erőt vesz az emberen a pesszimizmus, és azt mondja, hogy rossz irányba mennek a statisztikák. A reménynek pedig az a sajátos tulajdonsága, hogy a reménytelenség ellenére is működik, a legrosszabb látszat dacára is tovább él. Egy idő után pedig átfordítja az ember életét a jobb irányba.
– Minek tekinti a vallást: magán- vagy közügynek?
– Az ember társas lény. Ez azt jelenti, hogy életének értékeit, gondolatait, vallásos meggyőződéseit mások közvetítésével kapja. A Bibliában azt olvassuk, hogy a hit hallásból, más emberek tanúságtételéből ered. Az ember tehát társadalmi lény, a vallás pedig társadalmi jelenség. Az más kérdés, hogy a modern állam felekezetileg nincs elkötelezve. Ha ezt helyesen értelmezzük, akkor az állam nem helyezkedhet arra az álláspontra, hogy minden vallás téves, vagyis a hivatalos álláspont nem lehet a vallás tagadása.
– Mit tekint helyes álláspontnak?
– Azt tartom helyes álláspontnak, ha az állam tiszteletben tartja az emberek egyéni vallásos meggyőződését. Ez önmagában akár még relativizmushoz is vezethet, a viselkedésben tehát egy olyan közös minimumot kell bevezetni, amely nélkül elpusztulna a társadalom. Én abban hiszek, hogy a teremtő Isten és az, aki kinyilatkoztatta magát az Ó- és Újszövetségben, azonos személy. Ebből pedig következik, hogy az emberek szívében a legalapvetőbb erkölcsi normák azonosak. Szent Pál írja a pogányokról, hogy ők sem mentesek a felelősség alól, hiszen szívükbe írva hordozzák Isten törvényeit. Fontosnak tartom tehát, hogy a legigazibb emberi értékek tekintetében olyan társadalmi konszenzus legyen, amelyet az állam is képvisel.
– A rendszerváltás hajnalán egyházi delegáltként részt vett azoknak a jogszabályoknak a kimunkálásában, amelyek az állam és az egyházak közötti viszony alapjait tisztázták. Kiállták ezek az elmúlt tizenkét év próbáját?
– Kérdése kapcsán a rendszerváltás során megszületett jogszabály-módosítások közül a legfontosabbnak az alkotmány 1989. október 23-i nagy módosítását, és a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházszabadságról szóló törvény 1990-es elfogadását tartom. Ezek kiállták az idő próbáját. A vallásszabadságot megteremtő törvényről el lehet mondani, hogy bizonyos részében tökéletlen, de egészében mégis a vallásszabadság nagy alapokmányává vált.
– Pedig az előző parlamenti ciklus alatt ezt az akkori kormánypártok megpróbálták módosítani.
– Valóban megpróbálták, de nem az alapvető elvek tekintetében. Nézze: nehezen lehet formai eszközökkel megragadni egy vallási közösség tevékenységét. Véleményem szerint, ha egy egyház kapcsán törvénybe ütköző tevékenység gyanúja merül fel, akkor erre a jogszabályok korrekt és határozott alkalmazásával a jogállam megfelelő választ adhat. Elsősorban azt tartom fontosnak, hogy a jogállam alapvető funkciói valóban működjenek, és csak ezután érdemes a jogszabályok finomításával foglalkozni – nem pedig késhegyre menő vitákat folytatni arról, hogy akkor változtassunk egy törvényen, amikor még a meglévőt sem tudjuk alkalmazni. Mindezt egyébként egy fejlődési folyamat különböző lépéseiként értelmezem. Ha ezen belül a katolikus egyházat nézem, akkor le kívánom szögezni: mi nem karhatalmi segédlettel kívánunk missziót végezni, nem igényeljük azt, hogy az állam a saját eszközeivel vallásunkat – a többi egyházzal szemben – külön támogassa. Nekünk az a kötelességünk, hogy a Krisztustól kapott eszközökkel, az ő igazságával, jelenlétével tegyünk tanúságot.
– Ha már az egyház és az állam viszonyáról beszélünk, akkor nem kerülhetjük meg az elmúlt hetek történéseit. A kormányváltás után a hitoktatók kimaradtak a pedagógusoknak járó béremeléséből, a szociális törvény módosítása hátrányosan érintette az egyházakat, az egyház-finanszírozási törvény változtatása miatt pedig a püspöki kar már nyíltan opponált Medgyessy Péter miniszterelnökkel. Pápai Lajos megyés püspök szavaival „az egyház pofont kapott a kormánytól”. Önnek mi a véleménye erről?
– Ha felülemelkedünk a napi politikai viszonyokon, azt kell mondanom: Magyarországon az állam és az egyház együttműködése stabil. Ezen belül természetesen lehetnek olyan személyek, kisebb-nagyobb csoportok, amelyeket bizonyos negatív tapasztalatok vezérelnek. Szerintem a katolikus embernek az a legelső kötelessége, hogy ezeknek az érzelmi feszültségeknek a leépítésén dolgozzon. Hosszú távon ugyanis nem lehet „haragszomrádot” játszani. Azt hiszem, hogy ezekben a kérdésekben is egy normálisabb, rendezettebb légkörnek kell uralkodnia. Lehet, hogy ezt úgy hívják: demokrácia? Szerintem még fejleszteni kell a demokráciatudatunkat. Ha hosszú távon gondolkozunk, azt kell mondanom, a rendszerváltás óta eltelt tizenkét év nem nagy idő.
– Nem az ellentétes világképből fakad a kormány és az egyház között tapasztalható ellentét?
– Sok mindenből adódhat ez az ellentét: világképből, történelmi tapasztalatból, személyes és családi sérelmekből.
– Donáth László szocialista politikus szerint, amennyiben a kormány az egyház-finanszírozási törvény kapcsán elfogadja a katolikus egyház érvelését, akkor megjutalmazza legkeményebb politikai ellenfelét.
– A politikai pártok irányulásai még ilyen kérdésekben is gyakran változhatnak. A katolikus egyház az elmúlt kétezer évben sok mindent átélt. Nem hiszem, hogy a saját azonosságunkat valamelyik párt mellett, vagy ellen kell megtalálnunk. Az egyházat ugyanis nem lehet politikai erőtérrendszerben elhelyezni. Más síkon mozgunk. Ezt annak idején Jézus úgy mondta: az ő országa nem e világból való.
– Esztergomi érsekként mennyire kíván részt venni a közéletben?
– A Magyar Katolikus Püspöki Kar egész közössége a katolikus egyház tanúságtételének terén szolidáris a szentatyával, a világegyházzal és a magyarországi püspökökkel. Ezt a szolidaritást nagyon fontosnak tartom. Az egyháznak azonban nem az a feladata, hogy beleragadjon a pillanatnyi percproblémákba. Az ember alapvető problémáiról kell beszélnünk – úgy, ahogy azt a szentatya is teszi.
– Mi a véleménye az egyházak átvilágításáról?
– Az államnak elsősorban saját köztisztviselőit, közhivatalainak vezetőit kell átvilágítania akkor, ha a törvényhozók ezt fontosnak tartják. Az egyház azonban nem közintézmény vagy köztestület. A dolog emberi részét illetően azt mondom: számunkra egy ilyen átvilágítás lényegi újdonságot nem hozhat, hiszen a papok, szerzetesek az életüket egy adott közösségen belül élik. Éppen ezért egy ki tudja, milyen állapotban lévő lista a mi számunkra sok újdonságot nem hozna. Mi arra is emlékezünk, hogy annak idején emberileg ki hogyan viselkedett.
– Mi a véleménye a felvidéki magyarság azon kéréséről, hogy saját püspöke legyen?
– Ez régi probléma. Nehezen oldható meg, sokat vitatkoztak rajta. Elsősorban az Apostoli Szentszék és az ottani magyar hívek, valamint a szlovák püspöki konferencia léphet ebben a kérdésben. A magyarországi egyháznak főként arra van lehetősége, hogy segítsen a magyar hívek lelkipásztori ellátásában. Adott esetben pedig a bizalmat, a katolikus szolidaritást és az együttműködést ápolja a szlovák és a magyar katolikusok között. Ha a közös hitünk alapján a valódi szeretet és a szolidaritás tovább erősödik, akkor a szervezeti részletkérdések is megoldódnak. Ne zárjuk be a szemünket és a fülünket azelőtt, hogy Pásztor Zoltánt most nevezték ki a magyarlakta területek helynökévé. Bízom benne, hogy előbb-utóbb a közös katolikus hit, illetve a határok európai uniós csatlakozásnak köszönhető spiritualizálódása révén ezekre a lelkipásztori problémákra is méltó megoldás születik.
– A másik ilyen vitás kérdés a csángók ügye. A magyar katolikus egyház prímásaként mit kíván tenni anyanyelvi istentiszteletük érdekében?
– A térség lelkipásztori problémái – még ha időnként nemzetiségi kérdésekkel is színezettek – azonos alaphelyzetből adódnak: Isten és az ember viszonyából. A legfontosabb kérdés: hogyan tudjuk a Kárpát-medencében és a tágabb régióban a kereszténységet ennyiféle történelmi viszály után megélni. Azt hiszem, azok a kihívások, amelyek most a globalizáló világban érnek bennünket, oly mértékben közösek, hogy csak József Attila gondolataival beszélhetünk róla: magyar, román, szláv bánat egy bánat. Jézus Krisztus üzenete mindannyiunknak szól. Ebben a saját és a másik ember méltóságát is megtaláljuk. Megvalósítása pedig olyan feladat, amelyben közösen kell részt vennünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.