Dabason, Örkényben, Táborfalván, Lajosmizsén, s úgy egyáltalán az 5-ös mentén minden településen, ahová az M5-ös autópálya méregdrága díja beterelte a gépjárműforgalmat, dörzsölhetik a kezüket, hogy lám, a balatoniak sem ússzák meg szárazon az autópályásdit. Az eddigi hétezer helyett évi 31 ezer forintot kell fizetni jövőre az autópálya-bérletért, rögtön a kezdetektől többet, mint amennyibe a szomszédos Ausztriában kerül az úthasználat. Ám ez nem csak az M1-esre és az M3-asra lesz érvényes, hanem a kormány kiterjeszti az M7-es autópályára is.
Nem nehéz megjósolni, hogy az elmúlt kormányzati ciklusban felújított, de mindmáig díjjal nem terhelt M7-es autópályáról a 7-es útra téved át a forgalom, mihelyt érvénybe lép a szocialista-szabad demokrata kormány legújabb intézkedése. Meg lehet nézni most a martonvásári, a baracskai, a kápolnásnyéki és a székesfehérvári ingatlanárakat, s össze lehet majd vetni a későbbiekkel, amikor az áru- és személyforgalom már kisajátította magának az ingyenes 7-es utat a méregdrágává tett M7-es autópálya helyett. Lehet, hogy Martonvásáron, Baracskán, Kápolnásnyéken és Székesfehérváron nem egészen így képzelték el az „ócsítást”?
A Balaton melletti településeken is ugyanez a helyzet áll elő, ott viszont sokkal súlyosabb gondok jelentkeznek, hiszen kiemelt idegenforgalmi központoknak kell szembesülniük azzal, hogy egyik napról a másikra az autópályát kikerülő forgalom torlaszolja el a települések közepén áthaladó 7-es utat.
Tegnap a helyi képviselők és polgármesterek (Warvasovszky Tihamért, Székesfehérvár szocialista polgármesterét leszámítva) tiltakozásuknak adtak hangot a drasztikus díjemelés miatt, s felhívták a kormány figyelmét arra, hogy ha nem hagy fel „településgyilkos” tervével, jelesül az autópálya-használati díj ilyen mértékű emelésével, az érintett települések polgárainak engedetlenségi akcióival találhatja szemben magát.
Az M5-ös autópálya példáján persze tudhatjuk, hogy menynyire hatja meg a szocialista-szabad demokrata kormányt egy-egy polgári engedetlenségi akció. Az M5-öst szintén szocialista-szabad demokrata kormányzat „privatizálta”, s a díjtételekből ítélve mit sem törődtek az 5-ös út melletti településeken élő emberek kifogásaival.
Azon települések képviselői és polgármesterei, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány legújabb intézkedésének hatásaitól, azt javasolják, hogy legfeljebb ezer forinttal emelje a jelenleg hétezer forintos éves úthasználati díjat a kabinet. Ha a balatoni lakókra nem is, de a települések értékteremtő képességére tekintettel lehetne a kormány, hiszen éppen azt a területet sújtja, amely szinte a legnagyobb idegenforgalmi bevételt biztosítja az országnak, s amelynek státusát mellesleg minden eddigi környezetvédelmi és területfejlesztési koncepció védi. Jelesül azt írják elő a Balatonra és környezetére vonatkozó szabályok, hogy a közlekedésből eredő légszenynyezettséget a vízparttól, az üdülőövezettől és a lakóterületektől távolabb eső tehermentesítő utakra kell terelni.
Félő viszont, hogy ezek a szabályok sem hatják meg a kormányt. Hiába, bármi áron vissza kell vennie azt az összeget az országtól, amelyet hatalomra kerülése után szétosztott.
Magyar Levente: Elfogadhatatlan agyonverni egy magyar embert, mert nem akar háborúba menni
