A felhőjós

Móser Zoltán
2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A művész szerepe mindig is az volt, hogy teljessé tegye világképünket, ott keressen, hódítson és fedezzen fel, ahol a pozitív megismerés tehetetlen, vagy a bizonyítékok hiányossága miatt átmenetileg szárnyaszegett madárként a földre hull. Ezért a bátorságáért, a képzelet soha nem szűnő elevensége és fáradhatatlansága miatt tartom többek között nagy művésznek Angelót” – írta Végvári Lajos 1968-ban.
A kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban február 2-ig látható az Angelo Pál (1894–1974) életművét bemutató kiállítás. Ezzel egy időben jelent meg a kiállítást rendező Kincses Károly könyve a múzeum kiadásában. Eddig az olaszos nevű Angelo Pálról szinte semmit sem tudtunk. Kiállítása utoljára 1968-ban volt – ezzel a régi élménnyel utaztam Kecskemétre. Kincses Károly szerint Angelo életútjában túl sok az ellentmondás: „hisz annyi mese, legenda, mítosz övezi Angelo életét, pályáját, hogy alig lehet eldönteni, mi igaz, mi nem. Különösen ködbe vesző Angelo pályakezdése.”
Életéről és nevéről a következőket tudjuk elmondani a kötet alapján. „Felmenőinek több generációjából kerültek ki neves művészek, szobrászok, festők, grafikusok, akik közül csak egyet-kettőt ismerünk név szerint. Alessandro Angelo nevű olasz dédapja attól vált ismertté, hogy az ő keze alól kerültek ki a bécsi Hofburg stukkói. Leszármazottai közül mindenki, aki a művészi pályára lépett, az ő tiszteletére vette fel az Angelo nevet. Lengyel zsidókat is találhatunk az ősök között. Szülei Nagyatádról jöttek fel Budapestre. Apja – amint az önéletrajzból tudható – egy szállítmányozási vállalatnál volt raktárnok, anyja házivarrónő. Az Országház téren (a Lipótvárosban) laktak, ő is ott gyerekeskedett. (…) A végigbukdácsolt iskolából a kizárólag rajzolni szerető gyereknek egyenes útja vezetett 1910-ben Münchenbe, ahol Carl Bauer festőiskolája, az Akademie der Bildenden Künste hallgatója másfél évig mint ingyenes diák, miközben a fényképezést is gyakorolja. Mert azt ne hagyjuk ki a történetből, hogy tízéves korában kapta első fényképezőgépét.”
1912-ben Münchenben nagybátyja élőkép-társulatához csapódott, beleszeretett egy színésznőbe. Éveken keresztül a társulattal vándorolt, járta Európát és Amerikát. Vándorútjuk során Párizsba érkeztek. A város annyira elvarázsolta, hogy amikor a társulat továbbment, ő ott maradt. Divattervezéssel foglalkozott, fényképezőgépét csak a maga kedvére vette kézbe. „1914-ben, a háború kitörésekor – cseppet sem saját akaratából – az utolsó vonattal Pestre jött, ahol azonnal katonaruhába öltöztették. Az I. honvéd gyalogezred bakája lett. Kiképzőtisztje a szintén berukkolt tartalékos tiszt, Incze Sándor, aki civilben 1912-től a Színházi Élet alapító szerkesztője és egyben tulajdonosa volt. Kapcsolatuk meghatározó volt Angelo számára, hiszen a Színházi Élet pályakezdése egyik legfontosabb segítője lesz.” Az ő rábeszélésére kezdett komolyabban fényképezni. Kis túlzással elmondható, hogy Angelót nyilvánvaló tehetsége, szorgalma, extravaganciája és érvényesülni tudása mellett a Színházi Élet csinálta meg, tette sztárrá.
Tizenhét évig egy időben volt műterme itthon és Franciaországban, miközben Hollandiában is fenntartott két műtermet. Mindez megváltozott a második világháború után. „Régi gépeit a német megszállás alatt kobozták el, az újabb gépeit 1951-ben bevitte a szövetkezetbe. Egy régi Leicája maradt. Azzal járja a várost, pedig nem könnyen mozog, a múlt évben súlyos betegségen esett keresztül. Miután elfogytak a modelljei… elsuhantak az életből a régi írók és táncosnők, művészek és primadonnák, egy különös műfajt teremtett a maga örömére. Megy az utcán, rossz hallással, eltűnődve, megáll egy kirakat előtt, s lefényképezi az üvegen visszaverődő árnyakat, felhőket és fákat” – írta róla R. P. a Hajdú-bihari Naplóban 1969-ben. A hajdani sikeres műtermi fényképész a szövetkezet beosztottjaként befelé fordult, lassan megöregedett. „S mindazt az elismerést, sikert, amit korábban a műtermi portréfényképezésből kapott, mostantól szinte kizárólag alkotó fotóművészként kereste és találta meg. Soha ennyi kiállításra nem küldte el munkáit, soha annyi érmet, oklevelet nem kapott, mint az 1950-et követő másfél évtizedben.”
Ezt az embert látjuk is – a szintén mellőzött – Koffán Károly 1966-os portréján, amely a kiállítás kezdő képe. Figyelem őt és ekkor készült képeit, s azt a fotóst keresem, aki éli és látja a valóságot, és valami mást akar fotóin megmutatni. Fényképei között járva azt is észrevettem, hogy fotóinak egyik része kettősségről szól. Ezek közé sorolom a több címen is ismert, 50-es években készült Metafizika c. képet, amely fotó a javából, nagy alkotás. El nem mondható, le nem írható, le nem festhető. Jó ezt a képet nézni, és ismerkedni a Fönttel és a Lenttel, a Rejtéllyel és a Titokkal. Vagy, Adyval szólva, jó gondolni azokra, „kiknek lelkén metafizika rágott / Adni földi ölelnivalóságot”. A magyar falu (1930) letűnt világ szépségének lenyomata, a mellette lévő Itt kezdődik a falu c., 1950-es években készült fénykép már az én gyermekkorom is: az új, fehér falú háznál állók remélnek, a kép másik felét beborító sötét felhők jósolnak. Az utolsó kép, A fekete madár (1960–68) inkább grafikának mondható: száll, repül, elrepül az a nagy madár, mint az élet, mint a középkori ábrázolásokon a lélek. Ezzel zárul a kiállítás és a könyv is. Én pedig becsukom magam mögött az ajtót, és az utcán, a vasútállomás felé haladva, aztán itthon, az udvarban figyelek minden fekete madarat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.