A MÁV üzleti terve: 34 milliárdos veszteség

Elfogadta a gazdasági és közlekedési tárca a MÁV Rt. 2003. évi üzleti tervét, amely szerint a vasúttársaság vesztesége év végéig 34 milliárd forint lesz. Mivel a személyszállítási és pályagazdálkodási üzletág teljes körű állami finanszírozása nem valósul meg 2003-ban, a hiány döntő része e két területről származik. Elképzelhető, hogy a forgalomból kivont motorvonatok javítási költsége miatt módosítani kell a jóváhagyott üzleti tervet.

2003. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén is jelentős veszteséggel zárja üzleti évét a MÁV Rt. A vasúttársaság által elkészített tervet Csillag István miniszter jóváhagyta – értesült a Magyar Nemzet. A terv szerint a személyszállító vonatok közlekedtetéséből 14 milliárd forint veszteség keletkezik, az árufuvarozó üzletág működtetésétől viszont ötmilliárdos többletet vár a vasúttársaság. A módosított értékcsökkenési leírások miatt kilencmilliárdos veszteség éri a társaságot az idén, a pályahálózat fenntartásának és üzemeltetésének költségei pedig 16 milliárddal haladják meg a bevételeket. Korábban megírtuk, hogy a MÁV Rt. vezetése a 2003-as költségvetés tárgyalása előtt a közszolgálati személyszállítás teljes körű finanszírozását kérte a kormánytól. A személyszállítás normatív támogatása 2003-ban elmarad, így továbbra is tetemes hiánnyal gazdálkodik a MÁV-on belüli üzletág. Az összes tervezett veszteség 34 milliárd, ami jelentősen meghaladja a 2002. évi 28,8 milliárdot.
A vasúthálózat fenntartásából és üzemeltetéséből adódó, pályahasználati díjjal nem fedezett költségeinek finanszírozását 2004-től igényelte a MÁV. Az Európai Unió direktívái szerint ugyanis a személyszállítás, illetve a pályahálózat fenntartásának költségeit az állam köteles legalább a nullszaldó szintjéig kiegészíteni. A kincstári eszközök utáni amortizációs többletköltség azért került az üzleti tervbe, mert a MÁV vezetése szerint az értékcsökkenési alapot korábban az indokoltnál alacsonyabb mértékben határozták meg.
A MÁV Rt.-n belül – mint arról korábban beszámoltunk – január 1-jétől számvitelileg önálló üzletágak felelnek a személy- és áruszállításért, az infrastruktúra gazdálkodásért illetve a gépészetért. A külön elszámolási egységként működő üzletágak térítés ellenében használják egymás szolgáltatásait: a kereskedő személy- és áruszállító vasút pályahasználati díj megfizetését követően veheti igénybe a hálózatot, ugyanígy a vontatójárművekért is fizetni kell a gépészetnek. A vasúti liberalizáció miatt – ami 2004-től esedékes – a pályahasználati díjat a valós költségekhez képest alacsonyabb szinten kell meghatározniuk az üzemeltetőknek, ezzel a vasúti közlekedés versenypozícióit kívánja elősegíteni az EU. A hiányt költségvetési forrásból finanszírozzák, ám mivel 2003-ban az állam erre nem vállalkozott, a terhek a MÁV-ra hárulnak. Ugyanilyen finanszírozási elvek alapján működik a személyszállítás, főként azért, mert az alapszolgáltatást az állam rendeli meg a vasúttól: a menetjegyek hatósági árasak, a MÁV kasszájába befolyt összeg pedig nem fedezi a teljes kiadásokat. Ezeket a veszteségeket az idén is hitelből finanszírozza a vasúttársaság, amik a fejlesztési költségekkel együtt – ez is nagyrészt kölcsön – olyan nagyok lesznek, hogy a gazdálkodást veszélyeztetik. A MÁV a 2002-es esztendőt 105 milliárd forint adóssággal zárta, ebből a kormány 60 milliárdot átvállalt. Év végére az adósság a magas kamatok miatt ismét meghaladja majd a 100 milliárdot. E finanszírozási modell alapján az állam és a MÁV is roszszul jár, egyedül a hitelt nyújtó bankok profitálnak.
A forgalomból kivont 219 motorvonat javítási költségei miatt elképzelhető, hogy módosítani kell a MÁV üzleti tervét. Erről jelenleg egyeztetnek az illetékesek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.