Én nem tudom...

Kristóf Attila
2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy jelenleg Magyarországon mi a média feladata. Tények közlése? Véleményezés? Eligazítás? Sajnos nekem a tényekről sincs igazán jó véleményem. Ugyanis előállt az a helyzet, amikor a pártok „tematizálják a közbeszédet”, a szocialisták súlyos sajtótöbbségükkel élve általában azt is eldöntik, mi a hír. A másik döntés, ami rejtetten érvényesül, arra vonatkozik, mi és ki nem hír.
A hírrel szorosan összefügg a hírnév. A mai magyar média a hírnév kreálásában alapvető szerepet tölt be, képes arra, hogy a legjelentéktelenebb, sőt olykor alantas lényekből is sztárt faragjon. Leginkább a televízió alkalmas erre. A képernyőn bizonyos eszmei és érdekcsoportok gátlástalanul sztárolnak különböző – de mindig közülük való – figurákat. Rejtélyes módon a sztárképzés szinte százszázalékos hatásfokkal a liberális baloldalon folyik; száz liberális tekintélyre vagy jelentős személyiségre esik egy-egy konzervatív, kissé gyanús híresség, legyen akár művészetről, akár irodalomról, akár tévészereplésről vagy hírlapírásról szó. A jobboldali hírnév – szinte már illegális csatornákon – csakis a jobboldalon terjed, s ha netán túlterjed bizonyos határon, a balliberális média azonnal közbelép, s „hírhedtté” teszi az adott személyt.
Mindez a populáció előtt rejtve marad, illetve abszolút természetes módon jelenik meg. Természetes módon ismeri meg a hírneves személyiségeket, s szinte folyton a szeme előtt vannak, ismertségük magával az érdemmel azonosul. Az így elnyert érdem pedig egyre fokozza az ismertséget, mígnem az egész hitelessé, sőt cáfolhatatlanná válik. Mindennek csak igen távoli köze van a tehetséghez és a teljesítményhez. Az egész folyamat egy monstre valóságshow-ra emlékeztet, ahol egyesek sikerét maga a Nagy Testvér garantálja.
A való világ pediglen megszűnt. Lényegében minden manipulált, s valamiféle öngerjesztéssel működik. Egykor – általában a karrierpályákkal kapcsolatban – azzal a képes beszéddel éltek, hogy roppant nehéz bekerülni a „tojásba”. Van erre egy másik kifejezés is: a „brancsbeliek”. Most az egész baloldali kultúrvilág, a leghülyébbtől a legokosabbig, bent van a tojásban, s egy brancsot alkot. A brancson belül néha előfordulnak csatározások; például nem biztos, hogy Juszt Lászlót a liberális elit egyértelműen kommunikációs zseninek tartja, s az sem valószínű, hogy eme elit (és szakma) szerint Havas Henrik a legjobban felkészült médiaszemélyiség. Aki ért hozzá, nyilván látja, hogy Juszt egy rinocérosz keménységével törtet, s a látszatra nem ad, Havas Henrik pedig ragyogó mosolyával gyakran brahizik és blöfföl. Önbizalma oly határtalan, hogy felkészülésre, alapismeretek szerzésére nem szakít időt. A lényegen azonban mindez nem változtat: ők a legjobbak, no meg Forró Tamás, akinek önbizalma – bár ez lehetetlennek látszik – meghaladja Havasét. Ez a valótlanságshow remekül működik. Kisinas és nagymester egyaránt tudja a dolgát. A publikum pedig gyanútlan. S büszke léptekkel arra tart, amerre orránál fogva vezetik.
A jobboldalon erről a tökéletes összhangról szó sincs. Persze itt is vannak jelentős, sztárnak tekinthető médiaszemélyiségek, de ők az úgynevezett semleges zónába képtelenek behatolni. Ők csakis a közvetlen politika harcmezején a saját párthíveik között hódítanak. A jobboldal (a maga nyolc-tíz kultúrszázalékával) még azt sem találta ki, hogyan lehet betörni a „szórakoztatóiparba”. Egyetlen liberális-konzervatív személyiség állja ezen a téren a sarat: Fábry Sándor. Teljesítménye elismerést érdemel. De ő nem politikai frontharcos, aligha tekinthető pártkatonának. Azt példázza, hogy végletes esetben, hogy egy jóféle képzavarral éljek, kakukktojás is bekerülhet a tojásba.
Hogy követhetik-e mások is, én nem tudom...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.