Európa főutcáján

Még két napig, január 6-ig látható Budapesten, az Iparművészeti Múzeumban az a kiállítás, amelyik egy méltatlanul feledett XX. századi tervezőművészt, Maróti Gézát állította a szobrászat, festészet és építészet iránt különösen fogékony emberek érdeklődésének középpontjába.

Lőcsei Gabriella
2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szobrászatról, festészetről és építészetről is tűnődhetnek – nemzetiről és nemzetköziről egyaránt –, akik az Erdélyben 1875-ben született, Rintel Géza néven anyakönyvezett, és 1941-ben Zebegényben (?), halotti anyakönyvi kivonata szerint Maróti Géza néven elhalálozott férfiú életpályájával ismerkednek. Az utolsó reneszánsz formátumú alkotók egyike volt – írja róla Simon Károly, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója a díszes tanulmánykötet bevezetőjében, amely életmű-kiállításának záróakkordjaként jelent meg, a múzeum kiadványaként, a tárlat katalógusaként, a soha tető alá nem hozott Maróti-nagymonográfia pótlására. Lelkiismeret-furdalásos művészeti életünk és csöndes magunkra találásunk sajátos jelzése, hogy e páratlanul gazdag kiállításnak (ahol az idehaza s külföldön egyaránt eredeti tervekkel és alkotásokkal jelentkező művész szobrai, grafikái, épülettervei és iparművészeti remeklései is láthatók) a nyitánya és a záróköve is egy-egy könyvbemutató volt.
Amikor a Mi vagyunk Atlantisz – Vederemo című tárlat kapui kitárultak a szépművészeti ritkaságok iránt érzékeny látogatók előtt, Maróti Géza emlékiratait nyújtották át a belépőknek. (A szerény kiállítású, de izgalmas szellemi kalandok felé vezérlő kötet kiadója az eredeti kéziratok őrizője, a Magyar Építészeti Múzeum.) Most itt a díszes tanulmánykötet (szerkesztője a kiállítás rendezője, Ács Piroska), amely tartalmi gazdagságával talán valóban helyére teszi azt a tervező- s életművészt, a világpolgárt, aki voltaképpen minden munkájával a világraszóló csodákra képes magyar művészetet népszerűsítette. Többek között azzal, hogy bárhol dolgozott is, Itáliában, Mexikóban, Angliában vagy az Egyesült Államokban, minden körülmény között magyarnak vallotta magát. (Más kérdés – a Marótiról szóló tanulmányokban és a keserű esztendőkben írt emlékiratokban is több utalást találni rá –, miként jutalmazta e rendíthetetlen hűséget a haza…)
Mint a szivacs, úgy szívta magába rég múlt korok, idegen tájak képzőművészeti jellegzetességeit. De korának szellemi áramlataitól sem zárkózott el, és fölvette a lelkének oly kedves táj, a Dunakanyar látványbeli s népművészeti adományait is hihetetlenül színes és bőséges motívumkincsébe. Mindebből azután olyan egyénített világot teremtett, amelyről szavak és elemzések nélkül is tudható: a Kárpát-medence volt a bölcsője s fölnevelő dajkája. Amint a reneszánsz itáliai mestereinek munkái előtt állva sem támad kétség bennünk, hogy az ógörög szobrászat és építészet élményével alkottak azokkal egyenértékű s csodálatra méltóan eredeti műveket, Maróti Krisztus-fejét, Mózesét, asszonyalakjait s városterveit – Atlantiszát – szemlélve sem lehet kérdéses számunkra: ez a sokágú életmű csakis „Európa főutcáján”, a Duna partján, a folyó középső szakaszánál teljesedhetett ki, ott, ahol az ember – Hamvas Béla szerint is – „minden indoklás nélkül megnyugszik”.
A Maróti Géza hatása alá kerülő, általa – életre szólóan – elbűvölt művészet- és építészettörténeti szakírók, Gerle János, Hadik András, Köpöczi Rózsa, Sturcz János, Zeidler Miklós, Götz Eszter, Sümegi György és Szentpéteri Márton talán egyetlen műfaját sem hagyták feldolgozatlanul e sok műfajú embernek. Írnak emlékszobrairól és síremlékeiről, pavilonművészetéről, megvalósult munkáiról és megvalósulatlan épületterveiről (a megvalósultak New Yorkot, Londont, Velencét, Mexikóvárost gazdagítják, a megvalósulatlanok hazánkat szegényítik), pannóiról és üvegkupoláiról, barátságairól, családtagjairól, életművének utóéletéről egyaránt. Kinek-kinek más ragadja meg a figyelmét e sokatmondó és sok Maróti-művet fotó és rajz formájában több oldalról bemutató könyvben. Számomra a Maróti Géza és Zebegény című fejezet a legkedvesebb. És nem csupán azért, mert Köpöczi Rózsa tanulmánya több olyan, eddig jobbára ismeretlen mozzanatra világít rá, amely a települést is új színekben tünteti fel, Marótinak azt a konok elgondolását világítja meg, hogy az alkotó embernek a kollektív közérzetre s a nemzeti öntudatra hatni kötelessége. (Kiderül például e lapokról, hogy Kós Károly, aki a népies építészet első s egyetlen katolikus templomát Zebegényben fölépítette, Maróti műhelyében dolgozott, nála tanult alakrajzot.) És nem is azért ragad meg a könyvnek ez a részelete, mert tudom, az újabb Maróti-kiállítást – mintegy folytatásaként a január 6-án bezáró budapesti tárlatnak – Zebegényben fogják megrendezni. Azért tartom fontosnak ezeket az oldalakat, mert azt is sejtetik, hogy ez a falucska kész megmenteni s tovább építeni Maróti Géza szép terveinek megfelelően mindazt, amit befejezni s kiteljesíteni a történelem és az emberi butaság nem engedett. Maróti neoreneszánsz palotácskáját (amelyet állítólag jó barátjának, nemzetközi hírű kollégájának, Eliel Saarinennek a tervei alapján épített) Bartók János rekonstrukciós programjának köszönhetően sikerült megmenteni a pusztulástól. Hősi emlékművét, utolsó munkáját, amely Trianonnak is emlékhelye, hat évtizednél hosszabb huzavona után az eredeti terveknek megfelelően szeretnék helyreállítani a tisztelettudó utódok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.