Káosz a vasúti közlekedésben

Országszerte váratlanul érte az utasokat tegnap reggel, hogy több vonat el sem indult: a MÁV szerdán este adott hírt arról, hogy csütörtök reggel harminchárom vonalon leállítják a forgalmat, mivel a társaság által használt 259 Bz-motorkocsiból 219-et ultrahangos tengelyvizsgálat miatt a javítóműhelybe rendelnek. A legutóbbi vizsgálatok eredményei alapján ugyanis megállapították, hogy a motorkocsik harminc százalékának megrepedt a hajtott tengelye.

Putsay Gábor
2003. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV döntése 520 települést érintett, az utazni szándékozókat – akik közül többen felháborodásuknak adtak hangot – a menetrend szerint közlekedő autóbuszok szállították, a honvédség húsz autóbuszt bocsátott rendelkezésre. Kanyó László, a MÁV Rt. közkapcsolati igazgatója elmondta: az eredmények ismeretében válsághelyzet alakult ki, ezért a járművek azonnali leállításáról döntöttek. Értesüléseink szerint a mozdonyvezetők korábban jelezték a problémákat az újólag bevezetett műanyag fékek miatt, amik a tengelyrepedéseket okozhatták. A MÁV gépészeti üzletágánál ezt az összefüggést cáfolták.
Manninger Jenő lapunknak elmondta: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetése hibázott, amikor a motorkocsik állapotát decemberben nem vizsgáltatta meg körültekintően egy képviselői levél alapján. A Fidesz-frakció szerint Csillag István könnyelmű válaszokkal vetette el a felelősséget, ehelyett független szakértők bevonásával kellett volna vizsgálatot indítani a kialakult közlekedési káosz megelőzése érdekében.
*
A MÁV Rt. Bz-motorvonataira 2000-től műanyag féktuskókat szereltek fel, amelyekkel kezdetben kedvező tapasztalatokat szereztek, a mozdonyvezetők jelentései alapján idővel új problémákkal kellett szembesülni, amelyek a közlekedésbiztonságot is veszélyeztették. Tavaly nyáron negyven mozdonyvezető jelezte, hogy gondok vannak a motorvonatok üzemeltetésével a fékek miatt, ám a MÁV Rt. belső vizsgálata nem tárt fel hiányosságot. Érdeklődésünkre: mi lehet az összefüggés a műanyag féktuskók, illetve a tengelyrepedések között, egy Bz-motorvonaton szolgáló mozdonyvezetőtől megtudtuk. Az 1978–1982 között Csehszlovákiában gyártott motorvonatokra újólag felszerelt műanyag fékek teljesen más hatást váltanak ki, mint az eredetiek, főként a hajtott tengelyre. Ez az állapot akkor fordul elő, amikor a háromszáz lóerős motor induláskor a síkos síneken kipörgeti a hajtott kerékpárt, így a fékekre is szükség van. A hajtással egyidejű és a két kerékre nem egyformán ható fékek miatti csavaró hatás nagymértékben károsítja a tengelyt. A MÁV Rt. gépészeti üzletágától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az újólag bevezetett műanyag tuskók használata, illetve a tengelyrepedések között semmilyen összefüggés nincs. Az új fékberendezés országosan elterjedt a Bz-knél, és csak egyetlen területről érkezett panasz. A gépészet szerint a Bz-k tengelyét a konstrukciós adottság miatt hamarabb ki kell cserélni.
Időközben a járműjavítók is jelezték, hogy az ultrahangos vizsgálatok során több repedt tengelyt cseréltek. A MÁV-nál kidolgoztak egy programot, hogy a lehető leghatékonyabb technológiával kell a viszgálatokat elvégezni. Tavaly novemberben Jánosháza térségében siklott ki egy motorvonat, tengelytörés miatt. A problémák miatt a MÁV Rt. idén január 7-én kezdte le az átfogó vizsgálatot, az eredeti tervek szerint a munkával március végéig kellett volna végezni. Kiderült azonban az átvizsgálások alatt, hogy a motorvonatok harminc százalékánál találtak törött tengelyt.
A javítási költségek meghaladják az 500 millió forintot. Ennél nagyobb kiadás lesz, hogy mind a 279 motorvonatot műszakilag teljesen át kell építeni: új hajtóművet és új kerékpárokat szerelnek fel a járműjavítókban. Az ötszázmillió forint értékű időszakos munkát a MÁV tervei szerint a jövő hónapban elvégzik, így a motorvonatok folyamatosan forgalomba állhatnak. A Fidesz frakciójának kisgazda tagozata elfogadhatatlannak tartja, hogy a MÁV nem gondoskodott alternatív megoldásokról a vasúti szárnyvonalakon. Minden előzetes tájékoztatás nélkül megállították a forgalmat, ami több településen gondokat okozott.
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szerint a vállalkozók tulajdonában 528 olyan busz van, amivel enyhíteni lehetne a MÁV gondjain. A vasúttársaság nem veszi igénybe ezeket a járműveket.
A szomszédos országok közül egyedül Romániában okozott problémát a Bz-k leállítása.
Az utazási lehetőségekről február 10-ig öt ingyenesen hívható zöldszámon – 06-80/203-733, 06-80/204-280, 06-80/204-281, 06-80/ 204-282, 06-80/204-283, 06-80/ 204-284 –, illetve a www.elvira.hu és a www.mav.hu internetcímen lehet érdeklődni.
*
Napokon belül befejeződik a forgalomból kivont Bz-motorkocsik vizsgálata – közölte Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Tájékoztatása szerint szerdán még úgy látszott, hogy a vizsgálatok január végén fejeződnek be, újabb ultrahangos berendezések munkába állításával azonban remény van arra, hogy a vártnál korábban, vagyis napokon belül befejeződjön a forgalomból kivont Bz-motorvonatok vizsgálata. A vezérigazgató közölte: a legpesszimistább becslés szerint is áprilisban már valamennyi Bz-motorkocsi közlekedni fog. (MTI).
***
Károk házon belül? A MÁV Rt.-nek valószínűleg részben „házon belül” kell elkönyvelnie a tegnapi üzemszünetek és meghibásodások miatti biztosítási károkat. A minderre fedezetet nyújtó biztosításokat ugyanis nemrég átvette a vasúttársaság kft.-i és magánszemélyek által alapított, 31 millió forint alaptőkéjű MÁV Általános Biztosító Egyesület – tudta meg lapunk. A kiesett forgalom miatt a vasúti cégnek minden bizonnyal fizetnie kell a pótlásként beállított Volán- és egyéb buszok használatáért, sőt esetleg a gépek meghibásodásáért is. Ez alól csak akkor mentesülnek, ha a Bz-vonatokat gyártó cseh cég felelősséget vállalt károk esetén, vagy az egyesület viszontbiztosítási szerződéssel hárította tovább a kockázatot. Megkereséseinkre a MÁV-egyesület tegnap nem reagált. (B. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.