A MÁV döntése 520 települést érintett, az utazni szándékozókat – akik közül többen felháborodásuknak adtak hangot – a menetrend szerint közlekedő autóbuszok szállították, a honvédség húsz autóbuszt bocsátott rendelkezésre. Kanyó László, a MÁV Rt. közkapcsolati igazgatója elmondta: az eredmények ismeretében válsághelyzet alakult ki, ezért a járművek azonnali leállításáról döntöttek. Értesüléseink szerint a mozdonyvezetők korábban jelezték a problémákat az újólag bevezetett műanyag fékek miatt, amik a tengelyrepedéseket okozhatták. A MÁV gépészeti üzletágánál ezt az összefüggést cáfolták.
Manninger Jenő lapunknak elmondta: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetése hibázott, amikor a motorkocsik állapotát decemberben nem vizsgáltatta meg körültekintően egy képviselői levél alapján. A Fidesz-frakció szerint Csillag István könnyelmű válaszokkal vetette el a felelősséget, ehelyett független szakértők bevonásával kellett volna vizsgálatot indítani a kialakult közlekedési káosz megelőzése érdekében.
*
A MÁV Rt. Bz-motorvonataira 2000-től műanyag féktuskókat szereltek fel, amelyekkel kezdetben kedvező tapasztalatokat szereztek, a mozdonyvezetők jelentései alapján idővel új problémákkal kellett szembesülni, amelyek a közlekedésbiztonságot is veszélyeztették. Tavaly nyáron negyven mozdonyvezető jelezte, hogy gondok vannak a motorvonatok üzemeltetésével a fékek miatt, ám a MÁV Rt. belső vizsgálata nem tárt fel hiányosságot. Érdeklődésünkre: mi lehet az összefüggés a műanyag féktuskók, illetve a tengelyrepedések között, egy Bz-motorvonaton szolgáló mozdonyvezetőtől megtudtuk. Az 1978–1982 között Csehszlovákiában gyártott motorvonatokra újólag felszerelt műanyag fékek teljesen más hatást váltanak ki, mint az eredetiek, főként a hajtott tengelyre. Ez az állapot akkor fordul elő, amikor a háromszáz lóerős motor induláskor a síkos síneken kipörgeti a hajtott kerékpárt, így a fékekre is szükség van. A hajtással egyidejű és a két kerékre nem egyformán ható fékek miatti csavaró hatás nagymértékben károsítja a tengelyt. A MÁV Rt. gépészeti üzletágától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az újólag bevezetett műanyag tuskók használata, illetve a tengelyrepedések között semmilyen összefüggés nincs. Az új fékberendezés országosan elterjedt a Bz-knél, és csak egyetlen területről érkezett panasz. A gépészet szerint a Bz-k tengelyét a konstrukciós adottság miatt hamarabb ki kell cserélni.
Időközben a járműjavítók is jelezték, hogy az ultrahangos vizsgálatok során több repedt tengelyt cseréltek. A MÁV-nál kidolgoztak egy programot, hogy a lehető leghatékonyabb technológiával kell a viszgálatokat elvégezni. Tavaly novemberben Jánosháza térségében siklott ki egy motorvonat, tengelytörés miatt. A problémák miatt a MÁV Rt. idén január 7-én kezdte le az átfogó vizsgálatot, az eredeti tervek szerint a munkával március végéig kellett volna végezni. Kiderült azonban az átvizsgálások alatt, hogy a motorvonatok harminc százalékánál találtak törött tengelyt.
A javítási költségek meghaladják az 500 millió forintot. Ennél nagyobb kiadás lesz, hogy mind a 279 motorvonatot műszakilag teljesen át kell építeni: új hajtóművet és új kerékpárokat szerelnek fel a járműjavítókban. Az ötszázmillió forint értékű időszakos munkát a MÁV tervei szerint a jövő hónapban elvégzik, így a motorvonatok folyamatosan forgalomba állhatnak. A Fidesz frakciójának kisgazda tagozata elfogadhatatlannak tartja, hogy a MÁV nem gondoskodott alternatív megoldásokról a vasúti szárnyvonalakon. Minden előzetes tájékoztatás nélkül megállították a forgalmat, ami több településen gondokat okozott.
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szerint a vállalkozók tulajdonában 528 olyan busz van, amivel enyhíteni lehetne a MÁV gondjain. A vasúttársaság nem veszi igénybe ezeket a járműveket.
A szomszédos országok közül egyedül Romániában okozott problémát a Bz-k leállítása.
Az utazási lehetőségekről február 10-ig öt ingyenesen hívható zöldszámon – 06-80/203-733, 06-80/204-280, 06-80/204-281, 06-80/ 204-282, 06-80/204-283, 06-80/ 204-284 –, illetve a www.elvira.hu és a www.mav.hu internetcímen lehet érdeklődni.
*
Napokon belül befejeződik a forgalomból kivont Bz-motorkocsik vizsgálata – közölte Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Tájékoztatása szerint szerdán még úgy látszott, hogy a vizsgálatok január végén fejeződnek be, újabb ultrahangos berendezések munkába állításával azonban remény van arra, hogy a vártnál korábban, vagyis napokon belül befejeződjön a forgalomból kivont Bz-motorvonatok vizsgálata. A vezérigazgató közölte: a legpesszimistább becslés szerint is áprilisban már valamennyi Bz-motorkocsi közlekedni fog. (MTI).
***
Károk házon belül? A MÁV Rt.-nek valószínűleg részben „házon belül” kell elkönyvelnie a tegnapi üzemszünetek és meghibásodások miatti biztosítási károkat. A minderre fedezetet nyújtó biztosításokat ugyanis nemrég átvette a vasúttársaság kft.-i és magánszemélyek által alapított, 31 millió forint alaptőkéjű MÁV Általános Biztosító Egyesület – tudta meg lapunk. A kiesett forgalom miatt a vasúti cégnek minden bizonnyal fizetnie kell a pótlásként beállított Volán- és egyéb buszok használatáért, sőt esetleg a gépek meghibásodásáért is. Ez alól csak akkor mentesülnek, ha a Bz-vonatokat gyártó cseh cég felelősséget vállalt károk esetén, vagy az egyesület viszontbiztosítási szerződéssel hárította tovább a kockázatot. Megkereséseinkre a MÁV-egyesület tegnap nem reagált. (B. I.)
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
