Arányok és mértékek

Meglepő, hogy a magyar paraszti világban nem mindenütt volt kötelező a lányoknak a házasság előtti érintetlenség: sok helyütt dívott a próbaházasság intézménye. Fél Edit néprajztudós leírásai újdonságokkal szolgálnak egy nem oly régi, de végleg elsüllyedt világról.

Zsohár Melinda
2003. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fél Edit élete átíveli a XX. századot. Úgy befolyásolta munkásságát a politika, hogy valójában sosem politizált. 1910-ben született, s már a második világháború előtt nevet szerzett magának a szakmában. A szocializmus alatt kapott hideget-meleget, de mindig toplistásnak számított, noha időnként szigorúan bánt vele a hivatalos kultúrpolitika. Az elkötelezett és a maga egyéni útját járó szerzőnő nem érte meg a rendszerváltást, 1988-ban meghalt. Könyveit el- és újraolvasni izgalmas kaland.
A pozsonyi Kalligram Könyvkiadó Régi falusi társadalmak címmel megjelentetett kötetében az egykori munka- és szerzőtárs, Hofer Tamás ajánlásával olvasható Fél Edit több tanulmánya, amelyek közül az elsők a negyvenes évekből származnak, az utolsók pedig a hetvenes évek vidéki közösségeibe vezetnek el: Komárom megyébe, a Tolnába telepített bukovinai székelyekhez, a palócokhoz Hevesbe, az erdélyi Kalotaszentkirályra.
Senkit ne tévesszen meg az ilyen cím: Tanyakertek, patrónus-kliens kapcsolatok és politikai frakciók Átányon, mert e tudományos cirkalmak eleven történeteket rejtenek a paraszti életről. Leírásokat falvakról, családokról, az életformájukról, szokásaikról, a munkaszervezésről, szerszámokról, használati tárgyakról, viseletekről, valamint a szerelmi, házassági rítusokról, szigorú szabályokról és felmentő engedményekről, így többek között a házasság előtti párkapcsolatokról is. S minderről meglehetősen új felfogásban, az etnográfia ismeretközlő stílusának megtartása mellett életszerűen és hangulatosan, megtűzdelve az adatközlők eredeti kiszólásaival, fűszerezve a tájnyelv édességével.
Hofer Tamás a Régi falusi társadalmak bevezetőjében bemutatja Fél Edit pályafutását, akinek élettörténetéből akár egész regényre is futná, oly fordulatosra sikeredett. Hofer nem kevesebbet állít, mint hogy Fél Edit megteremtette a magyar néprajzi falumonográfia műfaját, és ezzel jócskán elszakadt a szokásos néprajzi leíró szemlélettől. Nála a paraszti porta, a ház nem egyszerűen építészeti alkotás, hanem a család élettere, ahol születnek és meghalnak, civódnak és parancsolnak, szeretnek és gyűlölnek. A szerszámok nem pusztán a munka eszközei, hanem csaknem eleven tanúi egy hadnak, famíliának, ahol a fölakasztott kapák vallanak tulajdonosukról. Színes, gyümölcsfából faragott, finom nyelű dukál belőlük a lányoknak, asszonyoknak, tekintélyesebb a férfiaknak, a magasaknak hosszú, a kicsiknek termetükhöz illő rövid nyéllel, s ahol nem bántja a kezet, benne a vésett monogram.
Nőként olvasni néprajzi tanulmányt nem valami vidító élmény, s noha Fél Edit nem értékel, és nem ítél, szembenézésre késztet a sanyarú asszonyi sorsok érthetetlen igazságtalanságával. Mulatságos elképzelni, hogy az udvarló, azaz faluba járó legények csapatostul kopogtattak be a lányos házakhoz éjszaka, ahol az egyetlen szobában feküdt az egész család, az ifjak pedig a padokon, lócákon ücsörögve beszélgettek az anyjával egy ágyban fekvő lánnyal. Az elálmosodó fiatalok némelyike az asztalra, kispadra borulva szundított egyet, vagy ha már „főszerető” volt, a menyasszonynak kiszemelt lány mellé is fekhetett, ha annak jutott külön hálóhely. Aztán ott voltak a parancsolgató apósok, anyósok, rideg sógornők, a folytonos gyermekszülések, no meg a falu szája, amely legtöbbször rossznyelvű vénasszonyok ítéletében testesült meg. Valamiképpen mégis szépséget hordoz e múlt a maga kiszámíthatóságával és rendjével.
A Csallóközből származó Fél Boldizsár, Edit édesapja Kiskőrösön lett ügyvéd, aztán 1920-ban meghalt. Lánya egyetemre került, s hamar tekintélyre tett szert a néprajz tudományában. Az ötvenes években, a magyar történelem egyik legsötétebb időszakában profiként vágott bele a falukutatásba. A diktatúra és a mezőgazdaság kollektivizálása ekkor zúzta szét végérvényesen a magyar vidék ezeréves hagyományait. A hivatalos politika szorgalmazta ugyan a falukutatást, de meghatározott szempontok szerint. Fél Edit megpróbálta a maga útját járni, s ezért Ortutay Gyula néprajztudós, a kommunistáknak elkötelezett vallás- és közoktatásügyi miniszter ellenséggé minősítette.
Mégis mindig alkotóhelyzetben maradt. Egyetemen tanított, a Néprajzi Múzeumban dolgozott, kiállításokat rendezett, és írt, írt. Tanulmányokat, monográfiát. A Heves megyei Átányon tizenöt éven át kutatott, gyűjtött Hofer Tamással együtt. Elképesztő mennyiségű dokumentumra tettek szert: rajzok, interjúk, fotók vándoroltak a Néprajzi Múzeumba. Fél Edit egyik-másik családnál családtaggá lett, egymásra talált a paraszt és az értelmiségi, ami szokatlan érzelmi találkozás, a korra jellemző históriai pillanat. A szerzőpáros 1966-ban lezárta az Arányok és mértékek a paraszti gazdálkodásban című könyv kéziratát, de a regnáló kultúrpolitika nem engedélyezte a megjelenését. Ezután kezdődött meg a könyv politikai-tudományos kalandja Európában.
Ha valaki megütközik azon, hogy mi lehet annyira titokzatos, netán felforgató egy paraszti közösség életének ábrázolásában, csak üljön le egy-két órára a Spektrum vagy a National Geographic televíziós csatorna elé, és figyelje a nekünk egzotikusnak számító népi kultúrákat bemutató ismeretterjesztő filmeket. Mit lát az afrikai törzsekről, az arab világról, a rég múlt idők indiánjairól, inkáiról? Az ötvenes–hatvanas évekre Európa múltja nyitott könyv a szabad világban, de a nyugati civilizáció már túllépte, elhagyta népi hagyományait. A kelet-európai fertályon azonban vérrel és árulással vesznek búcsút az amúgy kissé megkövesedett múlttól.
Az átányi monográfia 1969-ben az USA-ban, 1972-ben Nyugat-Németországban, 1974-ben Dániában jelent meg – mindhárom kiadást Budapesten nyomtatták! Magyarul nem láthatott napvilágot, de külföldi egyetemeken a kulturális antropológia klaszszikus műve lett. Közben Fél Edit rendezte Párizsban a Parasztok és pásztorok című reprezentatív kiállítást a századforduló magyar falusi világáról, amelyet Ortutay nyitott meg, s amelyet a diáklázadások miatt azonnal be is zártak a franciák.
A könyve hányattatásai ellenére jelentős szaktekintéllyé vált néprajzkutatónő 1970-ben megkapta a Munka Érdemrend arany fokozatát, de volt bátorsága ahhoz, hogy ne vegye át az Országházban. A Néprajzi Múzeumba vitték el neki. Még megírta a mezőkövesdi parasztasszony, Gari Margit életrajzát, amely több kiadást is megért – nem itthon, hanem Párizsban.
Fél Edit úgy halt meg 1988-ban, hogy nem vehette kezébe a magyar kiadású átányi monográfiát, amely végre 1993-tól olvasható magyarul.
Végezetül álljon itt néhány mondat Gari Margit elbeszéléséből. A Margit és a halál című fejezetben a derék mezőkövesdi asszony emígy emlékszik meg Kós sógoráról, akit a halottlátó asszony idézett meg neki: „Az olyan istentelen volt, hogy azt mondta édesanyámnak: Na, anyámasszony! Majd meglátom, ha maga meghal, és fehér galamb száll ki a koporsójából, akkor elhiszem, hogy van túlvilág, meg hogy megüdvözül. De ha fekete holló száll ki, akkor elkárhozott. Igen ám, de ő fiatalon halt meg, édesanyám meg nyolcvanhárom évesen. Így nem láthatta.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.