Elhibázott a kormány közlekedéspolitikája

A MÁV Rt. vesztesége folyamatosan emelkedik, szolgáltatási színvonala csökken, a járművek karbantartására, felújítására egyre kevesebb pénz jut. Az elhibázott és a kormány által támogatott közlekedéspolitika miatt a vasút mind több pénzébe kerül az adófizetőknek, miközben az óriási hitelállomány kamataiból a bankok húznak hasznot. A Bz-motorvonatok hirtelen leállítása az első lépés lehet a mellékvonalak mihamarabbi megszüntetésére. A MÁV a közeljövőben tömeges elbocsátásokra készül, a szakszervezeti vezetők bérét viszont jelentősen megemelték.

Putsay Gábor
2003. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén lényegesen kevesebb pénz jut a személyszállítást bonyolító járművekre, reálértéken a 2002-es források nyolcvanöt százalékát költheti karbantartásra, javításra, kisebb részt fejlesztésre a MÁV Rt. Eközben a MÁV vesztesége folyamatosan növekszik – a tavalyi 28 milliárd után 34 milliárd szerepel a 2003-as üzleti tervben –, a szolgáltatási színvonal azonban látványosan csökken. Az adófizetőknek mind többe kerül a vasút, miközben a hitelező bankok hosszú távon óriási hasznot húznak a MÁV vergődéséből. A MÁV helyzetéért leginkább a hazai közlekedéspolitika a felelős, amit a kormány is támogat, alapjaiban elhibázott. Az állam nem téríti meg teljes mértékben a személyszállításból adódó veszteségeket, holott a vonatok közlekedését megrendeli, a menetjegyek díjszabása is hatóságilag szabályozott. A 2003-as üzleti tervben 14 milliárd forint a személyszállítás vesztesége, a központi büdzsé a pályahálózat fenntartásának költségeit sem téríti meg teljeskörűen, így további 16 milliárd negatívum keletkezik. A társaság a veszteségek finanszírozására, a napi működési költségek fedezésére, a pálya, illetve a járműpark fejlesztésére, szinten tartására hiteleket vesz fel – többnyire külföldi pénzintézetektől –, így az adósság folyamatosan emelkedik. A MÁV hiteleinek nagy részére a kormány garanciát vállal: egyrészt kisebb kamatokért lehet kölcsönhöz jutni, másrészt viszont a kormánygarancia a biztosíték a bankoknak, hogy visszakapják a pénzüket. Az adófizetők pénzéből, mivel a hiteleket törleszteni képtelen MÁV-ot időröl időre szanálják. A MÁV 2002 végére 105 milliárd forint adósságot halmozott fel, a kormány átvállalt 60 milliárdot, hogy a 2003-as esztendőt egyáltalán megkezdhesse a vasúttársaság. A MÁV adóssága azonban az említett okok miatt újratermelődik.
Az Európai Unió direktívái szerint az állam által megrendelt szolgáltatásokat, illetve a pályafenntartás költségeit az államnak legalább a nullszaldó szintjéig meg kell térítenie, és a közszolgáltatás ellátásához szükséges összegeket is központi forrásból kell fedezni. A hazai vasúti finanszírozás alapvető problémáinak megoldására azonban nem elsősorban az EU-csatlakozás miatt lenne szükség, sokkal inkább azért, hogy a MÁV megfelelően működjön és ne kerüljön az indokoltnál nagobb összegbe az adófizetőknek. Való igaz, ez a probléma nem új keletű, a kormány azonban a szükséges lépéseket azért nem teszi meg, mert a vasút működése – illetve tudatos visszafejlesztése – a bankokra, a közúti, pontosabban az egyéni közlekedés fejlesztésére épül. Az üzemanyagokból, a gépjárműveket terhelő adókból és egyébb díjakból tekintélyes bevétele származik a költségvetésnek abban az esetben, ha a tömegközlekedés színvonalasan működne az országban, ezek a bevételek némileg megcsappannának. A Levegő Munkacsoport, illetve az érintett közlekedési és környezetvédelmi tárcák felmérései szerint azonban a balesetekből származó, illetve a környezeti károk háromszor-négyszer nagyobb összeget tesznek ki Magyarországon, mint amennyi a gépjárművekhez kötött járulékokból befolyik.
A hazai közlekedéspolitika irányítói, illetve a MÁV vezetői főként a mellékvonalakkal igyekeznek rávilágítani a nehéz helyzetre, arról azonban nem esik szó, hogy a bankoknak fizetett kamatok például jócskán meghaladják a mellékvonalak fenntartási költségeit. Ugyancsak megoldható lenne a személykocsipark felújítása. A főbb döntéshozók részéről némi tudatosság is felfedezhető ennek elmaradása okán, hiszen a fejlett országokban egy adott szolgáltatás iránti kereslet egyrészt a fogyasztók bizalmából adódik: azaz az utas a lerobbant vonatból könnyebben átül a személyautóba vagy más közlekedési társaság járművébe.
Tény, hogy a MÁV hálózata túlméretezett, mivel a 7600 kilométerből 3500-on bonyolódik a forgalom 90, az áruszállítás 99 százaléka. A MÁV vezetése a hálózat csökkentését tűzte ki célul, ennek érdekében regionális társaságokat szerveznének, a forgalom fenntartásába – elvileg – a régiók is beszállnának. A probléma csak az, hogy a kormány jelentősen csökkentette az önkormányzatok támogatását, több település a túlélésért küzd. A 2004-től esedékes tömeges elbocsátásokat megelőzően pedig megemelték (keretes cikk) a szakszervezeti vezetők jövedelmét.
Legutóbb a Bz-motorvonatok hirtelen kivonását a MÁV a rendkívüli helyzettel indokolta, közlekedési szakemberek véleménye szerint viszont ez az első lépés volt a mellékvonalak megszüntetésére. A vonalakat igénybe vevők egy része ugyanis megvonja bizalmát a MÁV-tól, így érdektelenségre hivatkozva megfelelő indokokat lehet felsorakoztatni a tényleges bezáráshoz. Ismert az is: a kormány a Volán-társaságokat is értékesíteni kívánja, és tiszta helyzetet teremtenének a vevő számára, ha a konkurens mellékvonalakkal – már amilyen színvonalon működnek – egyáltalán nem kellene számolnia.
A Horn-kormány alatt 3000 kilométer hosszú mellékvonal megszüntetéséről döntött, mert a bankok csak ezzel a feltétellel voltak hajlandók támogatni a MÁV-ot. Ez a kezdeményezés a társadalmi ellenállás miatt megbukott. A MÁV egy 1999-es tanulmányban 1206 kilométer hosszú mellékvonallal kapcsolatban javasolta üzemeltetési kötelezettségének megszüntetését. Felszámolásra pedig 159 kilométer hosszú pályát ajánlott. Az 1206 kilométer hosszú vonal összvagyona 8,3 milliárd forint, a felújítások becsült költsége 35, míg a rekultivációé 38,7 milliárd volt. A 2001-ben átadott magyar–szlovén nemzetközi vasútvonal szintén mellékvonal volt, aminek megszüntetéséről 1968-ban döntöttek, és 24,5 milliárdért épült újra.
***
Egy nyilvános, de titkos megállapodás. Január 1-jétől a MÁV Rt. humánpolitikai vezérigazgató-helyettesének irányítása alá tartozó főosztályvezetők alapbérátlagának megfelelő juttatásban részesülnek a reprezentatív vasutas-szakszervezetek első számú vezetői. Úgy tudjuk, hogy az ebben a beosztásban dolgozók bére tavaly megközelítette a hat-hétszázezer forintot. Az egyezség további ötvenhét szakszervezeti tisztségviselőt érint, akik, bár az első számú vezetőkhöz képest kevesebb juttatásban részesülnek, havi bérük így is elérheti a 300-500 ezer forintot. A MÁV Rt. lapunk kérdésére közölte: Magyarországon a multinacionális cégek letelepedésével egyidejűleg elterjedt a modern munkaügyi kapcsolatok rendszere is. Ez azt jelenti, hogy a szakszervezeti tisztségviselők munkakörülményei, infrastruktúrája és javadalmazása hasonló az adott vállalatnál dolgozó menedzsment vagy a humánpolitikai vezetéséhez. Bár az egyezséget lapunk hozta nyilvánosságra, a MÁV állítja: a szakszervezeti tagság mind a megállapodásban foglaltakat, mind a tisztségviselők javadalmazását ismerheti, hiszen a teljes körű belső tájékoztatás megtörtént. Ennek ellenére a vasúttársaság személyiségi jogokra hivatkozva nem kívánta közölni az érintettek bérének konkrét összegét. Kérdésünkre, hogy az érintettek bérszámfejtését miért egy külső céggel végezteti a társaság, azt a választ kaptuk, hogy az alaptevékenységhez nem kapcsolódó munkavégzést egyre inkább külső vállalkozások keretében kívánja a munkáltató elvégeztetni. Ilyen például a bérszámfejtés is, amelynek egy részét tesztelési céllal egy külső cégre bízta a MÁV. (B. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.