Négynapos megfeszített munka után tegnap sikerült kiemelni a Balatonból annak az Il–2 Sturmovik típusú szovjet csatarepülőnek a roncsait, amelyet 1945. március 23-án lőtt le a német légvédelem Alsóörsnél. Az 1972-ben megtalált gép legnagyobb egyben maradt darabját, a másfél tonnás motort öt méter mélyből hozták föl a Top-Gun Víz Alatti Kutatócsoport búvárai és a katasztrófavédelem munkatársai. Előzőleg már felszínre került a repülő törzsének és szárnyának több darabja, a két 380 literes üzemanyagtartály, sőt a pilóta és a lövész maradványainak egy része is. A Sturmovik – a motort leszámítva – szinte elemeire bomlott a becsapódáskor, alkatrészei szanaszét szóródtak a part menti nádasban.
A gépből tavaly ősz óta szivárgó benzin és olaj veszélyeztette a környezetet – tájékoztatta lapunkat Horák Attila, a munkálatokat koordináló Veszprém megyei katasztrófavédelem osztályvezetője.
Kiss Imre, a készenléti rendőrség tűzszerészeti szolgálatának alezredese közölte: a pilóta korábban kioldotta a bombákat, így most robbanástól nem kellett tartani.
A roncs alkatrészeit a szolnoki repüléstörténeti múzeumba szállítják – tudtuk meg Süli Csabától, a Hadtörténeti Intézet muzeológusától. Közölte: a restaurálást követően az épen maradt motort egy 1999-ben, Balatonkenesén megtalált Il–2-es törzsével együtt állítják ki. Hozzátette: a két orosz katona maradványainak nagy részét már 1972-ben eltemették, de mivel most újabb csontokra bukkantak, a Hadisírgondozó Iroda kegyeleti okból fölvette a kapcsolatot az orosz hatóságokkal.
Bruckner János, a kutatócsoport vezetője elárulta: a Balatonban további hetvenegy második világháborús repülőgéproncs található, s ha kapnak állami támogatást, a nyáron hozzáfognak egy Messerschmitt 109-es kiemeléséhez is.
Drámai részletek: sokkal alattomosabban támad az infarktus, mint gondolnánk