Titkolózás a Gripenek körül

Egymásnak is ellentmondanak azok a rendkívül szűkös információk, amelyeket a svéd légierő egyik balesetet szenvedett Gripen vadászrepülőgépének valódi történetéről a Magyarországnak is szállító gyártó, a légierő és a beszerzési hivatal nyilvánosságra hozott. A hónap végén zárulnak le a vizsgálatok. A géptípus rendszeresítésére készülő Honvédelmi Minisztérium részéről Hollósi Nándor nyugalmazott tábornok kérdésünkre elismerte: lehetséges, hogy alkatrészeket kell kicserélni a Magyarországnak szállítandó Gripeneken.

2003. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E hónap végéig előreláthatóan befejeződik az a vizsgálat, amely a svéd légierő egyik Gripen vadászrepülőgépének január végi balesetét okozó körülményeket igyekszik felderíteni – adta hírül a történtekkel foglalkozó svéd sajtó. Mint arról korábban lapunkban már beszámoltunk, egy vadászgép január 30-án üzemanyag-feltöltés közben rongálódott meg. A túlnyomástól kitágultak a tartályai, ami olyan sérüléseket okozott a gép sárkányszerkezetében, hogy repülésképtelenné tette azt. A géptípus rendszeresítésére készülő Honvédelmi Minisztérium részéről Hollósi Nándor nyugalmazott tábornok, a szakminiszter tanácsadója lapunk kérdésére elismerte: lehetséges, hogy alkatrészeket kell kicserélni a Magyarországnak szállítandó Gripeneken. Azonban jelezte azt is, hogy információi szerint egyedi hiba okozta a svédországi balesetet.
A történtekről tudósító svéd lapok képviselőitől mindazonáltal úgy értesültünk, hogy – csakúgy mint a gép eddigi története során – ezúttal is ellentmondásos és hiányos információkat hoznak nyilvánosságra a balesetről és annak okairól. A sajtó munkatársait ráadásul az illetékesek, így a gyártó, a légierő, illetve a beszerzési hivatal már többször figyelmeztette, hogy „publikáció előtt egyeztetni kell a tartalmakat, utalni az esetleges eltérések okára, és hogy az ilyen információ sem a cikk írójának, sem az újságnak nem válik hasznára”.
A légierő illetékese megállapítja továbbá: „a bekövetkezett hibát magától értetődően kivizsgáljuk, de úgy gondolom, hogy az egész ügy túlzottan fel van nagyítva”. Leszögezte azt is: „Vásárlóinkat akkor vagyunk kötelesek tájékoztatni, ha a balesetet a gép szerkezeti hibája okozta. De most még korai bármilyen következtetést is levonni. A balesetnek több oka is lehet, kezdve a tartály hibájától vagy a töltés módjától egészen a gép hibájáig.”
Különböző szakértők elsősorban a rendkívül szigorú, a NATO-ban megszokotthoz képest kifejezetten konzervatív svéd biztonsági rendszabályoknak tudják be, hogy a Gripen vadászrepülőgépekről, illetve annak problémáiról minimális információt hoztak eddig nyilvánosságra, megnehezítve ezzel az ügy objektív megítélését. Másodsorban – állítják – a gép értékesítése mögött álló ipari érdekek minden gyengeséget igyekeznek elfedni az érdeklődők szeme elől. Alighanem ez áll a hátterében annak a ténynek is, miszerint az eredeti Gripen-szerződés 2001. decemberi aláírását követően egyetlen magyar újságírónak (így lapunk munkatársának) a svédországi riportkérelmét sem részesítették pozitív elbírálásban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.