Végleges az M3-as nyomvonala

Megadta a Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség az M3-as autópálya Görbeháza–Nyíregyháza közötti nyomvonalára a környezetvédelmi engedélyt. A szervezet a lehetséges változatok közül azt fogadta el, amely a legrövidebb úton éri el Nyíregyházát.

Putsay Gábor
2003. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkapta a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőségtől a Görbeháza–Nyíregyháza között kijelölt nyomvonalra az építéshez szükséges környezetvédelmi engedélyt. Az elfogadott „B” nyomvonal szerint az M3-as autópálya a Görbeházától Hajdúnánás – a településtől északi irányba – felé épül, a nyírségi fővárost pedig déli irányból kerüli el. A másik lehetséges változat, a „D” nyomvonal szerint az M3-as Pródtól Hajdúdorog és Újfehértó között haladt volna. Szintén elvetették a „B–D” közös változatot. A „D” nyomvonal csak egy részére adták meg a környezetvédelmi engedélyt Görbeháza és Pród között, itt épül majd Debrecen felé – várhatóan az M3-assal együtt – az M35-ös autópálya. A felügyelőség által elfogadott „B” nyomvonal ötven, míg a „D” tizenhat kilométer hosszú. Mint arról korábban beszámoltunk, az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszát még az Orbán-kormány alatt 2000 nyarán kezdték építeni, a 62 kilométer hosszú gyorsforgalmi utat 2002. december 5-én nyitotta meg Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a forgalom előtt. Ugyancsak az Orbán-kabinet idején kezdték meg a Debrecenig, illetve Nyíregyházásg tartó szakaszok előkészítését. A tizenhárom kilométer hosszú M3-as Polgár– Görbeháza közötti szakasz kivitelezőit 2002. december 19-én nevezte meg az NA Rt.: a közbeszerzési pályázat négy ajánlattevője közül az egri Egút Rt. vezette Polgár–Görbeháza M3 Konzorcium ajánlatát találták a legjobbnak. A konzorcium tizennyolcmilliárd forintért építi meg az autópályát 2003 márciusától 2004 júniusáig.
Az M3-as a „B” nyomvonal elfogadásával Debrecen városától távolabb épül: mindez annyit jelent, hogy aki Debrecen és Nyíregyháza között veszi majd igénybe a gyorsforgalmi utakat, annak Pród helyett Görbeháza felé kell kerülőt tennie, Nyíregyházától azonban hamarabb érhető majd el a főváros. A környezetvédelmi felügyelőség illetékese lapunknak úgy nyilatkozott: a hatóság számára mindkét változat elfogadható volt, a földvédelmi, talajvédelmi szempontok, illetve a társadalmi hatások vizsgálatát követően a korrigált „B” mellett döntöttek. Az engedély – amennyiben az NA Rt., az érintett szakhatóságok, önkormányzatok is elfogadják –, két héten belül jogerőre emelkedik.
Csabai Lászlóné, Nyíregyháza polgármestere lapunknak elmondta, hogy a környezetvédelmi engedély kiadásával egyik város – Nyíregyháza és Debrecen – érdeke sem sérült. A nyírségi főváros számára különösen nagy jelentőségű a környezetvédelmi felügyelőség döntése, mert így a települést elkerülő út építése is megkezdődhet. Az elkerülő – véleménye szerint – 2006-ban épülhet meg, az autóút pedig szintén akkorra érheti el a várost.
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere lapunkkal közölte: a városnak és a kelet-magyarországi térségnek mindenképpen érdeke lenne, hogy az autópálya Görbeházától mihamarabb tovább épüljön, erre azonban az eredeti tervekhez képest csak később kerül sor. Polgár és Görbeháza között az Orbán-kormány tervei alapján folytatják tovább az építkezést, ám az biztos, hogy 2006-ra nem éri el a sztráda a várost. A Medgyessy-kormány a meghirdetett programjával becsapta az embereket – tette hozzá.
A környezetvédelmi engedély kiadását követően készülhetnek el az adott autópályaszakaszra a részletes tervek. A beruházás megkezdéséhez a közlekedési főfelügyelet engedélye is szükséges. Az építési telkek megvásárlása a hatósági eljárások közben megkezdődhet, a kivitelezői pályázatokat azonban csak az építési engedély birtokában írhatja ki az NA Rt. Szakértők véleménye szerint a legideálisabb esetben 2004–2005-ben írhatja ki az NA az autóút megépítésére a kivitelezői pályázatot, ami azt jelenti: Debrecent, illetve Nyíregyházát 2007-ben érheti el a gyorsforgalmi út.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.