Bubu különös farsangja

Csontos János
2003. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bubut nem akarták beengedni nevelőanyjával az iskolai farsangra. Az ember ezekben az emberi jogos, diszkriminációérzékeny időkben minden ilyesmire felkapja a fejét, főleg, ha tudja: a harmadik osztályos Bubu a magatartászavaros, deviáns gyerekek iskolai farsangjára vágyakozott. Bubu ráadásul egy ideje magántanuló – korábban abba az osztályba járt, amely a diákmulatságra készült. Társai kedvelték és szerették, felbukkanását azóta is hangos tetszésnyilvánítással fogadják. Édesapja, Burkus József festőművész végül is kézen fogta csemetéjét, és elvitte a rendezvényre, de megfogadta: nem hagyja annyiban a dolgot. Az affér a Kincsesház Általános Iskola békásmegyeri intézményében történt, s az iskolavezetés meg a szülők közötti vita máig nem jutott nyugvópontra. Még Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa is megkísérelte a felek között az egyeztetést, s egy ideig úgy is tűnt, hogy lehetséges is a békéltetés – ez azonban hiú ábrándnak bizonyult: Burkusék szerint csak az idő telt vele.

Az intézményvezető, Szabó Ágnes a sajtó jelenlétében fogadta a szülőket, a megbeszélés nem volt mentes az indulatoktól. A farsangról való eltanácsolás indoka előbb az volt, hogy „zártkörű rendezvényről” van szó – ez azonban gyenge érvnek látszott, a magántanuló ugyanis éppúgy az iskola növendéke, az intézmény az önkormányzattal kötött szerződés alapján felveszi utána a fejkvótát, sőt heti tíz órányi foglalkoztatást is kell biztosítania a magántanuló számára. Némi idő után azonban kiderült, hogy a konfrontáció mögött szakmai és személyes ellentétek is meghúzódhatnak: Bubu nevelőanyja, édesapjának élettársa, Berta Éva ugyanis egy évvel ezelőtt még az intézmény pedagógusa volt. Szabó Ágnes tehát volt kolléganőjét – s nem a kisfiút – tiltotta ki az iskolai farsangról, mondván: a szerepcsere „feszültséget okoz”, a pedagógusokhoz erősen kötődő gyerekeket megzavarja „Éva néni” felbukkanása Bubu anyukájának szerepkörében, amit nem tudnának feldolgozni.

Az érvelés szépséghibája, hogy Berta Évát a gyerekek már több ízben láthatták iskolai rendezvényeken új minőségében; továbbá aggályos, hogy egy pedagógiai megfontolás vajon felülírhatja-e a nevelőszülői jogokat. Forrt a levegő az igazgatói irodában, csupán Bubu keresgette lelkesen kedvenc könyvében az autókat, s ha egyet-egyet megtalált, lelkesen közölte mindenkivel. Az intézményvezető végső aduként az iskolahálózat fenntartójára, Rab Andrásra hivatkozott, a diszkriminatívnak ítélt eljárás mellett a pedagógiai szolgáltatással is elégedetlen szülők pedig közölték: ha nem szolgáltatnak nekik személyes elégtételt, peres úton fogják érvényesíteni igazukat.

Rab András a Kincsesház iskola óbudai központjában fogadott. Magániskolája Budapesten három, vidéken két „telephellyel” működik. A halmozottan hátrányos, deviáns gyerekek utolsó menedéke ez a hálózat: az állami iskolarendszer sem a depresszív, sem a hiperaktív gyerekekkel nem tud igazán mit kezdeni. Vad dolgokat is híresztelnek e körökben – egy szülő például határozottan állítja, hogy a Havanna lakótelepi intézményben táblát akasztottak egy gyerek nyakába azzal a felirattal: „Üss meg, mert hülye vagyok!”

Az iskolahálózat tulajdonosa nem tudott ilyen esetről, s mindjárt felhívta a figyelmet: az általuk istápolt gyerekek szülei fokozottan érzékenyek, nem ritkák a viták, a gyerekek egy része pedig kifejezetten deprimált családi környezetből érkezik. Missziójuk természetéből fakadóan nem kerülik a konfliktusokat: sőt, iskoláikat is „problémás” helyeken – Békásmegyeren, a Havanna lakótelepen – működtetik. Úgy látja: ezek a gyerekek kiszorultak a közoktatásból: a deviáns, agresszív, depresszív, hiperaktív nebulókat nem tolerálják a „normál” osztályok. (Míg beszélgettünk, az egyik hiperaktív fiú fél tucatszor rontott be az irodába: sakkbajnokságot szervez, lelkesen tudósít minden újabb jelentkezőről.) A Kincsesházban gyógypedagógus, logopédus, esetenként konduktor is segíti e gyerekek felzárkóztatását. Iskolánként hat gyerek vehető fel; tizennyolc-húsz előjegyzés szokott lenni, idén viszont 470-en (!) állnak sorba. Rab András szerint a liberális kormányzás alatt a közoktatás intoleranciája ilyen mértékben meg szokott ugrani.

A családi alapozású magániskola tizennyolc éve működik, jelenleg alapítványi formában. A fejkvóta a költségeknek mindössze 60 százalékára elég – a maradék zömét a fővárosi önkormányzat, néhány közalapítvány, a brit nagykövetség és a londoni családi vállalkozásból (pedagógiai könyvkiadóból) visszaforgatott haszon fedezi. A szülői hozzájárulás nagyjából öt százalékra rúg – ez a gyerekek étkezését finanszírozza. Rab András szerint „hobbiból” üzemeltetik az iskolahálózatot; a Kincsesház nonprofit és nullszaldós. Ha szülő hoz alapítványi támogatást (amiként ez Burkusék esetében is megesett), azt kizárólag a gyerekekre fordítják. Kritika is érheti a fenntartót, hogy például milyen autóval jár, ezért bárki számára átlátható a gazdálkodás. „Mindent rajtam lehet leverni” – mondja Rab úr.

„A gyerekeknek rendes ellátásuk van, beleértve az internetet is” – büszkélkedett, aztán a 107 pedagógus alkalmazottról beszélt, meg arról, hogy nincs egyebük, mint a jó hírük. Az iskolahálózat a szülőkkel való nézeteltérésektől függetlenül is veszélyben van: a kormányzat szeptembertől csak a fejkvóta 30 százalékát adná, azonkívül ebben a tanévben még egyetlen forintot sem kaptak az oktatási tárcától. Az a szöveg, hogy a magániskolák szedjenek csak tandíjat – ám ez például a Havanna lakótelepen objektív akadályokba ütközik. S hogy mi lesz az eddig kezelt deviáns gyerekekkel, ha be kell zárni a Kincsesházat? Majd őket is gyógyszerezik, mint a most kiszorultakat. Nem egyszer előfordul, hogy egész levéllel szednek el a lurkóktól olyan, pszichológus által felírt tablettákat, amelyek már hivatalosan is drognak minősülnek. Cingár fiúcskák kettesével szednek olyan szereket, amelyből a csupaizom Ben Johnson egy tabletta miatt is lebukott; a Havanna lakótelepen pedig kilencéves drogdílerek is felbukkantak: ők nem büntethetők, ha fülön is csípik őket…

Bubu ügyében Rab András előbb megvédte intézményvezetőjét; vállalta a pedagógiai döntést, hogy a volt pedagógusi és a nevelőszülői szerep a gyermekek nyugalma érdekében nem keveredhet. Ez a kettős minőség a fenntartó szerint – aki maga is pszichológus és pedagógus – nem vállalható; jóindulatának jeleként azonban felajánlotta Bubunak, hogy a Laborcz utcai módszertani központban részesüljön a mozgásterápiát is tartalmazó, heti tízórányi foglalkoztatásban; az ottani gyerekek, mivel nem ismerik, nem kötődnek a nevelőanyához. A közös megegyezéssel kialakított magántanulói státust továbbra is fenntartotta volna, hiszen Bubu – bár a Kincsesházban szépen fejlődött – továbbra sem önellátó, nem tehető csoportba. Az oktatási jogok biztosa által végzett jószolgálati egyeztetés során Rab úr viszont már beleegyezett Szabó Ágnes intézményvezető leváltásába is – utána azonban napokon keresztül elérhetetlenné vált. Burkusék ekkor végképp megelégelték a huzavonát, s úgy döntöttek, jogi útra terelik az ügyet.

A farsangnak rég vége, ám változatlanul nyitott a kérdés: ki törődik Magyarországon a deviáns gyerekekkel?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.