Ki véd meg, kitől, mit?

A munka világát érintő kérdésekben kamarillapolitika jellegű egyeztetések folynak a kormány és a hozzá lojális szakszervezetek között, melyek során a munkavállalókra nézve hátrányos döntések is születnek – derül ki Palkovics Imre lapunknak adott interjújából. A Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke szerint megkezdődött a kritikus hangú szakszervezetek kiszorítása az érdekegyeztetésből.

Bákonyi Ádám
2003. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha komoly gondok vannak a munka világában, gondoljunk csak a növekvő munkanélküliségre, az uniós bérlemaradásra, a kormány szerint mégis minden a legnagyobb rendben megy.

– Ez nem igaz, még akkor sem, ha magas szintű állami és szakszervezeti találkozók zajlanak, amelyek tartalmáról a nyilvánosság keveset tud, mivel ezek inkább egyfajta kamarillapolitika-jellegű egyeztetések. A meglévő intézményi keretek bár működnek, itt a döntések meghozatala előtt egy-két nappal érkeznek meg a tervezetek. Ilyen például a Nemzeti fejlesztési terv ügye is, ami egyébként valóban történelmi lehetőség az európai szintekhez való felzárkóztatásra. Bár az MSZP az érdekegyeztetés visszaállítását ígérte, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) ülését megelőző egy-két nappal korábban kaptuk kézhez a terv angol nyelvű változatát, aznap reggel pedig a magyart. A szakszervezetekkel csak bizonyos elképzeléseket közölt a kormány, de tartalmi kérdésekbe nem tudtunk beleszólni.

– Miért fogadták el végül a tervet a szakszervezetek?

– Nevezzük nevén a gyereket: amikor az MSZP van hatalmon, a szakszervezetek jelentős része elveszíti a harcosságát, és egy rosszul értelmezett kormányzati lojalitásból nem mond kritikát. Idetartoznak a tavaly őszi bértárgyalások is. A szakszervezetek hetekig egyeztettek egymás közt a kormány elfogadhatatlannak tűnő háromszázalékos bérajánlatáról. Eközben viszont egy másik szakszervezeti kör, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) szervezésében háttéregyeztetéseket folytatott a munkaadókkal. A tárgyalás napján tették le az asztalunkra azt a szakszervezeti álláspontot, amit a kormányzati oldal tárgyaló delegációjának egyik tagja fogalmazott meg… Ez viszont köszönő viszonyban sem volt azokkal a megállapodástervezetekkel, amelyeket a szakszervezetek egymás között alakítottak ki és amelyekre letették a nagyesküt, hogy ezek mentén folytatják a bértárgyalásokat. Ez tartalmazta volna a minimálbér emelését és a 8-10 százalékos bruttó bérkövetelést.

– A Munkástanácsok szerint a Munka Törvénykönyve legutóbbi módosítása „cselédtörvényi” elemeket tartalmaz. Mire gondolnak?

– A készenléti idő szabályozásáról van szó, ami a már munkában lévők további terhelését jelenti, nem pedig az inaktívak bevonását a munkaerőpiacra. Ez már önmagában szakmaiatlan, és ellenkezik az uniós gyakorlattal. A módosítás szerint nyolc óra munkavégzés után a munkavállalónak átlagban további nyolc órát kell készenlétben állnia, a hétvégét is beleértve. Százhetvennégy óra a havi munkaidő, és emellett most már kétszáztizenkilenc órát kell készenlétben állni. Korábban a munkavállaló maga döntött: ha vállalta a készenlétet, akkor huszonöt százalékot fizettek neki. Most viszont a készenlétet minden munkavállaló számára kötelezővé tették, de az érte járó díjazást csökkentették húsz százalékra. Természetesen erről is háttérmegbeszélések folytak; mire a Munkástanácsok szembetalálta magát a problémával, már azt közölték, hogy nincs fórum, ahol azt meg lehetne vitatni.

– A kormányváltás óta folyamatosan nő a munkanélküliség, ezzel szemben a munkaügyi tárca a foglalkoztatottság pozitív tendenciáját hangsúlyozza. Mit gondol ezekről a folyamatokról?

– Nincsen tudatos kormányzati foglalkoztatáspolitika, egy tudatos humánerőforrás-fejlesztési program és egy ezzel összhangban álló tudatos gazdaságfejlesztés: nem lehet kimutatni, hogy a foglalkoztatottság növekedése a kormány tudatos tervezése által jött létre. A társadalombiztosítási befizetésekben ugyanis nem találhatók ezek az adatok, ami azt jelenti, hogy a nevezett tendenciák a feketefoglalkoztatásban jelentkeztek, ami nem nevezhető pozitív folyamatnak… Mivel nincs tudatos stratégia, a szakmunkásképző intézetek ontják a fölösleges szakmákban kiképzetteket, közben a hiányszakmákba külföldről hozatnak embereket. Rengeteg pénzt használnak a felnőttképzésben az átképzésekre, de ezek nincsenek összhangban egy, az állam által meghatározott képzési stratégiával és iparfejlesztéssel. Így nem lehet komoly eredményekre számítani, viszont a forrásokat felhasználják.

– Talán az egyik legfontosabb kérdés az uniós bérfelzárkóztatás ügye. Ismeretes-e ön előtt erre vonatkozó bármiféle kormányzati elképzelés?

– A választások előtti ígéretekkel le kellett számolni, fényévekre került az az igény, hogy a gazdaság teljesítőképességével – azaz nem a GDP-vel – megegyező bérfejlesztésre kerüljön sor. Az ipari termelékenység növekedése az elmúlt tíz évben meghaladta a tíz százalékot, miközben a munkavállalók húszszázalékos reálkereset-csökkenést szenvedtek el. A tarthatatlan állapot ellenére a bérek felzárkóztatásáról még csak szakmai héttérmunka sem kezdődött a kormányban.

– 2000-ben, Mátraházi megállapodás néven a konföderációk a közös, összehangolt szakszervezeti fellépés mellett döntöttek. Mintha a kormányváltás óta megakadt volna ez a folyamat. Miért?

– A folyamat valóban megrekedt, többek között a Munkástanácsok miatt is, mivel mi nem csak a szervezeti kérdésekre akartunk koncentrálni. Javasoltuk, hogy dolgozzunk ki egy minimálprogramot arra vonatkozóan: miként lehet a munkavállalók helyzetén javítani, mi a viszonyunk a kormányhoz és a szociális párbeszédhez. Ez nem készült el, de az MSZOSZ az együttműködés megakadályozójának tüntetett fel minket. Az MSZP-vel együttműködési megállapodást kötő MSZOSZ ezért ma úgy gondolja, hogy a jelenlegi kormány hatalomra kerülésével komolyabb lehetőségek mutatkoznak számára mind a hatalom, mind az anyagi lehetőségek tekintetében. Az MSZOSZ ágazatai arra sarkallják a vezetést, hogy a lehetőségekből minél többet merítsen. Ez viszont úgy lehetséges, hogy a meglévő tortát kevesebb felé kell osztani. Az MSZOSZ ezért a jelenlegi konszenzusos döntésmechanizmus helyett egyfajta súlyozásos rendszert akar bevezetni a munkavállalói oldalon belül. Arra hivatkoznak, hogy ezt az egyes szakszervezetek súlya és felelőssége közötti különbség indokolja. Szerintünk viszont a szakszervezetek tevékenységét és szerepét nem az OÉT-ben, hanem inkább a munka világában, a munkavállalók életkörülményeinek közvetlen javításában lehet mérni. Itt a különbségek viszont már nem olyan élesek, hogy ilyen drasztikus változtatásokat kellene végrehajtani. Ha pedig ez nem áll fenn, márpedig nem áll fenn, akkor nem beszélhetünk másról, mint a pénzek minél nagyobb átcsoportosításáról az MSZOSZ számára.

– Mi lesz így a Munkástanácsokkal? El tudják-e lehetetleníteni közvetlen, vagy akár közvetett eszközökkel?

– A jelek arra utalnak, hogy a lehető legmesszebbre szeretnének minket kiszorítani a lehetőségekből és a véleménynyilvánításból, szerencsére a fennálló jogszabályokkal ezek az elképzelések nem valósíthatók meg. Mi azt javasoljuk, hogy ha a hat szakszervezeti konföderáció közül kettő ellentmond a többség szándékának, az biztosítsa számukra a vétó jogát. Az MSZOSZ jelenlegi ötlete szerint ugyanis csak a tiltakozás lehetősége maradhat meg a kisebbeknek. Mi abban bízunk, hogy az emberek látni fogják: nem mindegyik szakszervezet hajbókol teljes intenzitással a kormány mellett. Biztos vagyok benne, hogy társadalmi támogatottság formájában meg fogja hozni a gyümölcsét, ha a Munkástanácsok az eltiprási szándékok ellenére kiáll a munkavállalók érdekei mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.