Lehetetlen küldetés

Moszulban megtartották a háború utáni Irak első választásait: az amerikai forgatókönyvek szerint a harci cselekmények után most a politikusoknak kell színre lépniük. Úgy tervezik, hogy az „irányított demokrácia” kiépítése során hozzák létre azt a politikai kultúrát, amelynek eredményeképp nyugati mintát követő, demokratikus Irak jöhet létre – ha minden simán megy.

2003. 05. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Washingtonból nézve egyszerű a képlet. A megsemmisítő vereséget szenvedett Szaddám Huszein-féle rezsim bukásával, kétéves átmeneti időszak után felállhat az első szabadon választott, demokratikus iraki kormány. Ám e kormány várható fő korifeusai nem éppen tisztességükről és hazájuk iránt érzett olthatatlan szeretetükről ismertek, inkább zavarosban halászó konjunktúralovagok, kétes hírű üzletemberek vagy múltjukat takargatni kívánó katonák. Ilyenformán nehéz lesz hozzákezdeni a demokratizáláshoz, ám Amerika eltökélte, hogy teljesíti a lehetetlen küldetést.
Szaddám Huszein rendszerében nem sok jót találtak a nyugati országok és az iraki lakosok. Diktatórikus, embertelen, elnyomó uralom volt, ám dőreség lenne csupán a diktátort felelőssé tenni azért, hogy a közel-keleti országban ilyen rendszer működhetett évtizedeken keresztül. Már amikor az arab világot gyarmatosító Nagy-Britannia kialakította Irakot, és élére királyt állított, lehetett sejteni, hogy nem sokáig marad fenn a társadalmilag megosztott ország a brit fegyverek összetartó ereje nélkül. Irak lakosságának hatvan százaléka síita, húsz százaléka szunnita, a többiek pedig jórészt kurdok. Az iszlám két fő ágának képviselői sohasem ápoltak jó kapcsolatot egymással, Irakban mégis kénytelenek voltak együtt élni. Az utóbbi évtizedekben épp a kormányzati terror, Szaddám Huszein rendszere tartotta egyben az országot. A térségben oly elterjedt iszlám fundamentalista mozgalmakat a diktátor eltaposta, a nemzetiségi összecsapásoknak fegyverrel vetett véget. Mindenki egyformán rettegett Szaddám Huszeintől, így kevéssé kellett tartani belső villongásoktól. Az ellentét azonban megmaradt az iraki nemzetrészek között. Most, a diktátor eltűnése után elmúlt a félelem, ám annak összetartó ereje is megszűnt. A soknemzetiségű ország etnikumai és vallási csoportjai különbözőképpen képzelik el a szabad Irakot.
Igaz, a többségi síiták kerültek a háború után kulcspozícióba, ám egyáltalán nem lesz könnyű keresztülvinniük akaratukat az ideiglenes kormányzatot felállító amerikaiak bábáskodása mellett. A síita irányzatot ugyanis nem csupán az irakiak többsége, hanem Irán szinte teljes lakossága is követi, a keleti szomszédnál ráadásul ez az államvallás. Irán irányítását sajátos kettősség jellemzi: az 1979-es forradalom óta demokratikus választásokon döntenek ugyan a világi vezetésről, ám az országban a valódi hatalom a síita főpapság kezében van. Ali Hamenei ajatollah, Irán legfőbb vallási méltósága dönt minden vitás kérdésben, ami – az állam és az egyház szétválasztásának lehetetlensége miatt – nagyon nehézzé teszi a valódi demokrácia kialakulását. Igaz, ezt nem is nagyon szorgalmazzák arrafelé, inkább a forradalom vívmányainak megőrzését tartják üdvözítőnek. Szaddám Huszein uralma alatt az iraki síita ellenzék vezetőit Iránba száműzték „perzsa kapcsolataik” miatt – már ha nem ölték meg őket. Ezek a politikusok bevallásuk szerint csak arra vártak, hogy elmozdítsák helyéről a diktátort, s visszatérhessenek őseik földjére, mondjuk iszlám forradalmat csinálni. Teherán – hozzájuk hasonlóan – nagyon örülne, ha az iraki síita lakosság is az iszlám köztársaság államformáját választaná, így a szent ügy érdekében megbékélhetnének egymással az egykori ellenségek.
A lehetőség kapujában álló iraki síiták azonban megosztottak. Számtalan kis szervezetük egyelőre nem tudja, miként fogadja Szaddám Huszein bukását, hogyan viszonyuljon az idegen katonákhoz, s mit várjon a jövőtől. A legerősebbnek tartott csoport, az Iraki Iszlám Forradalom Tanácsa (SCIRI) Teheránból irányítja tagjainak munkáját, vezetője, Muhammad Bakr al-Hakim ajatollah pedig vallási alapon nyugvó köztársaságként képzeli el Irakot. Ezért Washington egyáltalán nem lelkesedik az ellenzéki csoportért, s ahhoz, hogy megértsük hozzáállását, elég visszatekintenünk az iráni–amerikai kapcsolatok történetére. Ráadásul a síita – egykori – ellenzék soraiban sokan vallják azt a nézetet, hogy minél előbb ki kell füstölni az országból a megszálló csapatokat már csak vallási okokból is. Ugyanis az idegenek tartják kézben az iraki síita szent helyeket: Kerbalát és a közelében fekvő, az irányzat születését előidéző csata mezejét, illetve Nedzsef városát, ahol a „helyesen vezető” kalifa, Ali sírja található.
Az amerikai ellenkezés a síita Irakkal szemben ugyanakkor felveti a kérdést: ki állhat az ország élére, hogyan alakítható meg a sokat emlegetett demokratikus kormány? A tervek szerint az ország minden népcsoportját és vallási közösségét arányosan képviselő vezetőség alakulna az előre meg nem határozható jövőben. A két másik csoport, a 20-20 százalékot kitevő szunnita és kurd lakosság nagyon kevés ahhoz, hogy döntően beleszóljon a köztársaság életébe. A szunniták ráadásul hátránnyal indulnak, hiszen az előző rendszerben ők voltak a kedvezményezettek: a nagy hatalmú klánok, amelyek szinte az egész iraki szunnita lakosságot felölelik, szerves részei voltak az elnyomó gépezetnek. Szaddám Huszein családja, a Tikriti-klán adta a politikai vezetés csaknem teljes egészét, a fegyveres alakulatok nagy része pedig a Dulaimi-klánhoz tartozott. A megszállás óta e családok tagjai visszahúzódtak, várják a rossz idők végét, ám ez nem jelenti azt, hogy elveszítették hatalmukat a szunniták körében.
Az iraki lakosság nagy része eddig csupán olyan voksolásokon vett részt, amelyek végeredményeként a szavazók száz százaléka tett hitet Szaddám Huszein mellett. Ilyenformán demokráciáról csak hírből hallottak a polgárok, gyakorlatuk nincs benne. Emellett neveltetésük, családi hagyományaik sem arra indítják őket, hogy saját meggyőződésük alapján a színes politikai paletta egyik vagy másik szövetségét válasszák. Az említett klánrendszer ilyenkor kisegíti a választókat: a vének eldöntik, melyik jelölt a támogatandó. Legalábbis valószínűleg ez történne egy szabad választás esetén – eddig ugyanis még nem történt semmiféle, a részvételi demokráciára emlékeztető aktus. És ha mégis bekövetkezik, félő, hogy a megosztott társadalom nem tud majd konszenzusra jutni a miniszterek és a kormányfő személyében.
Eközben azt sem szabad elfelejteni, hogy az araboktól elkülönülő kurdok északon saját államban gondolkodnak, s nem feltétlenül szolgálják majd hűséggel az új Irakot, ha marad reményük arra, hogy a szabad Kurdisztánért küzdhetnek. A legborúlátóbb – de egyáltalán nem kizárható – forgatókönyv szerint pedig a volt brit gyarmatnak a modern viszonyok között nincs jövője, így elkerülhetetlen a szakadás. Ebben az esetben Amerika háborúja épp a számításokkal ellentétes hatást váltaná ki: a demokratikus viszonyok meghonosodása helyett sohasem látott káosz uralkodna el a Közel-Keleten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.