Privatizálják a repülőteret is

Jövő évben értékesítené az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt.-t. Tartós állami tulajdonban mindössze 25+1 százalékos rész marad.

Putsay Gábor
2003. 06. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénzügyi vagy stratégiai befektetőnek kívánja eladni az állami vagyonkezelő a Budapest Airport (BA) Rt. azon tulajdonrészét, ami a Ferihegyi repülőtér teljes irányításához szükséges. A BA Rt. értékesítésére jövőre kerülhet sor az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. vezetése szerint, tartós állami tulajdonban 25+1 százalékos tulajdonrész marad. Kamarás Miklós, az ÁPV Rt. vezérigazgatója tegnap arról szólt, hogy a Malév Rt.-vel ellentétben nem várható tőkeemeléses privatizáció, mivel a cég pénzügyi helyzete rendezett. Ismert: a repülőteret üzemeltető társaság tavalyi bevétele 26 milliárd, nyeresége ötmilliárd forint volt, és évente jelentős összegeket fizet az állami költségvetésbe. Kamarás Miklós szerint európai repülőtereket üzemeltető társaságok érdeklődnek a BA Rt. iránt, így az értékesítés 2004-ben nem ütközik komolyabb nehézségekbe. A BA Rt. értékesítéséből befolyó milliárdok jelentik majd a vagyonkezelő 2004-es bevételeinek legnagyobb részét – tette hozzá Kamarás.
A magánosítás előkészítésére akkor kerül sor, amikor a Ferihegy 2/B terminált építő és korábban üzemeltető egyik társaság, a kanadai Airport Development Corporation kilencvenmillió dollár, azaz húszmilliárd forint kártérítésre perli a magyar államot. A kanadai cég azért fordult bírósághoz, mivel a magyar Országgyűlés által ellenszavazat nélkül elfogadott törvénymódosítás miatt 2001 végén megszűntek üzemeltetési jogai a Ferihegyi repülőtéren, és a BA Rt. vezetésével azóta sem tudtak dűlőre jutni a kártérítés mértékét illetően. Az ügyet vélhetően kormányzati szinten rendezik a jövőben, az ÁPV-vezér véleménye szerint a privatizációt a per nem befolyásolja.

Elkészültek a megvalósíthatósági tanulmányok a repülőtér fejlesztésére: ezek alapján hamarosan befejezik a Ferihegy 1. terminál korszerűsítését, megkezdődik egy parkolóház, valamint az áruforgalmat lebonyolító új Cargo-bázis építése. A legtöbb pénzt, mintegy ötvenmilliárd forintot a Ferihegy 2/C terminál építésére költenék, ami a tervek szerint 2008-ra készülne el. A BA Rt. a fejlesztéseket önerőből, illetve bankhitelből kezdi meg, a létesítményeket azonban az új tulajdonos adja át.
A BA Rt. igazgatósága tegnap Kepecs Györgyöt választotta a társaság elnökének, az ÁPV Rt. által megbízott új vezérigazgató, Hárskuti János – mivel Hidvégi Gábor a múlt héten lemondott – július 14-től áll munkába.

Információink szerint a repülőtéren nem biztosítanak azonos versenyfeltételeket azoknak a cégeknek, amelyek a későn érkező csomagok házhoz szállítását végzik, holott mind a hazai, mind az európai jogszabályok kötelezik erre az üzemeltetőt. A csomagok házhoz szállítását tavaly év végéig kizárólag az Euroexpressz Kft. végezte, a Malév Rt. és az Air France pályázat útján azonban az Airport Security Kft.-t bízta meg e feladattal. Előbbi céggel a BA Rt. 2004. december 31-ig kötött szerződést a repülőtéren végzett tevékenységre, utóbbinak azonban a nyertes pályázat ellenére üzlethelyiséget sem biztosítanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.