Pénzügyi vagy stratégiai befektetőnek kívánja eladni az állami vagyonkezelő a Budapest Airport (BA) Rt. azon tulajdonrészét, ami a Ferihegyi repülőtér teljes irányításához szükséges. A BA Rt. értékesítésére jövőre kerülhet sor az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. vezetése szerint, tartós állami tulajdonban 25+1 százalékos tulajdonrész marad. Kamarás Miklós, az ÁPV Rt. vezérigazgatója tegnap arról szólt, hogy a Malév Rt.-vel ellentétben nem várható tőkeemeléses privatizáció, mivel a cég pénzügyi helyzete rendezett. Ismert: a repülőteret üzemeltető társaság tavalyi bevétele 26 milliárd, nyeresége ötmilliárd forint volt, és évente jelentős összegeket fizet az állami költségvetésbe. Kamarás Miklós szerint európai repülőtereket üzemeltető társaságok érdeklődnek a BA Rt. iránt, így az értékesítés 2004-ben nem ütközik komolyabb nehézségekbe. A BA Rt. értékesítéséből befolyó milliárdok jelentik majd a vagyonkezelő 2004-es bevételeinek legnagyobb részét – tette hozzá Kamarás.
A magánosítás előkészítésére akkor kerül sor, amikor a Ferihegy 2/B terminált építő és korábban üzemeltető egyik társaság, a kanadai Airport Development Corporation kilencvenmillió dollár, azaz húszmilliárd forint kártérítésre perli a magyar államot. A kanadai cég azért fordult bírósághoz, mivel a magyar Országgyűlés által ellenszavazat nélkül elfogadott törvénymódosítás miatt 2001 végén megszűntek üzemeltetési jogai a Ferihegyi repülőtéren, és a BA Rt. vezetésével azóta sem tudtak dűlőre jutni a kártérítés mértékét illetően. Az ügyet vélhetően kormányzati szinten rendezik a jövőben, az ÁPV-vezér véleménye szerint a privatizációt a per nem befolyásolja.
Elkészültek a megvalósíthatósági tanulmányok a repülőtér fejlesztésére: ezek alapján hamarosan befejezik a Ferihegy 1. terminál korszerűsítését, megkezdődik egy parkolóház, valamint az áruforgalmat lebonyolító új Cargo-bázis építése. A legtöbb pénzt, mintegy ötvenmilliárd forintot a Ferihegy 2/C terminál építésére költenék, ami a tervek szerint 2008-ra készülne el. A BA Rt. a fejlesztéseket önerőből, illetve bankhitelből kezdi meg, a létesítményeket azonban az új tulajdonos adja át.
A BA Rt. igazgatósága tegnap Kepecs Györgyöt választotta a társaság elnökének, az ÁPV Rt. által megbízott új vezérigazgató, Hárskuti János – mivel Hidvégi Gábor a múlt héten lemondott – július 14-től áll munkába.
Információink szerint a repülőtéren nem biztosítanak azonos versenyfeltételeket azoknak a cégeknek, amelyek a későn érkező csomagok házhoz szállítását végzik, holott mind a hazai, mind az európai jogszabályok kötelezik erre az üzemeltetőt. A csomagok házhoz szállítását tavaly év végéig kizárólag az Euroexpressz Kft. végezte, a Malév Rt. és az Air France pályázat útján azonban az Airport Security Kft.-t bízta meg e feladattal. Előbbi céggel a BA Rt. 2004. december 31-ig kötött szerződést a repülőtéren végzett tevékenységre, utóbbinak azonban a nyertes pályázat ellenére üzlethelyiséget sem biztosítanak.

Orbán Viktor: Már megint Bognár Gyuri a király!