Az építész sokszor a saját házain kísérletezik

Csontos János
2003. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fragmentum címmel nyílt közös kiállítása Kálmán Ernő és Major György építésznek a Magyar Építész Szövetség székházának Kós Károly-termében. A negyvenes éveik közepén járó, Ybl- és Pro Architectura-díjas építőművészek nevéhez eddigi, tizennyolc évet felölelő pályájuk alatt számos, közös tervezésű projekt fűződik. Nem mintha egyedi elgondolásaik bőséggel ne lettek volna e szűk emberöltő alatt – mindketten azt vallják azonban: az építészet csapatjáték, amelyet magányosan a legritkább esetben lehet eredményesen művelni.
A tárlat egyszerre épít a számmisztikára és a szimmetriára. A hosszúkás terem végigfutó asztalán három oszlopban sorakoznak az épülettervek: középütt a tizennyolc évet reprezentáló tizennyolc közös munka, kétoldalt pedig kilenc-kilenc (összesen tizennyolc) önálló tervezés. A kiállítás ráadásul a kronológiát is igyekszik tiszteletben tartani, így egyúttal azt is nyomon tudja követni az érdeklődő, miként lesznek kísérletező kedvű mesteriskolásokból érett építészek, akik külföldön is megállják a helyüket.
Ha csak a közös terveket, az 1985-tel induló pályát tekintjük, akkor is szemmel látható a hódítás vágya. Kezdetben olyan maketteket és fotókat láthatunk, mint a szentendrei panzió terve vagy a nyírbátori művelődési ház és zeneiskoláé, az első megvalósult elképzelések azonban egy debreceni hétlakásos lakóház, illetve az őrbottyáni református egészségügyi gyermekotthon bővítése. Már ezek is mutatják az oroszlánkörmöket, miként a nemzetközi megmérettetések – előbb a grúziai Bakurianiban, majd az angliai Birminghamben. Az ezredforduló már kifejezetten a nagyszabású terveké a Kálmán–Major tandem életében: említhető itt a gödöllői városi könyvtár megépült kompozíciója csakúgy, mint a Debreceni Egyetem új épülettömbjei. A sor végén pedig olyan – egyelőre függőben lévő – produkciók sorakoznak, mint a kőbányai Szent László sétány beépítési terve vagy az új, rendezvényközpontként szolgáló debreceni városháza.
A megnyitón dupla ajánlás hangzott el: egyrészt a pályatárs Turányi Gábortól, aki még az építész-mesteriskolás időkből ismeri a kiállítókat; másrészt Jelenits Istvántól, akinek Major György egy időben a tanítványa is volt, s rendfőnökként egy pályázaton mindkettőjüket megismerte. A jelenitsi értelmezés szerint a művészetek közül még mindig az építészet őrizte meg a leginkább az évezredek során képviselt sajátosságát – azt, hogy miközben emberi, a teljességre törekszik. Ezt a törekvést fedezte fel a két kiállító építész munkáiban is. Utalt egy idősebb építész megjegyzésére, aki szerint korunk építészetének a bőkezű Gyula pápákra volna szüksége, a megrendelők viszont Michelangelókat szeretnének – hiszen az igazi mecénások megkönnyítik az alkotómunkát.
Hogy a michelangelói totalitásigény manapság mennyire követhető, afelől Kálmán Ernőnek és Major Györgynek azért van némi kétsége. Talán innen való a Fragmentum cím is: nemcsak azért beszélhetünk töredékességről, mert lezáratlanok az életművek, hanem azért is, mert a sok-sok tervnek csak a töredéke épülhet meg. Pedig a pályázati kívánalmaknak immár mindenben megfelelnek: beszerezték az illendő díjakat, rendelkeznek a szükséges referenciákkal, amelyek mögött közel két évtizedes kemény munka van. De lassan ízelítőt kap a szakma az uniós nyomulásból is. Ha a minőség áradna be Magyarországra, nem is volna baj, ám attól tartanak, hogy a középszerűség zúdul ránk a csatlakozás után. Hamarosan ugyanis már a magyar építész legalizáló aláírására sem lesz szükség ahhoz, hogy a beruházó „hozott építésszel” dolgoztathasson. A magyaroknak nehezebb a külhoni piacokra betörniük: másutt jobban működnek az önvédelmi reflexek.
A beruházóval és a kivitelezővel amúgy is folyamatos a harc. Az ideálishoz leginkább közelítő épületnek gödöllői könyvtárukat nevezik; más esetekben azonban fájó kompromisszumokat kellett kötniük az építés során – a minőségi szempontok rovására. Rengeteg pályázaton kell bizonyítani, míg egy-egy nagyobb munkát ténylegesen elnyernek: a felsőoktatási fejlesztési programon belül például pályáztak Nyíregyházára, Szegedre és Kecskemétre is, míg a debreceni campus tervezését elnyerték. Az ötletek azonban nem vesznek el, csak átalakulnak – az építész pedig sokszor a saját házain kísérletezik. S hogy ez a fragmentum miért hat valahogy mégis teljes egésznek? Ki-ki megfejtheti személyesen is a Kós Károly-teremben, november hetedikéig…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.