Kompakt családi autónak becézi a gyártó a Mazda 3-ast, de valójában a konkurenseknél nagyobb, és felszereltségében is jóval többet tud, mint a többi hasonló kategóriájú jármű. Már külső méretei is meggyőzik a nézőt, hogy a konkurenciának arcába csapták a kesztyűt: az új Volkswagen Golf, az új Opel Astra és a még nem ismert, átépített Ford Focus mellé a Mazda is felsorakoztatta haderejét: az eredmény 4420 milliméter hosszú és 2640 milliméter széles lett. A Mazda 3-as első körben két benzines motorral – az 1,6-os, 105 lóerős és a 2,0 literes, 150 lóerős – kerül forgalomba, de már gyártás alatt van az 1,4 literes, 75 lóerős is. Várhatóan jövőre kerül piacra a 90 lóerős és a 110 lovas dízel, valamint a négyajtós karosszériaváltozat is. A már megszokott irányba kezdték el tervezni a Mazda 3-ast a konstruktőrök, akik egy megbízható családi autót akartak a vevőknek teremteni: a külső méretek mellett a belső is igen tágra sikerült, s ez a családi funkcionalitást növeli. A padlólemez a PAG által megálmodott Volvo S40-es és az új Ford Focus alapja, míg a futóművet a Mazda 6-ostól vették át, némileg átdolgozva. A hatoson alapuló MacPherson rugós tagos első és a multilinkrendszerű hátsó felfüggesztések a menetstabilitás és a kényelem közötti kiváló egyensúlyt biztosítják. A Mazda 3-as robusztus fékrendszere érzékeny, lineáris fékerővel és a kategória egyik legrövidebb fékútjával szolgál. A 2,0 literes modellek elektrohidraulikus, az 1,6 literes változatok pedig hidraulikus szervókormánnyal készülnek. A karosszériát több helyen megerősítették, az NCAP tesztjeit még nem végezték ugyan el, de a Mazda 3-as a 4 csillagos minősítésnél várhatóan jobbat kap.
A biztonsági és a menetstabilitási erények mellett a komfortérzetet is növelték a mérnökök. Az ülések minden oldalról jól fogják az utazót, de sportosságuk mellett kényelmesek is. A kormány beállítása négy irányba történhet, ami az optimális autózás egyik alapfeltételévé vált mára. Az állítható magasságú ülés és a kormányoszlop mellett nagy hangsúlyt fektettek a kényelmi berendezések beépítésére is.
A Mazda a C szegmens 3-as modellje mellett az idei Automobil 2003 Budapesti Autószalonon bemutatja a közönségnek a legújabb teljes értékű, négyszemélyes sportautóját, az RX–8-ast is. A rotációs (Wankel-) motorral szerelt RX–8-as a Mazda legújabb és legegyedibb fejlesztése, a merész külső mellett merész belső dizájnt és meghajtást találhatnak a vásárlók. Mint ismeretes: a Wankel-motort rotációs elven működő bolygódugattyúk működtetik, ezt a motort először a német NSU Ro–80-as típusaiba szerelték, majd szó volt arról, hogy a Volkswagen a K70-es modellekbe rakja be. A fejlesztések során kiderült, hogy a Wankel-motor működtetése költséges a nem megoldott olajelégetés miatt. Akkoriban a katalizátorok még drágák voltak, így az olajégésből származó gázok tisztítását csupán drága platinaszálas katalizátorokkal tudták megoldani. A biztató elképzeléseket elvetették a tervezők, de a Mazda gyár megvette a licencet, és saját fejlesztésbe kezdett. Ennek révén több Wankel-motoros Mazda került eddig a piacra, de jobbára Japánban és az Egyesült Államokban értékesítették azokat.
Az átalakított és minden tekintetben a világ egyik legmegbízhatóbb meghajtásává épített Mazda Wankel Renesis motort kapta az RX–8-as új sportmodell is. Az elnevezés önmagában jelképezi a „forgódugatytyús motor (Rotary Engine) genezisét” és a Renesis forradalmian új forgódugattyús technikáját, amely a magas teljesítményszintet a kedvező üzemanyag-fogyasztással és az alacsony kipufogógáz-emisszióval ötvözi. Az RX–8-as kétrotoros Wankel-motorja két, egyenként 654 köbcentiméteres kamrával, két teljesítményváltozatban létezik. A normál kivitel 192 lóerős, az erősebb változat teljesítménye 231 lóerő. A „gyengébbik” motorral szerelt modell 7,2, míg az erősebb, 231 lovas kivitel csupán 6,2 másodperc alatt gyorsul fel száz kilométeres óránkénti sebességre.
A karosszéria extrém, két normál és két hátra nyíló ajtaja mögött hasonló meglepetésekkel „szembesülhetünk”. A nagyon merev karosszéria kialakítása miatt a kardánalagút robusztus mérete szembetűnő, a hátsó ülésen utazó utasok a hátrafelé nyíló, kétoldalt elhelyezett hátsó ajtókon juthatnak be az utastérbe. A láb- és a fejmagasság nem túl nagy, de egy igazi sportautóhoz képest óriási. Ki ne próbálta volna még a konkurencia hasonló modelljeit, amelyekben a hátsó traktusban nyakmerevséget, hátfájást lehet kapni? Az RX–8-as hátsó ülései minden szempontból a kategória legkényelmesebb és legtágasabb darabjai közé tartoznak. A beltérben minden megtalálható, ami szájnak és szemnek ingere. Csupán a pénztárcánk vastagsága szab határt az alapáron 7 499 900 forintért kínált, 192 lóerős RX–8-as megvételéhez. A 231 lovas RX–8-asért minimum 8 999 900 forintot kell leszurkolnunk a pénztárnál, de ha tetőablakosra és ha a navigációval ellátottra fáj a fogunk, akkor 9 999 900 forint áll a számlán. A felszereltség tekintetében talán csupán az lehet a kérdés, hogy mi nincs a Mazda RX–8-as típusaiban.

Repülni félt, lopni nem – ő volt a 20. század leghírhedtebb magyar tolvaja