Fa Nándor újra az óceánon

Nem kellett sokat győzködni Fa Nándort, a leghíresebb magyar tengeri szólóvitorlázót, hogy beszálljon az idei Atlantic Rally for Cruisers (ARC) óceánátszelő versenybe, ahol először indul hazai csapattal az Extra Dry kormányosaként. Célja, hogy az egyébként amatőröknek kiírt regattán dobogós helyen végezzenek. Ráadásul úgy, hogy megdöntik az eddigi tizenkét napos pályacsúcsot.

Sellei Andor
2003. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor 2000-ben Láng Róbert megvette a 22,6 méter hosszú, 25 tonnás hajót, még csak túrázásra, bérvitorláztatásra szánta az Extra Dryt. Aztán fejébe vette, hogy ha már úgyis átkel vele a téli hónapokra Európából a Karibi-szigetekhez, akkor összeköti a kellemest a küzdelmessel. Tervéről szólt a hajó vásárlásakor is segédkező Fa Nándornak, aki csak úgy vállalta a feladatot, ha professzionális csapatot szerveznek a keze alá.
– Legénységként már vitorláztam profi hajón – mesélte lapunknak Fa Nándor, aki manapság leginkább kikötőtervezéssel és -kivitelezéssel foglalkozik –, de úgynevezett skipperként még nem. Ezért mondtam igent, és mert kíváncsi voltam, mit lehet kihozni egy túrahajóból kőkemény csapatmunkával. Az én feladatom lesz a szakmai irányítás, a hajó és a vitorlák beállítása, valamint a meteotaktika meghatározása. Most, hogy a hajót fölkészítettük a versenyre, s ha kedvezők lesznek a szélviszonyok, szerintem könnyedén megdönthetjük az ezen az útvonalon tartott tizenkét napos csúcsot. Szomorúnak érzem viszont, hogy a rendezők az alapvetően amatőröknek kiírt regattára három olyan hajó nevezését is elfogadták, amelyek már hivatásos versenyeken, a Volvo Ocean Race-en és a Sydney-Hobarton is indultak. Ezek ugyanis sokkal könnyebbek az Extra Drynál és akár tíz csomóval is gyorsabbak lehetnek a túravitorlásoknál. Ezzel együtt az a célunk, hogy a maximumot hozzuk ki a hajóból és a legénységből.
– Ezen az Atlanti-óceánt átszelő versenyen több mint kétszáz hajó indul rendszeresen – tájékoztatott Láng Róbert, a hajó tulajdonosa. – November 23-án rajtol Las Palmasból a mezőny, és 2700 tengeri mérföld megtétele után a Kis-Antillák legszebb szigeténél, St. Luciánál fut be a célba. A regattán legalább 8,23 méter hosszúságú egytestű, és minimum 7,6 méteres többtestű vitorlások vehetnek részt, legkevesebb kéttagú legénységgel.
Az Extra Dryon tizenegyen lesznek, mindannyian kiváló hajósok, például Fináczy György, aki a tokiói és a müncheni olimpián is versenyzett, sokszoros magyar bajnok, Európa-bajnoki bronzérmes, és óriási tekintély a magyar vitorlázók között. Rajta kívül többek között Scholtz Imrét, Weöres Szabolcsot, Fürstner Józsefet, Hajdu Balázst és Goszleth Marcellt találjuk a névsorban, illetve a csapatot elkíséri Fehér Sándor operatőr is.
***
Az ismert vitorlázó tengeri pályafutása
1985–87: Fa Nándor a Szent Jupát fedélzetén Gál Józseffel délről kerülve a Jóreménység- és a Horn-fokot, körülvitorlázta a földet.
1990–91: BOC Challenge négyszakaszos, szóló földkerülő verseny, 11. hely.
1992–93: Vendée Globe nonstop föld körüli szóló vitorlásverseny, 5. hely.
1996: Vendée Globe, a rajt után technikai okok miatt feladni kényszerült a versenyt.
1997: Transat J. V., kétszemélyes atlanti-óceáni verseny a spanyol Albert Barguésszel, 4. hely.
Forrás: Internet

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.