Kárt okozhat a privatizáció

A minap egyeztető megbeszélést folytatott Medgyessy Péter miniszterelnök Dorkota Lajossal és Cserna Gáborral, Dunaújváros fideszes országgyűlési képviselőivel a Dunaferr Rt. sorsáról. A megbeszélésen a képviselők letettek egy szakértői anyagot a miniszterelnök asztalára arról, hogy a privatizációs pályázat eredménytelensége esetén hogyan lehetne továbbra is állami kézben tartani a vasművet. Az alábbiakban ismertetjük a tanulmány lényeges megállapításait.

Hunyor Erna
2003. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dunaferr Dunai Vasmű Rt. helyzetét elemző, tanácsadó cég, a Boston Consulting Group (BCG) elnök-vezérigazgatója megállapította: „A Dunaferrnél a tőkebevonásnak 2004–2005-ig meg kell történnie… Tőkebevonásról és nem feltétlenül privatizációról (!) szól a történet, arról, hogy határozott irány lenne elvárható a jövőképpel kapcsolatban” – így kezdődik a tanulmány, amely szerint ez a megállapítás igaz, mert a Dunaferr Rt.-t az utóbbi 10-15 évben nem tőkésítették fel, így elmaradtak azok a fejlesztések, amelyek a vállalat hosszú távú, eredményes működéséhez kellenének. Az is igaz, hogy a vaskohászat ezen fejlesztéseihez – a tulajdonviszonyoktól függetlenül – más országok kormányai jelentős támogatást nyújtottak – áll a tanulmányban. Ez történt az Európai Unióban még 1993-ban is, amikor német, spanyol vaskohászati üzemeknek az Európai Tanács nagy összegű támogatást szavazott meg.
Tény viszont – áll a tanulmányban –, hogy az EU-ba belépni készülő Csehszlovákiát, Lengyelországot és Magyarországot, az EU 15-ök arra ösztökélték, hogy mérsékeljék vaskohászatuk termelését, az üzemeket államilag ne támogassák és privatizálják. Sajnos a magyar tárgyalók – a többiektől eltérően – túl engedékenyek voltak – állítja a szakértő, aki rámutatott: az ország körülbelül a felére csökkentette az acéltermelését (ami a borsodi üzemek csődhelyzetével automatikusan előállt), és hivatalosan többször – legutóbb 1999-ben – lemondtak a magyar tárgyalók a vaskohászat állami támogatásáról.
A tanulmány szerint a jelen helyzetben más – nem állami – forrásból kell a Dunaferr Rt. versenyképességét biztosító fejlesztéseket finanszírozni. Ugyanakkor forrás hiányában számolni kell a vasmű fokozatos, 6-8 év alatti leépülésével és azzal, hogy a hazai ipar acéligényének döntő részét, évi 2-3 millió tonnát importból kell fedezni. Az is egyértelmű – szögezi le a szakértő –, hogy ilyen mennyiségű acél hazai feldolgozása nélkül a GDP-t nem lehet megfelelő szinten tartani.
A fentiek alapján a Dunaferrt a hazai acélgyártás jelenlegi volumenének fenntartása végett lehet és célszerű privatizálni. A kérdés, hogy a viszonylag kis vasgyár fejlesztése célja lehet-e a vevőnek, kifizetődik-e számára mindez? A szakértői anyag szerint tény, hogy a vasmű fajlagos fejlesztési költsége nagy, és csak jelentős hozzáadott értékkel üzemeltethető gazdaságosan. Ez úgy értelmezendő – világít rá a szakértő –, hogy a termékeket a jelenlegi ár kétszereséért kell eladni, s ehhez a feldolgozottsági szintet is növelni kell. Például vékony, bevonatos termékeket, profilokat kell nagy részarányban előállítani, s ennek gyártósorait ki kell építeni.
Vannak példák arra (így a finn vasgyár, az osztrák Donauwitzban működő gyár) – hívja fel a figyelmet a tanulmány –, hogy ilyen kis üzemek is képesek gazdaságosan működni. Ugyanakkor megjegyzi, hogy aki olyan technológiaváltásról beszél, amely a nyersvasgyártás nélküli acélgyártást jelentené, az vagy nincs tisztában a világ vaskohászatának tényeivel, vagy a Dunaferr leépítése a célja.
Magyarország számára – a magyar ipar acéllal való ellátása és a dunaújvárosi régió foglalkoztatottságának biztosítása végett is – fontos a Dunaferr működtetése – húzza alá a szakértő. A vevő érdekeltségét az államnak ezért mindenképpen meg kell teremteni, amelyre van lehetősége; a valós nettó értéknél – százmilliárd forint – jóval olcsóbban engedi át a Dunaferrt. Ezt az egyszeri támogatást az EU sem tiltja. Ez egyben a privatizáció legkényesebb s leggyengébb pontja, ezért szigorú feltételeket kell a Dunaferr működtetésére előírni – tartalmazza a tanulmány, amely leszögezi: fontos a jelenlegi technológiai rendszer és termelési szint megtartását is kikötni. Enélkül ugyanis nincs garancia arra, hogy az új tulajdonos fejleszteni fog, nem pedig leépíteni, ami után továbbáll.
Az a vevő cég, amely hosszú távon szeretne itt tevékenykedni – esetleg nem európai uniós tagként élvezve az Európai Unión belüli, illetve kívüli működés együttes előnyeit – vélhetően vállalja a tartós üzemeltetés garanciájaként szabott feltételeket. Elégtelen működtetési garanciák nélkül viszont a Dunaferrt privatizálni nemzetgazdasági károkozás lenne. A hazai acélgyártás jelentéktelenre zsugorodásával ugyanígy a már jelzett acélimport-kényszer állna elő – véli a szakértő.
A tanulmány kitér arra is, hogy a Dunaferrtől mindenképp felszabadul munkaerő, hiszen ma jelentős a túlfoglalkoztatás az acélműben. Ekkora üzemnagyságnál nem elérhető a jelenlegi mintegy 190 tonna/év/fő helyett az óriási üzemekben valós, 500 tonna/év/fő termelékenységi mutató – emeli ki a szakértő, aki úgy prognosztizálja: évek múlva 300-350 tonna/év/fő lehet a reális termelési volumen. Az azonban bizonyos: a termelés viszszafogásával vagy a nyersvasgyártás értelmetlen megszüntetésével robbanásszerű lenne a létszámleépítés.
Megállapította azt is, hogy sikeres privatizáció esetén is szükség lesz a dunaújvárosi térségben a cég tevékenységének átstrukturálására, amely komoly terhet jelent a költségvetésnek. A privatizációs ígéretek nem teljesítése viszont sokkszerűen sújtaná az országot és a térséget. Tehát privatizálni csak szigorú, biztos garanciafeltételekkel szabad. Ha ilyen feltételekkel nem akad vevő, az azt mutatná, hogy túlértékelt a vasmű. Ebben az esetben tudomásul kell venni, hogy elkésett a privatizáció gondolata, és Dunaújvárosban nincs esély a vaskohászat hosszú távú fenntartására.
Mi lenne a teendő a privatizáció meghiúsulása esetén? – tette fel a kérdést a szakértő. Semmiképp sem az, hogy enyhítve a feltételeken, mindenáron értékesítse a kormány a Dunaferrt. Ugyanis ez azt jelenti, hogy rövid időn belül a dunaújvárosi kistérségben nagyszámban új foglalkoztatási lehetőségeket kell teremteni. Leszögezi: ennél a megoldásnál mindenképpen jobb, ha a tulajdonos magyar állam készítene a Dunaferr számára egy 6-7 évre szóló úgynevezett kifuttatási tervet, ami ez idáig nem készült. Ebben a tervben hosszú távú fejlesztések nélkül a meglévő berendezések optimális kihasználását, amortizálódását tekintenék alapnak. Tartósan csak olyan részegységek maradnának működésben – esetleg vásárolt félkész termékkel vagy értékesítésre termelve –, amelyek biztosan nyereségesek. Egy ilyen terv végrehajtásából a nemzetgazdaságnak nem származhat kára, mert az elmúlt tíz év tapasztalata szerint a költségvetés nettó bevétele biztosan meghaladná az esetleges veszteségképződést – áll a tanulmányban.
A szakértő kitért arra: az utóbbi tíz évben a Dunaferr annak a dupláját fizette a költségvetésbe, mint amennyi hitelállománya képződött. Ezt valószínűsítette az is, hogy a múltban a vállalat – a sport, az oktatás nagymértékű támogatása, a többletlétszám foglalkoztatása miatt – túlköltekezett.
Mindenképpen szükség van a kistérség infrastrukturális fejlesztéseire, és idő az egyéb új munkahelyteremtő beruházásokra, mert az állam „egy kézből” járhat el, úgy nem bocsát el munkavállalókat a Dunaferrtől, hogy a jelentkező haszon kisebb legyen, mint az előálló szociális teher. A térségben így megvalósuló infrastruktúra által 5– 8 év múlva lehet arra számítani, hogy a tőke térségbe telepedik.
A program végrehajtásához valószínűleg kiegészítő forrásra van szükség. A térség környezeti terhelésének csökkentését nem a drága berendezések építésével, hanem egyes környezetkárosító technológiák konkrét időpontokban való megszüntetésével lehet elérni, s az így rendelkezésre álló pénzt új termelőberendezésekre vagy infrastrukturális fejlesztésekre lehetne fordítani – emeli ki a tanulmány.
Összességében – áll a tanulmányban – a Dunaferr hosszú távú működésének és jelenlegi termelési volumenének fenntartása nemzetgazdasági érdek, de ez csak nagy összegű fejlesztésekkel váltható valóra. A jelenlegi privatizációs folyamat során csak akkor és olyan feltételekkel szabad a Dunaferrt eladni, ha az alapvető cél elérésére biztos garanciákat vállal a vevő. A szakértő hangsúlyozza: a szigorú feltételek vállalásának elmaradása esetén nemzetgazdasági károkozás lenne a privatizáció.
Sikeres privatizáció – és a Dunaferr fejlesztése – mellett is feltétlenül szükség van a térségben az infrastruktúra fejlesztésére – szögezi le a tanulmány, amely megállapítja: e téren már most is késésben van az ország, mert a nemzetközi tapasztalatok szerint egy autópálya megépülése után 5-6 év múlva indul meg a térségben az érdemi fejlődés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.