A ragadós száj- és körömfájás nem érinti a belföldi sertésállományt

„Micsoda malacunk van!”: jön a sertéshús-népszerűsítő kampány.

2025. 05. 08. 15:07
A ragadós száj- és körömfájás nem érinti a belföldi sertésállományt Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A magyar termékek vásárlása a nemzetgazdaságot támogatja, munkahelyek megtartását segíti, közös érdek tehát a szolidaritás a belföldi gazdálkodókkal – mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten, a „Micsoda malacunk van!” sertéshús-népszerűsítő kampány sajtótájékoztatóján.

Hubai Imre hangsúlyozta, hogy az állattartóknak mindig meghatározó szerepük lesz a magyar agráriumban, ezért a legnehezebb időkben is számíthatnak a kormány támogatására. A vidékfejlesztési forrásokhoz társuló költségvetési kiegészítésnek köszönhetően az EU-n belül a magyar állattartók pályázhatnak a legtöbb jogcímre, amire szükségük is van, hiszen az erős nemzetközi versenyben csak akkor maradhatnak piacképesek, ha folyamatosan korszerűsítenek.

Tavaly év végén a magyar gazdák 2,8 millió sertés tartottak, ez 7,5 százalékkal több volt, mint egy évvel korábban, a tavalyi 593 ezer tonnás sertéshústermelés pedig nyolc százalékkal haladta meg a 2023-ast, és az előállítás hatékonysága is javult.

Az államtitkár ígérete szerint az agrártárca fenntartja az állattartás kiemelt támogatását, hiszen az őket célzó pályázatok népszerűek, a túljegyzés miatt újabb keretösszegek elkülönítésére is szükség lehet. Folytatódhatnak többek között a génmegőrzési támogatások, hogy az őshonos, veszélyeztetett és fajtarekonstrukció alatt álló mezőgazdasági fajok, köztük a hagyományos magyar sertések fennmaradjanak, más kiírások pedig az időjárás és a piaci körülmények változása miatti, illetve a betegségek okozta veszteségeket ellensúlyozzák, vagy állatjóléti beruházásokat segítenek. Hubai Imre hangsúlyozta:

a magyar sertésállomány mentes a kórokozóktól, ezt az intenzív hatósági ellenőrzések is garantálják.

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese közölte, hogy a grillszezon kezdetére időzített kampány május 25-ig tart. Hirdetéseivel országos elérésű rádióműsorokban, a nyomtatott sajtóban és a közösségimédia-felületeken lehet majd találkozni, az érdeklődők kóstolókon és nyereményjátékban is részt vehetnek.

A magyar sertéságazat erős és fejlődőképes, készen áll a kivitel növelésére, de a legmegbízhatóbb fogyasztói mindig a belföldi vásárlók lesznek. Bár a húsfogyasztást sok támadás éri, a dietetikusok ajánlása szerint sertéshúst vagy más vörös húst érdemes heti rendszerességgel enni, mert ez is része az egészséges, kiegyensúlyozott étrendnek.

Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke szerint a sertéságazat helyzetét árnyalja, hogy jó eredményeket inkább csak az állattartók értek el az elmúlt években, mert a felvásárlási árak  mindig biztosítottak kisebb-nagyobb nyereséget. A feldolgozók jelentős része ugyanakkor veszteséggel zárt tavaly, amit azzal magyarázott, hogy a hústermékek bolti ára a magas élelmiszer-infláció közepette is alig változott. 

Az előállítási költségek emelkedése tehát nem jelent meg a fogyasztói árakban, és a fogyasztás is évek óta csökken belföldön, jóllehet a magyar sertéshús jó minőségű és biztonságos.

A ragadós száj- és körömfájás nem érinti a belföldi sertésállományt, tehát a vásárlóknak nem kell tartaniuk a vírustól, ha magyar disznóhúst választanak. Az érdekképviselet vezetője szerint a kiviteli piacokon is érezhető az óvatosság, ezért most különösen fontos a „patrióta szolidaritás” a vevői oldalon.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.