– A magyar termékek vásárlása a nemzetgazdaságot támogatja, munkahelyek megtartását segíti, közös érdek tehát a szolidaritás a belföldi gazdálkodókkal – mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten, a „Micsoda malacunk van!” sertéshús-népszerűsítő kampány sajtótájékoztatóján.
Hubai Imre hangsúlyozta, hogy az állattartóknak mindig meghatározó szerepük lesz a magyar agráriumban, ezért a legnehezebb időkben is számíthatnak a kormány támogatására. A vidékfejlesztési forrásokhoz társuló költségvetési kiegészítésnek köszönhetően az EU-n belül a magyar állattartók pályázhatnak a legtöbb jogcímre, amire szükségük is van, hiszen az erős nemzetközi versenyben csak akkor maradhatnak piacképesek, ha folyamatosan korszerűsítenek.
Tavaly év végén a magyar gazdák 2,8 millió sertés tartottak, ez 7,5 százalékkal több volt, mint egy évvel korábban, a tavalyi 593 ezer tonnás sertéshústermelés pedig nyolc százalékkal haladta meg a 2023-ast, és az előállítás hatékonysága is javult.
Az államtitkár ígérete szerint az agrártárca fenntartja az állattartás kiemelt támogatását, hiszen az őket célzó pályázatok népszerűek, a túljegyzés miatt újabb keretösszegek elkülönítésére is szükség lehet. Folytatódhatnak többek között a génmegőrzési támogatások, hogy az őshonos, veszélyeztetett és fajtarekonstrukció alatt álló mezőgazdasági fajok, köztük a hagyományos magyar sertések fennmaradjanak, más kiírások pedig az időjárás és a piaci körülmények változása miatti, illetve a betegségek okozta veszteségeket ellensúlyozzák, vagy állatjóléti beruházásokat segítenek. Hubai Imre hangsúlyozta:
a magyar sertésállomány mentes a kórokozóktól, ezt az intenzív hatósági ellenőrzések is garantálják.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese közölte, hogy a grillszezon kezdetére időzített kampány május 25-ig tart. Hirdetéseivel országos elérésű rádióműsorokban, a nyomtatott sajtóban és a közösségimédia-felületeken lehet majd találkozni, az érdeklődők kóstolókon és nyereményjátékban is részt vehetnek.
A magyar sertéságazat erős és fejlődőképes, készen áll a kivitel növelésére, de a legmegbízhatóbb fogyasztói mindig a belföldi vásárlók lesznek. Bár a húsfogyasztást sok támadás éri, a dietetikusok ajánlása szerint sertéshúst vagy más vörös húst érdemes heti rendszerességgel enni, mert ez is része az egészséges, kiegyensúlyozott étrendnek.
Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke szerint a sertéságazat helyzetét árnyalja, hogy jó eredményeket inkább csak az állattartók értek el az elmúlt években, mert a felvásárlási árak mindig biztosítottak kisebb-nagyobb nyereséget. A feldolgozók jelentős része ugyanakkor veszteséggel zárt tavaly, amit azzal magyarázott, hogy a hústermékek bolti ára a magas élelmiszer-infláció közepette is alig változott.
Az előállítási költségek emelkedése tehát nem jelent meg a fogyasztói árakban, és a fogyasztás is évek óta csökken belföldön, jóllehet a magyar sertéshús jó minőségű és biztonságos.
A ragadós száj- és körömfájás nem érinti a belföldi sertésállományt, tehát a vásárlóknak nem kell tartaniuk a vírustól, ha magyar disznóhúst választanak. Az érdekképviselet vezetője szerint a kiviteli piacokon is érezhető az óvatosság, ezért most különösen fontos a „patrióta szolidaritás” a vevői oldalon.