Az Európai Unióba való belépésünk kapcsán készült – vagy inkább készülő – Szerencsi, fel! című rajzfilmsorozat tragikomikus története újabb fordulatot vett. Steve Fellner Magyarországról elszármazott háromszoros Emmy-díjas rajzoló-designer a széria öt fő figurája közül négyben a saját maga által rajzolt Duckman sorozat mellékalakjait fedezte fel. Azonnal levelet küldött az MTV-nek, amelyben jelezte, hogy amennyiben a sorozat adásba kerül, a Paramount cég, amelynek birtokában vannak a Duckman sorozathoz fűződő jogok, minden valószínűség szerint bepereli a közszolgálati tévécsatornát. Az MTV ezek után nem tűzte műsorára a súlyos adóforintjainkból készített, az EU-val kapcsolatos, mindannyiunk számára életfontosságú ismereteket szórakoztató formában közlő szériát.
Az előzményekhez tartozik, hogy a Belügy- és Külügyminisztérium által kiírt, mindössze 11 napos határidejű közbeszerzési pályázatot s ezzel a sorozatra szánt 174 millió forintot az a Gát György vezette konzorcium nyerte, amelyet jó egy évvel előbb több tanú állítása szerint előre kiszemeltek az illetékesek, s amely akkor már javában gyártotta a rajzfilmet. A rajzfilmszakma hiába zúdult fel a cseppet sem váratlan döntés nyomán, elősorolva, mely szempontoknak nem felelt meg a Gáték által benyújtott pályázat, a harmincöt részből álló sorozat gyártását mégis az egykori Linda sorozat – a rajzfilm világában teljességgel járatlan – producere vezette csapat kezdhette meg. A pályázatban rögzített időpontra a sorozat első darabjai nem készültek el. Megkésett benyújtásukkor pedig az epizódok több mint felét visszadobták a megrendelők. Az MTV a Gátékkal történő szerződéskötéskor 50 millió forint sugárzási díjban plusz az utolsó 11 rész gyártási költségeinek fedezésében egyezett meg a gyártókkal. Most úgy tűnik, mégis az a közszolgálati televízió érdeke, hogy a költséges epizódok – egyelőre legalábbis – ne kerüljenek adásba.
Steve Fellner 1975-ben hagyta el az országot. Tíz éven át Európa számos országában, így Svédországban, Spanyolországban és Németországban dolgozott rajzolóként, majd Los Angelesben telepedett le, s a KlaskyCsupo produkciós cég alkalmazásában működött tovább rajzolóként és designerként. Az időközben Kanadában céget alapító Oscar-díjas Rófusz Ferenc – akivel előbb a Pannóniánál, majd ugyanannál a német cégnél dolgoztak rajzolóként – arra kérte, néhány rajzfilmfigurát alakítson át karakteresebbre. Az akkor még szabadúszó Fellner Rófusz megrendelőjének meggyőzésére 3-400 korábbi rajzát átadta az Oscar-díjas rajzfilmrendezőnek, köztük azt a négyet is, amely a Duckman sorozat mellékszereplőit ábrázolta. Nem gondolta, hogy stilizált, tipikusan amerikai hippifiguráit egy magyar rendszerváltás utáni család tagjaiként látja majd viszont egy magyar újságban.
Fehér Tamás, az Animation.hu, Rófusz cégének munkatársa felvetette, hogy Fellnert a pályázaton vesztes Szabó Árpád „mozgatja”.
– Amikor a figuráimat a húgomnál egy újságban viszontláttam mint az új magyar sorozat szereplőit, fogalmam sem volt arról, ki az a Gát György, és hogy Rófusz is jegyzi a produkciót. Első döbbenetemben barátomat, Szabó Árpádot hívtam fel, s azért az ő számítógépéről küldtem az e-mailt a tévének, mivel az enyém éppen nem működött. Gáttal egyébként többször volt alkalmam beszélni azóta. Győzködött, hogy egyezzünk meg a sajtó kizárásával. Csakhogy, és ezt neki is elmondtam, nincs miről egyezkednünk. A Duckman sorozat jogai a Paramount kezében vannak. Az alkotói jogaim ugyan megmaradtak, de én csak azután pereskedhetem, miután a Paramount is megtette a maga jogi lépéseit.
Steve Fellner állításainak bizonyítására Los Angeles-i lakásában bejárónőjével kerestette a Duckman mellékszereplőit ábrázoló rajzokat. A hölgy a több tízezer munka között eddig azonban csak egyet talált meg, amely a kérdéses figurákat ábrázolja. Közben Csupó Gábor, annak a KlaskyCsupo cégnek az igazgatója, amely annak idején a 88 részes, egyenként 22 perces Duckman sorozatot gyártotta, már tárgyal a Paramounttal. Nyilatkozni azonban nem szeretne, amíg megállapodás nem születik. Két beosztottja addig is keresi a diskeken az ominózus mellékszereplőket.
– Miért nem hajlandó Rófusz megszólalni az ügy kapcsán egyetlen sajtóorgánumban sem? Vajon mi oka lehet rá? Csak egyvalami: az, hogy tudja, nekem van igazam – kommentálja a további fejleményeket Fellner, aki épp a Duckman sorozat első részéért kapta egyik Emmy-díját. Úgy gondolja, újabb lépés akkor várható, amikor novemberben visszautazik Los Angelesbe.
Rófusz Ferencet egyik telefonszámán sem tudtuk elérni.
Gát György egyelőre, mind mondja, nem tervez semmilyen lépést. Tagadja, hogy Fellnert a megegyezés szándékával kereste fel, egyszerűen csak kíváncsi volt arra, mit állít valójában. A közpénzeket – mint mondja – egyelőre nem vette fel, a sorozatot pedig vetíteni fogják, amint elkészül. Tagadja, hogy több határidőt nem tartottak be, illetve többször állították, hogy a sorozat vetíthető állapotban van. Szerinte a sorozat elkészülésének és vetítésének nincs határideje. Szavai nyomán felvetődik a kérdés: ha nem jön közbe Fellner, mit láthattunk volna a tévéújságban meghirdetett Szerencsi, fel! című sorozat adásidejében?
Csorba Mária (MTV) semmit nem tud az ügyről. Arra sem kaptunk választ, nem óhajt-e a közszolgálati televízió a sorozat mielőbbi vetítéséért az események elé menni és megegyezni a Paramounttal. A Belügyminisztérium illetékese szerint addig, amíg Fellner és a Paramount részéről nem történik lépés, nincs ügy, sőt később sem lesz.
Szakmai vélemények szerint amilyen sürgős volt február–márciusban a pályázatot kiíró Belügyminisztérium számára, hogy minél előbb megszülessen az EU-csatlakozással kapcsolatban népszerű formában ismereteket közlő rajzfilmsorozat, ugyanannyira elveszítette az érdeklődést mostanra a közérdekű tájékozató műsor iránt, amelyre összességében százmilliókat szántak adóforintjainkból. Nem beszélve arról, hogy a túl szerencsésnek nem mondható döntéssel egy olyan pályázati lehetőséget áldoztak fel, amely hosszú, ínséges évek után az egész magyar rajzfilmes szakmának méltó közös feladatot adhatott volna.

Brutális verekedés szakította meg a majálist – videó