Nem döntött rekordot a Dűlő szénásszekér

Jó néhányan akadnak, akiknek csalódást okozott az új idény eddigi két legjelentősebb árverése, hiszen a két legnagyobb hazai galéria október elején lezajlott „szezonnyitó” nagy őszi árverésén 60 millió forint bizonyult az egyetlen műtárgyért – Munkácsy Mihály Dűlő szénásszekér című festményéért – kifizetett legmagasabb összegnek. Márpedig az utóbbi időkben, 2002 decemberétől 2003 áprilisáig háromszor dőlt meg az aukciókon elért legmagasabb ár rekordja. Egyesek már a vészharangot is megkongatták, pedig a helyzet nem indokolja a borúlátást.

2003. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly december 6-án a Kieselbach Galéria 15 millió forinton kiáltotta ki Gulácsy Lajos Nakonxipánban hull a hó című festményét, amely 80 millió forintért kelt el. Ez új rekord volt a Magyarországon a második világháború óta egyetlen műtárgyért kifizetett összegek között. Az előző rekordot ugyanez a galéria tartotta négy esztendeje, miután az 1998. decemberi aukcióján 70 millió forinton ütötték le Szinyei Merse Pál Parkban című alkotását.
Ám az új csúcsár mindössze három napig élt, a Mű-Terem Galéria árverésén ugyanis egy másik Gulácsy-kép, a Régi instrumentumon játszó hölgy 28 millió forintról indulva 95 millióért váltott tulajdonost.
Négy hónap elteltével ez a rekord is megdőlt: 2003. április 12-én a Mű-Terem Galéria elárverezte Munkácsy Mihály A baba látogatói című festményét. A műremeket 60 millió forinton hirdették meg – ez megint csak rekord –, s 160 millió forintért vihette haza újdonsült tulajdonosa. Nem kell rajta csodálkozni, hiszen nem minden- nap kerül árverésre festmény a Magyar Nemzeti Galéria faláról.
Józanul végiggondolva a történteket, egyáltalán nem meglepő, hogy őszre nem kerültek elő a fentiekhez hasonló csúcsdarabok. Ugyanakkor szembetűnő pozitív jelenség, hogy míg a korábbi időkben a több tíz millió forintos favoritok és a másfél-két millió forint alatti árakon elkelt alacsony értékű képek között nemigen létezett középmezőny, addig újabban mind nagyobb számban jelennek meg az e kategóriába tartozó festmények.
Ez részben azzal az ugyancsak örvendetes tendenciával is összefügg, hogy ma már egyre kevésbé elegendő egy jól csengő nevet – Rippl-Rónait, Vaszaryt – felkonferálni az árveréseken, mert a közönség magát az alkotást is mind jobban szemügyre veszi, azaz már nem az a gyűjtők fő szempontja, hogy megszerezzék valamelyik sztárfestő bármilyen alkotását.
A Mű-Terem Galéria mostani aukcióján Rippl-Rónai magyar barokk kastélyt ábrázoló olajképe 15 millió forintról indítva 24 millióért, hátaktja pedig a 10 millió forintos kezdőárán kelt el – amely összegeket távolról sem tekinthetjük csillagászatiaknak –, miközben két pasztelljére nem is akadt jelentkező. Vaszary János Akt Buddhával című festményének 15 milliós katalógusárát 28 millió forintra korrigálta a licit, tehát szó sem volt 40-50 millióról. A Kieselbach Galéria árverésén is ugyanezt lehetett tapasztalni, Rippl-Rónai Pihenő Zorkája például 17 millió forintért cserélt gazdát.
Ugyanakkor kevésbé nagyra tartott művészek egy-egy jeles alkotásának értéke emelkedik. Járitz Józsa képeiért például eddig egymillió forintot sem adtak. Az októberi Kieselbach-árverés anyagába bekerült viszont egy, a szokottnál jóval nívósabb képe, az Akt műteremben, amely 2,8 millió forintról indult, s 5 millióig meg sem állt. Senki nem ismerte fel a kép alapján az alkotót, az érdeklődőknek közel kellett menniük a festményhez, hogy elolvashassák a közismert munkái alapján meglepetést okozó nevet.
Újabban mindemellett egyre nagyobb az ázsiójuk a XIX. századi klasszikus képeknek, Markó Károly, Ligeti Antal, Telepy Károly műveinek. Idősebb Markó Károly képei ma már 10 millió forint feletti árakon kelnek el.
A Mű-Teremnél 57 tétel kelt el 1 és 5 millió, hét pedig 5 és 10 millió forint közötti árakon, Kieselbachéknál pedig 75 képet ütöttek le 1 és 5 millió forint között, ami ugyancsak a középmezőny erősödését jelzi.
Mindkét aukció csúcsdarabjának Munkácsy-festmény bizonyult. Virág Juditék 38 millió forintról indították a Dűlő szénásszekér című kompozíciót, s 60 millió forinton koppant a kalapács. A konkurens galériánál 35 millió forinton hirdették meg a Pihenő hölgy című alkotást, amelyre egyetlen jelentkező akadt, így a tétel ennyiért kelt el. A két árverésen együttvéve ezért a két képért fizették ki a legmagasabb öszszegeket. A baba látogatói tavaszi 160 milliós ára után sokan kudarcnak tartják, hogy Munkácsy-festményeket „csak” enynyiért sikerült eladni, ám ezzel nem tudunk egyetérteni, hiszen még ugyanazon művész képei között is vannak értékbeli különbségek. A Dűlő szénásszekér a festő korai munkája – még Münchenben készítette –, a Pihenő hölgy pedig ugyan szalonkép, mint A baba látogatói, de kisebb méretű, kidolgozatlanabb, s jóval kevésbé ismert, mint a híres gyűjteményekben megfordult, agyonsztárolt csúcstartó. Mindemellett a Polgár Galéria is elárverezett egy Munkácsyt 34 millió forintért, nevezetesen a Ballada című festményt, s két héten belül nemigen lehet három ilyen alkotást túlzottan magas áron eladni. A csúcsárak csökkenése jelzi, hogy Magyarországon erősen szűkül a topfestmények kínálata. Ezért is kedvező jelenség, hogy – részben a műtárgybehozatal vámmentessé tételével, részben a 25 százalékosról 0 százalékosra csökkent áfakötelezettségnek, részben pedig a magas áraknak köszönhetően – egyre több kép érkezik külföldről, ami például Munkácsy esetében is nagy előnyt jelent. A festő számos műve közgyűjteményben található, de amelyek nem, azok is zömmel külhonban vannak, hiszen nemigen festett idehaza. Többek között Tihanyi, Vaszary, Rippl-Rónai, Czóbel is került haza. Magyar galériákat keresnek meg olyan, külföldön élő örökösök, akiket már semmi sem köt hazánkhoz. Előkerülnek művek, amelyekről annak idején reprodukciók készültek – esetleg csak fekete-fehérek –, s amelyeket a szakirodalom már számtalanszor közölt, de nem lehetett tudni, hogy hol vannak, ha nem pusztultak már el.
A külföldről érkező festmények kapcsán érdemes megemlítenünk, hogy az örökösök azt tervezik, hogy hazahozzák, s itthoni árverésre bocsátják a negyvenes évek második felében Franciaországba került, s két esztendeje elhunyt, Francois Fiedlerként világhírűvé vált Fiedler Ferenc közel száz festményből álló hagyatékát. A művésznek többek között a New York-i Guggenheim Múzeumban s a párizsi Modern Művészetek Nemzeti Múzeumában is láthatók kompozíciói, de a Magyar Nemzeti Galéria Grafikai Gyűjteményében is található tíz Fiedler Ferenc-mű, amelyeket a magyar állam vásárolt meg a még fiatal alkotótól.
Az uniós csatlakozás közeledtével a műtárgykereskedők egyre jobban bíznak abban, hogy külföldiek is mindinkább vásárolnak majd hazánkban magyar képeket, s univerzálisnak számító műtárgyakat, például barokk bútorokat, perzsaszőnyegeket, vagyis műtárgypiacunk átjárhatóbbá válik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.