Sötét órák

Amikor csődöt mond az energiaellátás, akkor vesszük észre, mennyire villanyfüggő világban élünk. Olyan civilizációban, ahol a kisfogyasztó alapvető élménye a kiszolgáltatottság, ahol láthatatlan törvények mozgatják az árakat, és érezhetően csökken az üzembiztonság. A probléma megoldása szakértői és politikai feladat lenne.

Balavány György
2003. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar Nemzet: Az utóbbi hónapokban gyakran borzolták a kedélyeket az áramszolgáltatás külföldi zavarairól szóló hírek. Kevesen értik azonban, mi is történt pontosan. Hogyan fordulhat elő, hogy egy ilyen, technikailag professzionális rendszer csődöt mond?
Járosi Márton: Ahhoz, hogy erre válaszolni lehessen, előbb tisztázni kell néhány fogalmat. A villamosenergia-rendszer természeténél fogva vertikálisan fölépített struktúra, amely a termelőből, azaz a különféle típusú erőművekből, az átviteli hálózatból és az elosztóhálózatból áll. Ez utóbbi egyben a szolgáltatói rész. Az, hogy ezek a rendszerek kialakultak, számtalan előnyt jelentett: lehetővé vált a közös tartalék és a minőségi paraméterek közös biztosítása. Megoldható lett az erőművektől távolabbi területek ellátása is, ugyanakkor az összeköttetéssel megjelent a kölcsönös egymásrautaltság. Tehát azok a zavarok, amelyek a rendszerben bekövetkeznek, legtöbbször az együttműködés hiányosságainak a következményei. Létezik technikai és gazdasági jellegű együttműködés. A termelés és a fogyasztás egyensúlyát megvalósítva a rendszernek folyamatosan kell alkalmazkodnia a változó igényekhez.
Tombor Antal: Tagadhatatlan, hogy a rendszerek egyesülésében bizonyos előnyök rejlenek. A háború előtt az akkor világszínvonalon álló kelenföldi erőműben úgy oldották meg az ellátást, hogy a 30 megawattos (MW) blokkok közül egy üzemelt, egy tartalékban, egy pedig karbantartás alatt volt. Vagyis a tartalék hatvanhat százalékot tett ki. Ez mára húsz százalékra csökkent, és minél nagyobbak a rendszerek, annál kisebbek lehetnek a tartalékok. A hálózatok úgy épültek ki, hogy az egyes rendszerrészek ki tudják segíteni egymást, de elsősorban nem hosszú távú szállításokra rendezkedtek be. Az egyes részek egyensúlya rendkívül kényes.
Magyar Nemzet: Az energiaszükséglet viszont nyilván folyamatosan növekszik.
Járosi Márton: A termelés és a fogyasztás egyensúlyát két aspektusból kell megvalósítani: a jelenben, tudniillik mindig annyi villany kell, amennyit elfogyasztanak; és a jövő szempontjából, mert ahhoz, hogy a rendszer hosszabb távon működhessen, biztosítani kell a távlati igények ellátásának lehetőségét is. Ezt hívjuk rendszerfejlesztési igénynek, kötelezettségnek. Kulcskérdés, hogy a rendszer idejében tudjon alkalmazkodni a növekvő igényekhez. Nagyon fontos, hogy gazdasági szempontból milyen alapon történik az együttműködés. A klasszikus modell szerint a célfüggvény kettős. Az első a biztonság, tehát az, hogy mindig legyen áram, a második pedig a legkisebb költség elve. Ez az elv azt jelenti, hogy először a legolcsóbban termelő egységeket üzemeltetik, és ha növekszik az igény, az egyre nagyobb költségűeket léptetik be a rendszerbe. Ezt nevezik növekményarányos terheléselosztásnak, és ez a legkisebb költség elvének az érvényesülése az üzemeltetésben. De amikor szabadjára engedik a gyeplőt, és liberalizálják a rendszert, a szereplők önállóvá válnak. Mindenki a saját érdekei szerint vesz részt az együttműködésben, és arra törekszik, hogy minél nagyobb jövedelemhez jusson.

Járosi Márton gépészmérnök 1936-ban született Nagykanizsán. 1959 és 1969 között a Borsodi Hőerőmű mérnöke, a Kazincbarcikai Távfűtő Vállalat vezetője, majd a budapesti Hőerőmű Vállalat termelési főosztályvezetője. 1992–1994 között a Magyar Villamos Művek Rt. általános vezérigazgató-helyettese. 1991 óta a Magyar Energetikai Társaság elnökségi tagja, az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke.

Magyar Nemzet: A versenyhelyzet ugyanakkor letörheti az árakat, nem?
Járosi Márton: Egy liberalizált rendszerben az ár elméletileg is magasabb, mint ott, ahol a legkisebb költségre optimalizálnak. Mondok egy példát: ha önálló termelő vagyok, és kimegyek a piacra, nem annyiért adom a villanyomat, amennyibe nekem kerül – plusz a tisztességes haszon –, hanem megnézem, hogy a szomszéd mennyiért adja, és ha azt tapasztalom, hogy az enyémnél drágábban, akkor én is igyekszem feljebb srófolni az árat. Közgazdasági nyelven szólva: nem önköltségtípusú lesz az áram, hanem értéktípusú. Vagyis a legmagasabb árakkal dolgozó piaci szereplő határozza meg az értéktípusú piaci árat. Mese, hogy a verseny le fogja vinni a villanyárakat. A liberalizált árampiac szereplői önállósulnak, más lesz a célfüggvényük, az eladókat nem érdekli az ellátásbiztonság.
Tombor Antal: A fogyasztónak nem szabad megéreznie, ha a villamosenergia-rendszerből kiesik egy elem, mint nálunk most Pakson. Tehát optimalizálni kell. Az erőműfejlesztéseket az befolyásolja, hogy mekkora a várható fogyasztói igény, és mennyi a ténylegesen rendelkezésre álló erőműi kapacitás. Természetes, hogy a fogyasztói igényeket állandóan csökkenteni kellene. E fontos célkitűzés megvalósítása elsősorban a gazdag országokban lehetséges. Ők megfelelő pénzösszeget tudnak mozgósítani erre a célra, hiszen a környezet védelme legjobban az el nem fogyasztott energiával valósulhat meg. Ugyanakkor bármekkora is a fogyasztói igény, tartalékra szükség van. A Nyugat-európai Villamosenergiarendszer-szövetség előrejelzése szerint körülbelül 2010-re elfogy az európai rendszer tartaléka.
Magyar Nemzet: Mi mennyi tartalékkal rendelkezünk?
Tombor Antal: 1265 MW tartaléknak kell rendelkezésre állnia minden pillanatban, ezt fizetjük meg a rendszerirányítónak. A 6000 MW-os csúcsfogyasztást tekintve ez a húsz százalékot éppen meghaladó érték. Megfelel annak a követelménynek, amelyet a Nyugat-európai Villamosenergiarendszer-szövetség előír. Nincs meg mindig ez a tartalék, és ez természetesen ellátásbiztonsági kockázatokkal jár elsősorban a nyári időszakban, amikor az erőművek karbantartás alatt vannak. Ezért álltak olykor kisebb tartalékok rendelkezésre a nyáron a paksi kettes blokk karbantartásának elhúzódása következtében. Felolvasok egy szöveget: „Kormányunk végtelen bölcsességgel néhány éve elhatározta, hogy privatizálja az erőműveket. Olyan helyzet felé tartunk, amikor a hasonló áramkimaradások egyre valószínűbbek, és meg is történnek. A múlt héten az egész országnak mindössze 300 megawatt tartalék energiája volt, és meg kellett fújni a riadót, mert akár nálunk is lehetett volna áramkimaradás. Néhány hónappal ezelőtt egész Rotterdam megbénult.” Ez egy holland olvasói levél, de fogadnék, hogy az első szavaknál Magyarországra asszociáltak.
Magyar Nemzet: Tekinthető-e olyan árunak az elektromos áram, mint bármi más?
Tombor Antal: Nem, mert annyira alapvető, hogy leginkább az oxigénhez hasonlíthatnánk. A közelmúlt üzemzavarai során láthattuk, hogy még a mobiltelefonok sem üzemelnek. Ez volt a legfájdalmasabb Olaszországban, amelynek lakosai nagy csevegők. Ráadásul a villamos energia nem tárolható gazdaságosan. Tehát két olyan tulajdonsága is van, amely azt mutatja, hogy jelentősen eltér minden más árutól. A liberalizáció azért sem vezet az árak csökkenéséhez, mert a csökkenés feltétele a tartalékok eladhatósága lenne. Ha már létrehoztuk a tartalékokat, akkor persze eladhatunk határköltség alatt, és akkor olcsó a villany, de amikor elfogy a tartalék – és ez már a világ sok helyén bekövetkezett –, egy a négy arányban megemelkedik a fogyasztói ár.
Magyar Nemzet: Ennek a fajta liberalizált, a piac szabályainak alárendelt energiagazdálkodásnak az ökológiai szemlélet szerint van valamiféle alternatívája?
Ámon Ada: Magam is úgy vélem, hogy a liberalizációval olyan rendszert próbálnak piaci alapokon működtetni, amely alapvetően természetes monopólium, és a leghatékonyabban „autoriter” módon, felülről irányítva üzemeltethető. Más kérdés, hogy azt a fajta villamosenergia-igényt, amely mai világunkat jellemzi, nyilvánvalóan nem lehet tovább fokozni. A kiemelkedő, sokszor az átlagos fogyasztás dupláját elérő hazai csúcsok igényeinek fedezése technikailag is bonyolult, és roppant költséges. A fogyasztói igények befolyásolására viszont számos olyan lehetőség van, amellyel a magyar kormányok nem éltek eddig. Ha például a fogyasztói csúcsidőszakban tényleges költségalapon állapítanák meg az árakat, akkor valószínűleg igen sokan megpróbálnák ilyenkor csökkenteni a fogyasztásukat. Úgy vélem, két szempontot mindenképp szem előtt kellene tartania a magyar energiapolitikának: a fogyasztói oldalon az igények befolyásolásának lehetőségét – persze a fogyasztás csökkentésének irányában –, a termelői oldalon pedig azokat a technikai fejlesztéseket, amelyek az ökologikusabb villamosenergia-termelési módozatokat tennének lehetővé. Németországban például 12 500 MW szélerőmű-kapacitás létesült az utóbbi pár évben.
Járosi Márton: A megújuló energiaforrások alkalmazása valóban nagyon fontos lehet. De az erőműveknek van egy, a rendszer szempontjából értékelhető teljesítőképességük, és ez a szélerőművek esetében sokkal kisebb más típusú erőművekénél. A szélkerék csak akkor tud energiát termelni, ha fúj a szél. Ha viszont nem fúj, akkor egy másik erőműből kell pótolni a hiányt, ahol folyamatosan rendelkezésre áll az energiahordozó. De ennek a pótló erőműnek a beruházását ki fizeti meg? Németországban a szélerőművek kapacitása nagyjából valóban 12 000 MW, amelyből a nyugat-európai rendszerszakértők szerint meteorológiai és egyéb műszaki okokból rövid idő alatt 9000 MW eshet ki, és ez a tartalék kapacitásokhoz képest már igen jelentős nagyságrend, ami ott is gondot okozhat.
Ámon Ada: Ha a környezetvédelmi szempontok nem kerülnek bele a rendszerproblémába, akkor egygyel kevesebb dimenzióról beszélünk, mint amire szükség lenne. És ha a politika is így gondolkozik, akkor nagy baj van.
Járosi Márton: Mindenütt, ahol van hasznosítható szélenergia, használni kell, de azzal legyünk tisztában, hogy ez nem oldja meg a helyzetet; rengeteg többletköltséget és olyan, többlettartalékban álló erőműveket igényel – szabályos, hagyományos erőműveket –, amelyek áthidalhatják a problémát. Ez ma már olyan mértékű nehézséget okoz, hogy a Nyugat-európai Villamosenergiarendszer-szövetség külön munkabizottságot állított fel. Tehát nekem mint energetikus szakembernek az a véleményem, hogy mindenből, ami nem termel szén-dioxidot, villanyt meg hőt kell előállítani. Ebbe persze beletartozik az atomenergia is. De ez nem oldja meg a gondot. A fenntartható fejlődéshez kényszer kell, egy összeomlás, valami olyasmi, amitől óhatatlanul visszatérünk a kisebb energiafogyasztásra. Az energiatakarékosság szemléletét már kisgyerek korban meg kellene tanulni, de hangsúlyozom, ez nem oldja meg a problémát. A megtakarítás tíz százalékon belül van.
Magyar Nemzet: A liberalizált villanypiac problémája tehát nem technikai jellegű. Mivel magyarázhatók a zavarok?
Járosi Márton: A szolgáltatás helyébe a személytelen kereskedés lépett. Megjelentek a rendszerben a villanykereskedők, a viszonteladók, és a korábbi, tényleges műszaki-gazdasági tevékenység virtualizálódott; a kereskedők jószerivel azt sem tudják, hogy mivel kereskednek. Óriási a tülekedés az átviteli hálózatokon, amelyeket nem ekkora forgalomra méreteztek. Viszont senki nem akar azért fizetni, hogy a hálózatot fejlesszék, mert az az illúzió alakult ki a kereskedőkben, hogy kereskedelmi szerződésekkel az egész rendszer működtethető. Ezt az illúziót táplálja a számítástechnika, amellyel rengeteg szerződést nyilván lehet tartani. A liberalizált piac szereplőinek nincs fejlesztési kötelezettségük, nem kötelességük új erőművekről és a hálózatról gondoskodni, és itt megjelenik egy alapvető ellentmondás. A tőkének nincs ellátási kötelezettsége, ő a szabadság híve, szabadon ad-vesz, kínál. Ez mindaddig működik, amíg a piacon felesleg, kínálat van. Amikor a felesleget felemésztik, akkor jelentkeznek a zavarok. A tőke csak akkor fejleszt, ha garanciát kap arra, hogy ez megtérül neki. Tehát hoszszú távú áramvásárlási szerződést, garanciát követel a tőke, mivel hitelből építenek mindent, s csak így hiteleznek a bankok. Ez az alapvető ellentmondás: szabad a piac, de a beruházásokhoz piacidegen garanciára lenne szükség, ami akadályozza a beruházást.
Tombor Antal: Ez a kétarcúság globális. Amerikában ugyanez a helyzet; amikor a cégek eladni akarnak, természetesen azt mondják, hogy őket senki ne korlátozza, amikor pedig pénzt fektetnek be, akkor mindenféle garanciákat követelnek. Ez ennek a rendszernek a sajátja.

Ámon Ada közgazdász 1969-ben született Budapesten. 1993-tól az Energia Klub munkatársa, 1995–1996-ban az International Institute for Energy Conservation (London) magyarországi konzultánsa, 2000 óta az Energia Klub ügyvezető igazgatója.

Magyar Nemzet: Zavarok esetén mit tesz az állam?
Járosi Márton: Ilyenkor mindenki természetesnek tartja, hogy az állam beavatkozik. A piaci szereplők azt várják, hogy az állam teremtse meg a gazdasági működés infrastrukturális feltételeit. Mert az állam feladata az, hogy biztosítsa a tőke szabad áramlását. A fogyasztó is az államra apellál, mert úgy gondolja, az állam azért van, hogy biztosítsa az életfeltétellé vált áramot. A problémák mélyén alapkérdés húzódik meg: mire való az állam? A piac működőképességének biztosítására vagy a közjó szolgálatára?
Ámon Ada: Magyarországon három nagy cég uralja az energiaszektort. Szakértők szerint pár éven belül Európában is hat cég között dől el a verseny. Mármost ugyanaz a cég az Elmű tulajdonosaként a szabad kereskedelem híve, miközben a Mátrai Erőmű tulajdonosaként a hosszú távú áramvásárlási szerződésekben érdekelt. Tehát ugyanaz a tulajdonos egymásnak ellentétes ötleteket sugalmaz a magyar kormánynak, miközben nyilván csak az érdekli, hogyan maximalizálható a profitja.
Magyar Nemzet: Hogyan kerültünk bele ebbe a kelepcébe?
Járosi Márton: A rendszerváltozás utáni kormányok fokozatosan kivonultak az energetika területéről, átadták a befektetőknek és kereskedőknek. Az Antall-kormány igyekezett fönntartani az állami tulajdon dominanciáját az energetikában, de előkészítette a privatizációt. A Horn-kormány könyörtelenül végrehajtotta a kiárusító energiaprivatizációt. A Fidesz-kormány – miközben igyekezett ellenállni a fogyasztói áremeléseknek – a hivatalos politika rangjára emelte és törvényesítette az energialiberalizációt. A Medgyessy-kormány tovább privatizál, és teljes gőzzel liberalizál. Amikor Magyarországon elkezdték propagálni a liberalizációt, minden rosszat összehordtak a hosszú távú áramvásárlási szerződésekről, amelyek az ellátásbiztonság garanciái. Az 1993-ban kidolgozott megújító erőmű-építési programot a privatizáció miatt nem hajtották végre; a nem korszerűsített erőművek – a hosszú távú szerződések következtében – a liberalizált piacon ezért termelnek áram helyett úgynevezett „befagyott költséget”.
Magyar Nemzet: Hogyan alakultak a fejlesztések?
Járosi Márton: A privatizáció előtt nagy konferenciákat rendeztek, amelyeken a külföldi befektetők sok ezer megawattos erőművek építését helyezték kilátásba. Ennek ellenére előre látható volt, hogy mi fog történni. Épült néhány gázturbinás erőmű, a 200 MW-os blokkokat felújították, ellátták kéntelenítővel és szigorú befektetési garanciával a piacosítók által kárhoztatott hosszú távú áramvásárlási szerződések fedezete mellett. Jellemző, hogy a korszerűsítés garanciájaként a liberális villamosenergia-törvény kihirdetése előtti utolsó pillanatban kormányzati egyetértéssel hosszú távú áramvásárlási szerződéseket kötöttek a Tiszai Erőmű és a Dunamenti Erőmű 210 MW-os blokkjaira. Ugyanakkor a hazai tulajdont diszkriminálva nem kötöttek ilyen szerződést a Vértesi Erőművel és az egyetlen hazai befektetővel, a Transelektro Rt.-vel. De ami még nagyobb baj, pénz sem érkezett a rendszer megújítására, hanem leginkább kifelé ment. Az állami tulajdonú Magyar Villamos Művek Rt. (MVM) és a hozzá tartozó atomerőmű ebben az időszakban nagyjából négymilliárdnyi veszteséget termelt. Tehát a privatizáció óta végrehajtott áremelések a befektetők profitját növelték. Ebből a pénzből meg lehetett volna újítani a rendszert. A rendszerfejlesztésre, például a gyorsan indítható csúcserőművekre csak a veszteséges MVM Rt. költött. Ezért nincs a magyar villamosenergia-rendszerben megfelelő nagyságú üzembiztonsági tartalék. A magyar rendszer nem azért működik, mert van egy csomó üzleti szerződés, hanem azért, mert a teherelosztóban tisztességes, hozzáértő szakemberek irányítják.
Ámon Ada: Magyarországon 1993 óta gyakorlatilag nincs energiapolitika. Abban a ciklusban megszületett egy parlamenti jóváhagyás az akkori energiapolitikai koncepciónak megfelelően. Azóta történtek módosítások, de valójában Magyarországnak semmifajta koncepciója nincs arra, hogy mi lesz az villamosenergia-szektorral, gázszektorral, távfűtéssel – általában az energetika ex lex állapotban van. Európa közepén egy kis ország úgy tengeti az életét, mellesleg 70–80 százalékos energiaimporttal a nyakában, hogy nincsen elképzelése arról, hogyan lehet feloldani vagy enyhíteni ezt a problémát. Minden olyan beruházás, amely 1996 óta a magyar villamosenergia-rendszerben történt, kifejezett nyomásra és az utolsó pillanatban történt. S közben 2004 végéig gyakorlatilag mindenfajta követelménynek meg kell feleltetni magyar villamosenergia-rendszert, különben elvileg le kellene állítani az erőműveket.

Tombor Antal villamosmérnök 1940-ben született Újpesten. 1985 és 1991 között a Magyar Villamos Művek Rt. szolgálatvezető főmérnöke, 1994-től az Országos Villamos-teherelosztó műszaki vezérigazgató-helyettese, majd vezérigazgatója. 1998 óta a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító Rt. elnök-vezérigazgatója.












Magyar Nemzet: Mindez a fogyasztókon bosszulja meg magát.
Ámon Ada: Sokkal, de sokkal több áramkimaradás van, mint amennyi a privatizáció előtt volt. A szolgáltatás színvonala kifejezetten romlott. A közép-európai országokban a privatizáció után harminc százalékkal csökkent a villamosenergia-rendszerben dolgozók létszáma. Ez az arány Nyugat-Európában húsz százalék volt. Ez vagy azt jelenti, hogy kevésbé hatékonyan dolgoztak, vagy azt, hogy az Electricité de France a saját országában az erős szakszervezetek mellett nem tudott olyan durván leépíteni, mint itt. Mellesleg a leépítés kihatott a szolgáltatás színvonalára is. Ha valaki privatizál, amellé szabályozást kellene rendelni. A piac is csak szabályok mellett működik.
Járosi Márton: A létszámcsökkentésnek két oka lehet. Az egyik az automatizálás, amelynek célja gyakran kereslet támasztása a „korszerű” berendezést előállító nyugat-európai gyáraknak. Kifizetjük érte a pénzt, drágul a villany, megszűnnek kezelői munkahelyek, selejtezik a még használható berendezést. A másik ok, hogy megszüntetik a körzeti kirendeltségeket. Ha faluhelyen péntek délután vagy szombaton reggel leszakad a hálózatról egy fázis, akkor csak hétfőn reggel kezdenek foglalkozni a hiba elhárításával. Az úgynevezett sötét órák száma jelentősen növekedett. Közben óriásplakátokon hirdetik, hogy a magyar fogyasztó lopja az áramot. Kérdés: ha a termelékenység növelésével csökkentik a költségeket, miért emelkednek a villanyárak?
Magyar Nemzet: Az uniós csatlakozás hogyan hat a villamosenergia-piacra?
Járosi Márton: Az EU alapját képező római szerződés még kereszténydemokrata szellemiségű, a közszolgáltatásokat kivonja az áru és a tőke szabad mozgására vonatkozó előírások hatálya alól. Az EU energiapolitikája angolszász hatásra vett neoliberális irányt. A meghirdetett energiapolitika célja a villamosenergia-ellátáshoz kapcsolódó monopóliumok korlátozása, a villanypiac liberalizálása lett. Azzal érveltek, hogy a verseny, amelynek fő eszköze az energiahordozó-hálózatokhoz való szabad hozzáférés, árcsökkenést eredményez. Az EU-irányelvek nem írják elő és nem tételezik fel a villamosenergia-piac privatizálását, a francia EdF mindmáig állami tulajdonban van. Ezzel szemben az európai méretekben kicsiny magyar villamosenergia-rendszer részekre bontását és privatizálását – hamisan – a piacosítás, az EU-hoz való csatlakozás feltételeként tüntették fel. Az unió elsősorban közös piac, amelynek keleti bővítése a multinacionális energiaszolgáltatók piacának kiterjesztését jelenti. Az uniós irányelvek a privatizáció és liberalizáció trójai falovának szerepét töltötték be a csatlakozni szándékozó kelet-európai országokban, s elsősorban e szegény országok energiapiacainak megszerzését célozták. Ha a Magyar Villamos Művek Rt. mint állami cég szerepelne ezen az európai piacon, sokkal jobb helyzetben lennénk. Mert ez az ötezer megawattos rendszer fel tudná venni a versenyt a nagy európai szolgáltatókkal. Ez nem lenne egyedülálló. A franciák odahaza sziklaszilárdan képviselik a nemzeti érdekeket, de nálunk természetesen csak a profit érdekli őket.
Magyar Nemzet: Hogyha szakértők lennének a törvényhozók, mit mondanának, merre az előre? Visszaléptethető az állam a klasszikus szolgáltatói szerepbe, vagy legalább megmaradhat a kezében a domináns felügyeleti jogkör?
Járosi Márton: Fékezni, modifikálni lehet bizonyos dolgokat, de csak egy kis pötty vagyunk Európa térképén. Nem tudom, minek kell még bekövetkeznie, hogy az európai politikusok komolyan nekiálljanak a modell felülvizsgálatának, és megnézzék, hogyan lehet visszavarázsolni a rendszer biztonságát. Politikafilozófiai kérdés, hogy a mai világmozgások közepette mekkora lehetőségei vannak egy hazánkhoz hasonló méretű országnak.
Tombor Antal: Fontos, hogy az energiahivatal teljesen függetlenül működjön, éppen azért, hogy szankcionálni tudjon, ha üzemzavar lép fel. Ehhez vannak mérőszámok, meg lehet mérni, hogy a hibaelhárítás mennyi ideig tart. Az energiapolitikáról még csak annyit: való igaz, hogy a 90-es évek eleje óta gyakorlatilag változatlan, de úgy tudom, most készül az új energiapolitikai koncepció, és rövidesen a parlament elé kerül.
Magyar Nemzet: Mit tudnak tenni a szakemberek?
Járosi Márton: A liberális energiapolitika nem szereti a szakembereket. Ahogy mondják: a liberalizált piac működtetéséhez nem szakemberekre, hanem menedzserekre van szükség. A magyarországi villamosenergia-rendszer liberalizációjával párhuzamosan egyfajta tudatos szellemi leépítés ment végbe, amelynek során nem szakemberek kerültek vezető pozíciókba. A szakemberek etikai felelőssége, hogy a szakmai igazságok mellett kiálljanak, és ezzel a politikát befolyásolják. Ehhez szakmai függetlenség kellene, csakhogy nemcsak az energiarendszert, de a szakembereket is „privatizálták”. A tőke megvásárolta a szakemberek és a szakmai egyesületek többségét, s ők egzisztenciális félelmükben általában azt mondják, amit várnak tőlük, és úgy tesznek, mintha a liberalizációval is egyetértenének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.