Újdonságok az autókiállításon

Több mint harmincezer négyzetméteren ma nyílik az Automobil 2003 Budapesti Autószalon, amely immáron 16. alkalommal teremt lehetőséget arra, hogy a szakemberek és az autóvásárlók áttekinthessék az idei év autóipari termékeit. A magyar kiállítók mellett önállóan jelentkezik hét külföldi cég is. A kiállítók arányát tekintve a legnagyobb tematikai csoport a személygépkocsiké (64,2 százalék), amit a haszongépjárművek (11 százalék), valamint a szakkiadványok (4,1 százalék) követnek.

2003. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén a megszokottól eltérően a kiállítók jelentős technikai újdonságokkal felszerelt, megépített tanulmányautókat is bemutatnak a nagyközönségnek. A kiállítók között a Suzuki és a Porsche Hungária csoport által forgalmazott járműveket nem találhattuk, viszont standon volt a Lotus, a Kia, a Mini, a Jaguar és a Hyundai is.
A kiállítók sorát kezdve: az Alfa Romeo a 166-os és a 156-os típusok felfrissített változatait mutatja be, valamint az új Spider kabriót. Az új Spider az 1994-ben piacra dobott típus átépített változata, a „ráncokat” felvarrták – mondhatnánk szakmai kifejezéssel élve –, de valójában a külső jegyeket csupán az orr-részen változtatták meg. A Pininfarina által kidolgozott karosszériába a 2,0 literes, 150 lovas és 165 lóerős, közvetlen befecskendezésű motort, valamint a legerősebb, 240 lóerős, 3200 köbcentiméteres hengerűrtartalmú V6-os motort szerelik. A hathengeres motor hatsebességes kéziváltót kap, ezen keresztül a 4800-as fordulaton 289 Nm-es nyomatékot produkál a kabrió.
Várhatóan az egyik leglátogatottabb stand a BMW-é lesz, hiszen a bajor autógyártó elhozta Budapestre a 3-as alapjaira épített X3-as SUV-ot, valamint annak felfrissített nagytestvérét, az X5-öst és a legújabb csodát, a 6-ost. A 6-os modellek gyártását húsz éve hagyta abba a BMW, de az idén a 7-es sorozat sikerén felbuzdulva – egy legendás kupé új formával és technológiai újdonságokkal – szériagyártásba kezdtek. A BMW tulajdonában lévő Mini-gyár a Mini One D változatot mutatja be, amely dízelaggregátot kapott.
A Fiat az új Pandával és a Punto átdolgozott formájával próbálja megnyerni a közönséget és a vásárlók kegyeit. A Fiat pénzügyi problémákkal küzd ugyan, de sokan úgy vélik, hogy a Panda sikere sokat lendíthet az autógyártó konszernen.
Nem mutat be újdonságot viszont a Honda. A megbízhatóságáról és igen magas értékállóságáról elhíresült japán gyártó csupán Civic öt- és háromajtós, átfésült karoszszériás modelljeit teszi pódiumra. A cég várhatóan tavasszal rukkol elő valami újdonsággal; az idén az Accordból jelentős mennyiségű fogyott, amit a szakemberek az ár és felszereltség arányával magyaráztak. Sokan azt nyilatkozták, hogy az új Accord és Accord kombi soha nem sikeredett olyan jól, mint most. A Jaguar a 2,0 literes dízelmotorral szerelt X-Type-ot állítja ki, valamint a prémium márkájú XJ modellt. A brit gyártó két éve kezdte gyártani az X modellt, előbb 3,0 literes és 2,5 literes összkerékhajtással, majd tavaly karácsonykor piacra került a 2,0-s benzines, első kerekes, az idén pedig a 2,0-s dízelaggregáttal ellátott típus is. A D jelzésű X-Type változó geometriájú intercoolerrel szerelt, turbófeltöltős motor 130 lóerőt tud. A gyártó ígérete szerint tavaszra a piacra kerül az X-Type kombi változata is. A cég szemléletét tekintve egyre nagyobb nyitottság mutatkozik a vékonyabb pénztárcájú vevőközönség iránt, ezt mutatja a dízel- és a kombiváltozat megjelenése is.
A Kia – amit ugyan már megvett a másik legnagyobb dél-koreai autógyártó, a Hyundai – az Opirus modellel mutatkozik be az autószalonban. Az Opirus első látásra a Mercedes E vagy C osztály jegyeit mutatja, főként az orrvonalat tekintve. A luxus, prémium kategóriába tartozó Opirust egy 3497 köbcentis V6-os motorral szerelték fel, amely 202 lóerővel bír. Az ötfokozatú automata váltóval szerelt limuzin 5500 fordulaton adja le a legnagyobb nyomatékát. Meglepő, hogy a Kia modelljében olyan kényelmi és biztonsági berendezések is alapáron szerepelnek, amelyek a nyugat-európai járművekbe még esetleg nem is rendelhetők.
A japán Mazda a 2-es modell után októberben bemutatja a 3-ast és az új Wankel-motorral szerelt RX–8-ast. A Nissan a Mazdához hasonlóan a sportautók piacán próbál előnyhöz jutni a 350Z típussal. A magyar piac egyik legkelendőbb személygépkocsi-típusa, az Opel egy koncepcióautó mellett bemutatja az új Astrát és a Signumot. Az Opel szakemberei szerint az új Astra legalább akkora siker lesz, mint az A és a B modell. Az új Astra tavasszal kerül a dealerekhez. A legkisebb motor 90 lóerős, 1,4 literes, benzines lesz, míg a legerősebb 2000-es 200 lóerős, turbós motort kap. A Nissan a Dunehawk SUV-ot, egy koncepcióautót is kiállított; a Dunehawk várhatóan a Patrol, Terrano terepjárók utódja lehet.
A svéd gyártók ezúttal is kitettek magukért, a Saab a 9–3 Cabrioletet, míg a Volvo az S60R-t és egy biztonsági tanulmányautót mutatott be. Az S60R egy semmihez nem fogható limuzin, ami egyúttal sportautóként is használható. A báránybőrbe bújt farkas a legjobb kifejezés arra, amit mutat. A 300 lóerős, turbófeltöltős Volvo 5,7 másodperc alatt van százon, ami egy 1637 kilogrammos menetkész tömegű autótól meglepő könnyedségnek tűnik. Valóban könnyedén gyorsul az S60R, és a kiváló Brembo fékeknek köszönhetően rendkívül rövid fékútja van. A futómű három kategóriában állítható egészen a puhától a versenyautós keménységig, így minden vezető megtalálja az éppen a hangulatának és az útviszonyoknak megfelelő futómű-beállítást. A Volvo az S60R-rel nem fejezte be az újdonságok felvonultatását, hiszen a napokban hullott le a lepel a V40-es modellről. Szakemberek szerint a Premier Automotive Group pályafutása eddigi legjobb autóját gyártotta Svédországban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.