Ultraliberális egyház-politikai koncepció

A kormányzati ciklus közepére körvonalazódni látszik a koalíció egyház-politikai koncepciója, amely várhatóan még az idén életbe lép. A jelenleg egyelőre csak munkadokumentumként kezelt szöveg a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) megbízásából készült el, és Deák Ferencre hivatkozva a Szabad egyház, szabad államban címet kapta. Szászfalvi László (MDF), az Országgyűlés emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának elnöke szerint a szöveg egy XIX. századi, elavult, liberális elveket valló koncepció, amely képtelen válaszolni a XXI. századi kihívásokra.

Jezsó Ákos
2003. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlamenti ciklus félidejére megszületni látszik a kormány egyház-politikai koncepciója. Emlékezetes: az MSZP választási programjában még csupán egyetlen, semmitmondó mondattal intézte el ezt a kérdést. Szalay István, a Medgyessy-kabinet első egyházi ügyekkel megbízott államtitkára Kenyeret és békét címmel elkészített ugyan egy szövegváltozatot, amelyet azonban a menesztésével is felérő nyugdíjazása miatt már nem terjesztett a kormány elé. Utódja, Gulyás Kálmán a kinevezését követően lapunknak adott első interjújában jelezte, hogy kész kidolgozni egy új koncepciót. Elmondta azt is: mivel elődje munkáját nem ismeri, ezért az egy teljesen új szöveg lesz.
A MeH egyház-politikai szakértői – Buda Péter, Gábor György és Wildmann János – által jegyzett szöveg elkészítésében Gulyás Kálmán is részt vett. A most még csak munkadokumentumként aposztrofált írás a Deák-bicentenáriumra is utalva a Szabad egyház, szabad államban címet kapta. A szerzők szerint „Deák Ferenc e szavai a magyar polgári átalakulás egyik lényeges alappillérét jelölték ki a nemzeti haladás és megbékélés mindenkori erői számára”.
A lapunk birtokában lévő koncepció szerint a „kormány kiemelt jelentőséget tulajdonít a vallásszabadság biztosításának, valamint az állam és egyház elválasztásának, mert ezek a társadalmi béke és fejlődés fontos tényezői”. Történelmi tapasztalatokra hivatkozva a szerzők hangsúlyozzák: „Rosszra vezet, ha a lelkiismeret és egyházak szabadságát korlátozzák, a vallási érzelmekkel politikai célok érdekében visszaélnek, különböző vallásúakat, hívőket és nem hívőket egymással szembefordítanak”. Szerintük az Európai Unió legtöbb országában „megszűnt vagy megszűnőben van az államegyházi státus, a világi hatalom és az oltár politikai szövetsége, valamint a pártok és az egyházak kétes összefonódása”. Mint olvasható: „Szabad egyház, szabad államban – a kormány meggyőződése szerint ez az elv biztosítja az egyén és az egyház szabadságát és mindenfajta közvetlen ideológiai és politikai hatástól független szabad fejlődését. Biztosítja egyúttal azt, hogy a társadalom azon széles tömegei, akik nem szervezett egyházi keretek között kívánják vallási meggyőződésüket megélni, ezt szabadon megtehessék. Az állam így tudja garantálni ezen túlmenően azt a mozgásteret is, amelyben az autonóm egyházak zavartalanul láthatják el a maguk elengedhetetlenül szükséges közfunkcióit és fejthetik ki hitéleti tevékenységüket. Ezért a kormány újfent megerősíti elkötelezettségét az állam és egyház elválasztásának és az egyházak autonómiája tiszteletben tartásának alkotmányos elve mellett. Szorosan egybefonódik e kérdéssel az állam világnézeti semlegességének elve.” Ez alapján „a kormány önmagára nézve kötelezőnek tekinti a következő elveket: 1. Az állam nem kapcsolódik intézményesen egyetlen egyházhoz, felekezethez sem. 2. Az állam nem azonosul egyetlen egyház vagy vallás tanításával sem. 3. Az állam nem avatkozik be az egyházak belső ügyeibe, s nem foglal állást hitbeli igazságok kérdésében.” Továbbá: „a kormány a művelődési és szociális területek mellett az ökológiai, kisebbségi, emberjogi stb. kérdések megoldásában is lényegesnek és szükségesnek tartja az egyházakkal való, s mint autonóm egységek partneri viszonyán alapuló kooperációt. Ezen túlmenően a kormány kötelességének tekinti, hogy garantálja az alkotmányban rögzített jogok, valamint a jogszabályokban, érvényes megállapodásokban és szerződésekben foglalt rendelkezések érvényesülését.”
A dokumentum szerzői azt javasolják a kormánynak, hogy gyorsítsa fel az ingatlanrendezés ügyét, valamint „az egyházakat érintő eddig felmerült vagy a jövőben felmerülő aktuális feladatokat vonja ki a pártpolitikai viták kereszttüzéből”. Mint olvasható: „Különösen vonatkozik ez az alábbi, jogi szabályozást igénylő területekre: 1. az egyházak és vallási közösségek anyagi támogatása ill. anyagi kedvezményeik; 2. az egyházak nyilvántartásba vétele; 3. az egyházak közötti jogi különbségtétel kérdése.” Kitűnik: a kormány „nem támogatja az egyházak nyilvántartásba vételének további, önkényes idő-, illetve létszámbeli előírásokkal történő korlátozását, illetve hitelveik hatósági bírálatát. A fenti elvek hátterén nem kíván véleményt nyilvánítani az egyházak hitelveiről sem.” A dokumentum szerzői azt is fontosnak tartják, hogy az állam számolja fel „az elmúlt években sajnálatos módon újra fölerősített-fölerősödött állami paternalizmust, az egyházak és vallási közösségek államtól való megnövekedett anyagi függőségét, és ezzel politikai kiszolgáltatottságát”. Olyan egyház-finanszírozási rendszer megteremtését szorgalmazzák, amely „jogszabályi automatizmusok révén a mindenkori kormányzat és az egyházak számára is kiszámítható, tervezhető, garanciákkal biztosított finanszírozást tesz lehetővé”. Ennek megfelelően megmarad az az egyház-támogatási rendszer, amely a személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásán alapul.
Lapunk úgy tudja, hogy a most még csak munkadokumentumként említett szöveg idén a kormány hivatalos egyház-politikai koncepciójává válik.
Szászfalvi László (MDF), az Országgyűlés emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának elnöke valódi tartalom nélküli, technokratajellegű szövegnek nevezte a MeH szakértői által elkészített munkadokumentumot, amelyből hiányoznak a mai magyar társadalom számára nélkülözhetetlen előre mutató szellemi és lelki értékek. Mint azt lapunk kérdésére elmondta: a szöveg egy avítt, XIX. századi, liberális elveket valló koncepció, amely nem tud válaszolni a XXI. századi kihívásokra. Mindezt doktríner, liberális álláspontnak tartja, amely csak egy szűk politikai kör érdekeit és nem a valós társadalmi folyamatokat veszi figyelembe. Kijelentette: ma már rég nem arról szól az egyházpolitika, hogy az államot szét kell választani az egyháztól, hanem éppen ellenkezőleg, azt kellene keresni, hogyan lehet közöttük kialakítani a minőségi együttműködés lehetőségeit. Hozzátette: számára úgy tűnik, a munkadokumentum készítői a letűnt pártállami szemlélet alapján az egyházakat újra karitatív csoportokká kívánják degradálni, és a bélyeggyűjtő-szakkörökkel azonos kategóriába sorolnák. A munkadokumentumnak az egyházak anyagi támogatásával foglalkozó részéről Szászfalvi elmondta: a rendszerből továbbra is kizárja a nyugdíjasokat, a fiatalokat és a személyi jövedelemadót nem fizetőket, vagyis a társadalom egy széles rétegét.
Szászfalvi örömmel vette, hogy a dokumentum készítői Deák Ferencre hivatkoznak. Azonban a figyelmükbe ajánlja a haza bölcseként is emlegetett politikus parlamenti búcsúbeszédének két mondatát: „Európában a civilizációt a kereszténység terjesztette. Amely népek a kereszténységhez nem csatlakoztak, azok vagy elenyésztek, vagy ha fenn is maradtak, a kultúrában igen hátra maradtak.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.