A jogállam alkonya

2003. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíznapos késéssel nevezte ki Horváth J. Ferencet a Magyar Energia Hivatal (MEH) elnökévé a miniszterelnök. A hivatal korábbi elnökének távozása és az új elnök kinevezése közötti időszakban két főosztályvezető irányította, korlátozott jogosítványokkal, a január elsejei gázpiacnyitásra készülő szervezetet. A kabinet hozzáállása, pontossága azért is figyelemre méltó, mert a Magyar Energia Hivatal vezetőjének kormány általi eltávolítása módszertanilag megegyezik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) vezetőjének várható elbocsátásával, és feltételezi a kormányzati támadást a legfőbb ügyész és akár a jegybank vezetője ellen is. A Kaderják Péter és Szász Károly elleni kormányzati cselekedetek ugyanis feltűnően hasonlóak. Sokak szerint nem is jogszerű, és szinte mindenki szerint antidemokratikus. A vezetők egyetlen bűne, hogy őket még Orbán Viktor nevezte ki.
Az Országgyűlés 2003. június 16-án szavazta meg a gázellátásról szóló törvényjavaslatot, és ezzel módosította a Magyar Energia Hivatal jogállását. A módosítás legfontosabb eleme az volt, hogy a hat évre – tehát kormányzati ciklusokon átnyúló –, határozott idejű miniszterelnöki kinevezéssel bíró elnök és elnökhelyettes megbízatását megszüntethessék. Az eredeti kinevezési idő 2008-ig szólt. A törvény úgy rendelkezett, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter a megüresedő poszt(ok)ra pályázatot írjon ki, majd annak győztesét pontosan ugyanolyan jogosítványokkal lássák el (hat évre szóló, fix idejű, miniszterelnöki kinevezés).
A kormányzat így kénytelen volt törvényt módosítani. Bár Csillag István gazdasági miniszter szerint a módosítás indoka az volt, hogy a Magyar Energia Hivatal függetlenségét és jogkörét is bővítették az uniós csatlakozás előtt, ezért elengedhetetlen ehhez egy új pályázaton megméretni a vezetést. Ma már nyilvánvaló: a kormány a törvényben meghatározott módon, azaz a jogállamiság szabályai szerint nem tudta keresztülvinni Kaderják Péter elnök eltávolítását. A hivatal vezetőjének ugyanis nem járt le a kinevezése (még három éve volt hátra), tisztségéről magától nem mondott le (bár erőteljes kormányzati nyomás nehezedett rá), posztjáról nem tudták felmenteni, mert tevékenységével nem veszélyeztette a hivatal működését (sőt, nemzetközi energetikai szervezetek többször is elismerőleg nyilatkoztak munkájáról; az ERRA, a kelet-európai és volt szovjet utódállamok szabályozó hatóságai elnöküknek választották). S mivel a felmentés törvényben szabályozott indokai elégtelenek voltak a hivatal elnökének eltávolításához, ezért egy másik törvénnyel azt felülírták. Az MSZP–SZDSZ-szavazógép módszere a következő volt: a MEH vezetőjének jogállását egy új törvényben megváltoztatták egy helyre kis mondatos beszúrással, amely szerint a vezető megbízatása megszűnik a törvényben meghatározott „egyéb okból” is. Ez alapján viszont az eddigi feszes, pontos szabályozás gumizottá vált. Ennek elfogadása után bármely külön törvényben lehet már okot találni a vezetői jogviszony jogszerű megszüntetésére. A Magyar Energia Hivatal vezetőjének ez az egyéb oka pedig nem más, mint az, hogy a gazdasági miniszter 15 napon belül pályázatot ír ki vezetői posztjára.
Érthető, ugye? A hat évre, azaz határozott időre szóló, érvényes kinevezéssel rendelkező elnök posztjára kiír a kormány egy hat évre, azaz határozott időre szóló pályázatot a saját embere számára… Hogy a munkavégzésre vonatkozó jogszabályok jelenleg nem ismerik a „törvényben meghatározott egyéb ok” kitételt? Ez a parlamenti többséget nem érdekelte, és a PSZÁF vezetőjének ügyében sem fogja érdekelni.
A PSZÁF elnökének tervezett eltávolítása az eddigi adatok alapján ugyanezzel a kormányzati módszerrel történik. Szász Károly megbízatása ugyanis csak lemondással, a hivatali idő leteltével, összeférhetetlenség kimondásával vagy halálával szűnik meg. Mivel eddig e feltételek egyike sem valósult meg, a kormány nekiállt kiszervezni Szász Károly alól az intézményt. A kormányszóvivő nem is titkolta, hogy mi a gondjuk az elnökkel: gazdálkodási szabálytalanságok, az együttműködési készség hiánya. Ezeket ugyan a brókerbotrányt föltáró PSZÁF részletesen cáfolta, ám a kormányt ez nem érdekelte: benyújtotta és kétségtelenül át is nyomja a parlamenti szavazógépén az úgynevezett PSZÁF-törvényt. Jellemző, hogy a szocialista Wiener György a parlamenti vita hevében ki is mondta: a törvénymódosításra azért van szükség szükség, „hogy a független intézmények élére független emberek kerüljenek”. Ez a vélekedés meglehetősen ismerős: közvetlenül a választások után az új pénzügyminiszter már megkérte Szászt, hogy távozzon. Ez éppúgy sikertelen volt, mint a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal kontrollja. Próbálták pénzügyi eszközökkel is ellehetetleníteni a PSZÁF-et – 2003-ban egymilliárd forinttal kevesebb jutott az intézménynek a költségvetésben –, kevés sikerrel. Az MSZP politikusai már régóta a menesztés mellett vannak, ám az SZDSZ vezetői a nyár óta próbálják csitítani a szocialista héjákat. Ám most az átszervezéses menesztés parlamenti cirkuszához ők is nevüket adják. Hiába emelte fel mutatóujját a szabad demokraták belső ellenzékének politikusa, mondván, mandátuma lejártáig még Szász Károlyt is el kell viselnünk, Bauer Tamás magára maradt a kormánypárti oldalon a független intézmények megvédése harcában.
A Magyar Energia Hivatal vezetője, miként Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete vezetője megbízatásának keletkezésére és megszűnésére vonatkozó rendelkezések azzal a célkitűzéssel kerültek bele a törvény(ek)be, hogy ezek az intézmények szervesen illeszkedjenek a magyar közigazgatás rendszerébe, ugyanakkor megfeleljenek az uniós elvárásoknak, harmonizáljanak a hazai jogszabályokkal és a hatóságokkal szemben támasztott uniós követelményeknek. A független szervezetek felépítésének, szerepkörének, jogállásának meghatározásakor a törvényalkotó arra törekedett, hogy a felmentés csak szakmai – és véletlenül sem politikai – szempontok alapján történhessen. A hat évre szóló kinevezés parlamenti cikluson átnyúlása biztosítja a független intézmények (így a Magyar Energia Hivatal, a PSZÁF, a Magyar Nemzeti Bank, a Legfőbb Ügyészség) napi politikai tényezőktől független működését. A törvényalkotó demokratikus felfogása szerint ugyanis ez, sőt csakis ez biztosítja hosszabb távon a kiszámítható működést, a diszkriminációmentes eljárást az általa felügyelt területen.
Talán éppen ezért kell a független intézmények vezetőit lecserélni. A kormányzati ciklus feléhez érve ugyanis kiderült: ezek a nagy tudású, európai elismertségű szakemberek útjában állnak az MSZP-lobbi jogállamot sem tisztelő vagyonosodásának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.