Idén a központi költségvetésből 500 millió forintot biztosít az állam a távolsági autóbusz-közlekedést lebonyolító társaságok járműparkjának rekonstrukciójához, ebből a pénzből mindössze tizenkét új autóbuszt lehet vásárolni. Jövőre sem lesz bőkezű az állam a Volán-cégekkel, hiszen a 2004. évi költségvetési törvényjavaslatban 750 millió forint szerepel, amit új autóbuszok vásárlására lehet fordítani. Ismert ugyanakkor, hogy az idei esztendő volt az első, amikor állami szinten jelentős mértékben viszszafogták a fejlesztésre szánt kiadásokat, hiszen mindeddig évente 2,6–3,2 milliárd forint központi forráshoz juthattak a társaságok. Információink szerint ugyanakkor állami pénzből még nem vásároltak 2003-ban új autóbuszt, csak a tendereket bonyolították le, ugyanis a pénz kiutalása – az eddig megszokottakhoz képest – késik. Hasonlóképpen bizonytalan idén az ÁPV Rt. által kilátásba helyezett támogatás: a vagyonkezelő ugyanis az idei bevételektől tette függővé az ígért 1,5 milliárd forint rekonstrukciós összeg kifizetését, ám várhatóan nem tudják idén teljesíteni a 196 milliárdos tervet.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium rendelete szerint – mint arról beszámoltunk – múlt szombattól hét százalékkal emelkedtek a tarifák a helyközi, menetrend szerint közlekedő járatokon, jövő év elejétől pedig további tízszázalékos növekedésre lehet számítani. A tárca legutóbbi döntését azzal indokolta, hogy a bevételek kismértékben hozzájárulhatnak a járműpótláshoz. Szakemberek ugyanakkor arra figyelmeztetnek: a kormány az utasokra próbálja hárítani azokat a költségeket, amit eddig központi forrásból finanszíroztak azért, hogy megfelelő helyzetbe hozzák a közszolgáltatást biztosító, menetrend szerinti autóbusz-közlekedést. A Volán-társaságoknak évente hatszáz autóbuszt kellene lecserélniük vagy teljesen felújítaniuk, hogy a járműállomány ne öregedjen tovább, és legalább megközelítse az uniós átlagot. A járműállomány pótlására most azért is nagy szükség lenne, mert 2004 májusától nem lesz lehetőség a központi finanszírozásra.
A huszonnégy Volán-társaság jelenleg hatezer autóbuszt üzemeltet, amelyek átlagkora 11,2 év az elvárt 6-7 évvel szemben. A járművek több mint fele 12 évnél idősebb, de a menetrend szerinti forgalomban 21 éves járművek is közlekednek. Nincs kedvezőbb helyzetben a Volánbusz Rt. sem: a vállalat ezer autóbuszt üzemeltet, ezek közül ötszáz tekinthető műszaki értelemben túlkorosnak, 130 jármű folyamatos felújítására viszont indokolatlanul sok pénzt kell költeni.
Kétséges ugyanakkor, hogy a díjemelés miatti többletbevételt teljes egészében a járműpark felújítására tudnák fordítani a társaságok, hiszen a napi működés fenntartása is komoly problémákat okoz. Nem egy közülük folyamatosan éli fel tartalékait, így nemcsak a járműfejlesztések maradnak el, hanem a naponta közlekedő járatok számát is csökkentik. Ez pedig túlmutat a Volán-társaságok gazdasági problémáin, hiszen a közszolgáltatás színvonala romlik. Ahhoz ugyanis, hogy az üzleti tervben megszüntessék vagy legalább minimalizálják a veszteségeket, a kevésbé kihasznált járatok – amelyek nem rentábilisak, viszont a régiók lakosainak közlekedését biztosítják – számát csökkentik, bizonyos napszakokban megszüntetik. Ennek a folyamatnak pedig leginkább a kis-, illetve zsáktelepülések lakói látják kárát, akiknek nincs lehetőségük az alternatív közlekedésre. Mint azt korábban egy lapunknak nyilatkozó polgármester elmondta, a hatvanas évek óta nem volt arra példa, hogy hét végén például autóbusz nélkül maradjanak a lakosok.
A kormány részéről a költségek alapos visszafogása nem véletlen, hiszen a tervek között szerepel a társaságok privatizációja, ettől remélik a szükséges tőkejuttatást.
A privatizációt követően azonban az új tulajdonosnak a nyereség fenntartása lesz a legfontosabb, és ez hatással lesz a jelenleg még közszolgáltatási kategóriába tartozó szolgáltatás színvonalára.

Különleges dolgot hagyott a magyarokra Ferenc pápa Budapesten