Billegő esélyegyenlőség

Csontos János
2003. 11. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Apostoli áldását adta II. János Pál pápa a magyarországi cigányságra a Vatikánban. Ez minden tekintetben rájuk is fért – a hangzatos ígéretek ellenére e testileg-lelkileg sokat szenvedett népcsoport jobban bízhat Istenben, mint az MSZP–SZDSZ-kormányban. A cigányság felemelésével kapcsolatosan ugyan lelkesítő baloldali ígéretek hangzottak és hangzanak el (legutóbb például beharangozták a putrisorok totális felszámolását), ám a kilátásba helyezett intézkedéseknek bajos meglelni a fedezetét a beterjesztett költségvetésben. Mintha e választópolgárok csak akkor léteznének, amikor csalárd hitegetést követően autóval oda kell szállítani őket az urnákhoz az időközi voksolásokon.
Azt reméltük: most a Vatikánban megtörik a jég, megszakad az átok. Úgy hihettük: e szimbolikus gesztus nyomán minden magyar cigány esélyt kap az emberhez méltó életre. A híradások mindenesetre felemelők voltak. A pápai audiencián a VI. Pálról elnevezett teremben több ezer hívő jelenlétében az imádságot megelőzően a száznyolcvan tagú zarándoksereg nem csupán a Gelem, gelem című nemzetközi roma himnuszt énekelte el, hanem a Zöld az erdő című beás dalt is, amelyet korábban a magyarországi cigányok himnuszának tekintettek. Ha van jelképe a cigány emancipációnak, akkor a Vatikán falai között felcsendülő beás nyelvű énekszó mindenképpen az.
Mádl Ferenc államfő a zarándokokhoz intézett üzenetében örömét fejezte ki, hogy a zarándokúton részt vevők olyan ügyet kezdeményeztek, amely a lelkükből indult. Lévai Katalin a kormány képviseletében viszont a cigányság társadalmi integrációját elősegítő legkiemelkedőbb programok egyikeként említette, hogy a magyar kormány és a cigányság képviselői együtt zarándokolnak a szentatyához. (A kormány képviselőin a miniszter asszonyon kívül Teleki László romaügyi politikai államtitkárt és Heizer Antalt, a Kisebbségi és Etnikai Hivatal vezetőjét kell értenünk.) Ha a két kijelentést megpróbáljuk összeegyeztetni, akkor vagy a cigányság lelkében foglal helyet a kormány, vagy a kormány lelkében a cigányság. Elvileg e kettő együtt is lehetséges volna, ám – anélkül, hogy ünneprontók lennénk – e végtelen harmónia ellenére is meg kell említenünk néhány anomáliát az esélykiegyenlítő zarándokúttal kapcsolatban.
A küldöttség nagy része sajnálatos módon lekéste a vatikáni ájtatosságot, mert nem Rómában, hanem három órára onnan, valahol Kiskunlacházán szállásolták el őket. Mivel a költségeket feltehetőleg a magyar állam állta, érthetetlen, hogy a cigány zarándokoknak miért nem sikerült például a magyar katolikus egyház fenntartásában álló Szent István-házban biztosítani szállást: akkor festői helyeken áthaladó helyi autóbuszjárattal alig húsz perc alatt elérhették volna a Vatikánt. Legalább az esélyt megkaphatták volna, hogy zarándokútjuk céljáról ne maradjanak le. Ugyanezt az esélyt Lévai miniszter asszony és Teleki államtitkár úr megkapta: igaz, ők repülőgéppel húztak a közrendű zarándokok után. Nem igaz tehát, hogy elkísérték volna a zarándokokat (azaz „együtt zarándokoltak volna a szentatyához”), legfeljebb jó távolról kísérték őket. Aki ezt szőrszálhasogatásnak véli, az gondoljon bele, mi is egy katolikus zarándokút lényege: nemcsak a cél, hanem az oda vezető ájtatosság is. Teleki László egyébként azzal indokolta a külön utas megoldást, hogy kicsi a kormánytöbbség a parlamentben, működnie kell a szavazógépnek. Lévai Katalinnak az országgyűlési elfoglaltságon kívül egyéb indoka is volt: fogadnia kellett a prostituáltak petíciót átnyújtó delegációját.
Utóbbi programnál – noha kevéssé illik a vatikáni ceremónia fennköltségéhez – azért időzzünk el néhány pillanatig. (A kormánypárti sajtó eszményítő közreműködését mellőzve ezúttal is – akárcsak a söjtöri füttymentes Himnusz esetében – bátran támaszkodhatunk a Hír TV kommentár nélküli, vágatlan tudósítására.) A miniszter asszony szakszerű zarándoklatát meghiúsító aktus ugyanis mindössze öt percig tartott az igényelt félórácska helyett. Lévai Katalin (azonkívül, hogy sietnie kellett a parlamentbe, meg repülőjegye van Rómába) azzal indokolta a szűkre szabott időt, hogy több ezer levélre kell válaszolniuk. A prostituáltak közül mindössze öten nyertek bebocsátást a hivatal épületébe, s hárman beszélhettek a miniszter asszonnyal (még a szűkebb pápai audiencián is hatfős volt a limit), s a villámtalálkozót követően úgy nyilatkoztak: ennyire még az életben nem alázták így meg őket. (Volt közöttük, aki keresetlenül úgy fogalmazott: adtak az emberi anyagcsere-végterméknek egy pofont.)
A prostituált érdekvédők egyszerű üzeneteket kívántak célba juttatni: beleszólást szeretnének saját sorsukba, hogy ne a fejük felett döntsenek róluk a törvényhozók; továbbá szorgalmazzák a bordélyrendszer visszaállítását, a New York-i egyezmény felmondását, hogy elismert adófizető vállalkozóként, emberi körülmények között űzhessék az ipart. Ez viszont szöges ellentétben áll a szociológus Lévai Katalin életművével: ő a prostitúció minden formáját a női nem megalázásának tekinti, a vigalmi negyedek pedig szerinte nem rendezett viszonyokhoz, hanem tömeges pénzmosáshoz vezetnek. (Az amúgy vitathatatlan, hogy a Medgyessy-kormány tagjai pénzmosási ügyekben szaktekintélynek számítanak.) A prostitúció ügyében nulla toleranciát hirdető Lévai (aki szerint a New York-i egyezmény felmondása a magyar külpolitika tekintélyvesztéséhez vezetne) mindenesetre nem elég intenzíven konzultál politikustársaival. Példának okáért Horváth Csaba szocialista országgyűlési képviselő, a II. kerület polgármestere (arról megoszlanak a vélemények, pénzügyi kérdésekben mennyire szaktekintély) nem rejtette véka alá, hogy kifejezetten a vigalmi negyedek kialakításában látja a prostitúció üdvös kezelési módját, a New York-i egyezményt pedig felül kell vizsgálni. Nem elhanyagolható adalék, hogy hasonló szellemben nyilatkozott Takács Albert, az ombudsman általános helyettese is, aki azért esélyegyenlőségi ügyekben sem tekinthető kispályásnak.
A vatikáni kirakatzarándoklatot (mint a cigányság integrációját segítő kiemelkedő programot) kezelhetetlen időzavarban végigcsináló és a prostituáltakkal lópokróc-durvaságú stílusban tárgyaló miniszter asszony minimum politikai tudathasadásban szenved. Feminizmustörténész szociológusként ugyanis aligha titok előtte, hogy a cigányság hátrányos helyzete és a prostitúció problémája részleges átfedésben van egymással. Nem is merem megkérdezni: a száznyolcvan zarándok közé egyetlen prostituált sem fért be? Lehet, hogy a miniszter asszony kevésbé megbocsátó a létező prostitúcióval, mint Jézus Krisztus volt bűnbánó Magdolnával? Mit ér a pápa által megszentelt kereszt a csatkai búcsújáróhelyen, ha a cigányság bizonyos (jobbára nőnemű) csoportja nem jut egyenlő esélyekhez, csak mert létezésük nem egyeztethető öszsze a feminista dogmákkal? (Állítólag 87 civil női szervezet áll szemben a prostituáltak érdekvédőivel. Az ő francia sorstársaik olykor templomfoglalással adnak nyomatékot követeléseiknek…) S vajon miként oszlassa el kétkedésünket a legmédiaképesebb (kormányzatilag vezérelt) vatikáni zarándoklat is Lévai Katalin alibiminiszter-voltát illetően, ha nem teljes szívéből szól a Gelem, gelem?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.