Háromágú palota

Az 1956-os forradalom és szabadságharc megtorlásaként hivatalos adatok szerint 1956. december 20. és 1961. december 31. között Budapesten 277 férfit és nőt akasztottak fel: 115-öt katonai, 162-t polgári bíróság ítélete alapján. Rainer M. János történész szerint ebben az időben legalább ötvenöt kivégzést hajtottak végre vidéken is. E szomorú statisztika árnyékában ott húzódik az akasztási módok, politikai megtorlások magyar története.

Kő András
2003. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elítéltek kötél általi első kivégzését Constantinus Magnus (Kr. u. 274–337.) görög–római császárnak tulajdonítják, aki a Jézus iránti tiszteletből a keresztre feszítés helyett vezette be. Ha hitelt adunk Anonymusnak, az akasztás büntető módnak számított már őseink bejövetelekor is. Ő jegyezte fel, hogy „Hungvár Laborcz nevezetű ispánját Álmos vezér vitézei üldözvén s elfogván, egy folyó mellett azon a helyen fölakasztának”.
Tény, hogy a tolvajokat Szent László királyunk alatt akasztófára ítélték. (Pontosan úgy szólt a parancsolat, hogy ha szolgát érnek lopáson, és nem tudja megváltani magát ára szerint, vágják le az orrát; ha pedig másodízben fogják meg, akasszák föl.) IV. Béla korából maradt fenn az írás, hogy Lőrincz országbíró és a mocsonyi ispán, a Szörényi bánság védelmében legyőzvén a bolgárokat, sokat közülük felakasztattak a Duna partján, és a bánság nyugalmát helyreállították. A Werbőczy-féle Hármaskönyv már minősített is: a tolvajokat föl kell akasztani, a rablókat karóba húzni vagy kerékbe törni, a gyilkosokat pedig le kell nyakazni. A felsorolás persze nem teljes. Hiányzik belőle a tüzes vastrónus és még jó néhány középkori eljárás.
Az 1700-as évek Európájában születtek meg először a halálbüntetés-ellenes gondolatok. Az orvosok is szót emeltek a kínzás ellen, és azon vitatkoztak, hogy melyik a kevésbé fájdalmas: a kötél vagy a pallos. (A golyó csak a XIX. században jött divatba.) Sok uralkodó a „gyors és biztos” fővétel mellett döntött. Így született meg Franciaországban a nyaktiló, amely csak „hűsen nyakon legyinti az embert”.
1814-től a király már Magyarországon is kizárólag a nyakazást és az akasztást engedélyezte, de 1827-ig az alsóbb bíróságok még büntettek kerékbetöréssel és kézlevágással kombinált fővétellel vagy akasztással. Hazánkban 1872-ig volt a városoknak pallosjoguk, de az utolsó fővételre Kassán 1837-ben, Pesten 1842-ben, Újvidéken pedig 1853-ban került sor.
Ami az akasztást illeti: kezdetben bizonyára élő fa ágaira húzták fel a gonosztevőket, és ez később is gyakorlatban maradt. Az alábbi, 1291-ből való feljegyzés is erre utal: „Pervenit ad arborem platani, qui dicitur akaztofa” (a platánfához vezetni, amelyet így hívnak: akasztófa). Hogy kezdetben élő fákra húzták fel az elítélteket, abból az következik, hogy az akasztófa legrégibb alakja egyágú, illetőleg T formájú volt.
Az akasztófát később sokáig fából készítették. Valamennyi ismeretes neve ezt mutatja: akasztófa, bűnfa, háromfa, törvényfa s végül bitófa. Közülük a legrégebbi az akasztófa elnevezés.

A XVII. században hazánkban és minden bizonnyal más országokban is a kétágú akasztófa volt divatban. Erre utal Gyöngyösi István (1625–1704) Chariclia című versében a „háromfa” kifejezés: „Noha azt kévánom, karóban száradjon, / Avagy háromfára csakhamar akadjon.” Háromfának azért mondták az akasztófát, mert három gerendából állott, amelyből kettő a földbe volt állítva, megfelelő távolságra egymástól, a harmadik gerenda pedig a másik kettő felső végét kötötte össze. Ez az elnevezés azonban már jóval Gyöngyösi előtt, a XVI. század derekán közismert volt. Megtaláljuk például Tinódi Lantos Sebestyén (1510 k.–1556) Egervár viadaljáról való énekében is, azon a helyen, ahol Hegedős hadnagy kivégzéséről beszél: „Hegedős Istvánt hivaták, megfogák, / Csöpögteték, erőssen megvallaták. / Parancsolának hogy felakasztanák / Vár piaczán három fát állatának / Nyelve vallasa szerént (vallomásához képest – A szerk.) fel akaszták / Az párttartók fülöket mind lecsapták.” A „háromágú palota” kifejezés szintén akasztófát jelent, éspedig háromoszlopos, vagyis háromlábú akasztófát.
A kivégzés technikája 1748-ig az volt, hogy a keresztgerendához támasztott létrán a hóhér az elítéltet a nyakára tett hurokkal lépésről lépésre húzta fölfelé (esetleg felvitte a vállán), amíg a kötél végét az akasztófa kampójába nem illesztette, majd a delikvenst egyszerűen lefordította a létráról, s annak teste egy-két métert zuhanva a nyakánál megrándult. 1748-tól 1860-ig „modernizálták” a kivégzést: a megkötözött elítéltet a pribékek fémből és szíjakból font hámba ültették, s azzal húzták fel a magasba, ahol a hóhér a nyakára tette a hurkot. Ezt követően lent hirtelen eleresztették a hámot, s a test a mélybe zuhant. 1837. február 16-án ilyen hámba helyezve húzták föl Sümegen Fekete Jóskát, Sobri híres társát.
A régi akasztófák nagyon magasak voltak, hogy elrettentésül szolgáljanak. Magaslatra vagy a város kapuihoz helyezték el őket. Az akasztófa állítólag olyan magas volt, hogy egy lovas katona föltartott lándzsával ellovagolhatott alatta.
Az 1830–40-es években vezették be a bitófa használatát, amely egyetlen oszlopból állt. 1865-től 1988-ig kizárólag ezt alkalmazták. Tóth Béla (1857–1907) író, újságíró úgy tudja, hogy az oszlopakasztófának egy Mayer nevű brünni hóhér volt a feltalálója. Két méter harminc–negyven centiméter magas, tömör, szögletes cölöpöt kell elképzelni, a tetejébe függőlegesen, továbbá alul és az egyik oldalán belecsavart csigával, illetve fémkampóval. Előtte két- vagy háromlépcsős, elmozdítható zsámoly áll, hátul pedig létra támaszkodik hozzá.

Az akasztás a következőképpen zajlott: a két hóhérsegéd hátulról megragadta az elítéltet, megfordította, és szembeállította a bitófával, a hóhér pedig elöl összekötötte a két kezét, esetleg a combjához is rögzítette. Odavezették a zsámolyhoz, felléptették rá, háttal fordították az oszlopnak, amelyen vastag kötélhurok nyugodott. Ebbe lépett bele, és a két bokáját összekötötték vele, minekutána a kötél végét alul csigába fűzték. Eközben az ítélet-végrehajtó – a létra segítségével – leakasztotta a cölöp tetején lévő kampóról a fél–háromnegyed méter hosszú, két „fülben” végződő, ujjnyi vastag kötelet, s hátulról előrehajolva, hurokba szedve a kivégzendő nyakára helyezte. Ebben a pillanatban az egyik segéd az elítélt testét combjánál fogva megemelte, az ítélet-végrehajtó a kötéllel ugyancsak felfelé húzta, hogy a hurok felső végét a kampóba beakaszthassa, míg a másik segéd a zsámolyt tolta ki alóla. Amint a kötél vége elérte a felső kampót, az ítélet-végrehajtó a végét beakasztotta, a testet elengedték, s már lógott is, a hurok megszorult a nyakon, alulról pedig – meglehetős erővel – a bokakötéllel húzták lefelé a lábakat. A hóhér most két kézzel leszorította a fejet, majd félrefordította, hogy a gerinc utolsó csigolyáját, az atlaszt kiugrathassa… Az elítélt egy pillanatig érezte, hogy a kötél élesen a nyakába vágódik, de amikor az atlasza kiugrott, az agya abban a pillanatban kikapcsolt. Az ítélet-végrehajtónak már nem volt más dolga, mint hogy a kivégzett arcát kendővel letakarja, majd az ingét szétnyissa az orvos fonendoszkópja számára.
1989-től nem használják a bitófát. A Kozma Sándor utcai börtönépület egykori kivégzőépületét is elbontották. A hóhérok nevét azonban sokáig megőrizte az emlékezet. 1849-től kezdve volt pesti hóhér a brünni származású Bott (Both) Ferenc, az aradi vértanúk bakója, és budai hóhér a győri születésű Kornberger Mihály, Schuller (az 1830–40-es időszak pesti hóhérjának) egykori legénye. Kornberger 1867-ben bekövetkezett haláláig szolgált. Bott 1860-ban Bécsbe ment, onnan pedig Brünnbe, s ott halt meg 1881-ben vagy ’82-ben. 1881-ben, nyolcvanéves korában még tevékenykedett Lembergben egy kettős katonai kivégzés során. Kornbergert bizonyos Kozarek Ferenc nevezetű m. k. hóhér követte, vagyis állami ítélet-végrehajtó (elődei városi vagy megyei alkalmazottak voltak). Utóda 1885-től Bali Mihály lett. Beszélték, hogy Kornberger hazafias érzelmű ember lévén a vérbíróság által 1849-ben halálra ítélt hazafiak kivégzését megtagadta, s arra Bott önként vállalkozott. A XX. század negyvenes–ötvenes éveiből a két Bogár (apa és fia) neve ismeretes. A névsor persze nem teljes.

A halálbüntetést ellenző gondolat 1787-ben jutott el Magyarországra, és – bármilyen meglepő – abban az évben el is törölték ezt a büntetési nemet. 1791-ben, II. József császár halála után azonban visszaállították. 1814-ben megtiltották a kínzással tetézett kivégzéseket. 1839-ben a Magyar Tudományos Akadémia pályadíjat írt ki a büntetés és a halálbüntetés problematikájának tisztázására, amelyet Szemere Bertalan, később a szabadságharc belügyminisztere, majd miniszterelnöke nyert meg. 1878-ban megszületett az első alapos, a kor színvonalán álló büntető törvénykönyv, a Csemegi-kódex, amely mindössze két cselekményre rendelt halálbüntetést: az előre megfontolt szándékkal elkövetett emberölésre és a király elleni merényletre.
Az első világháború magával hozta a halálbüntetés jogcímeinek kiterjesztését. 1930-ban további hatféle hűtlenséget soroltak a halálos ítélettel megtorlandó cselekmények közé. 1931–32-ben politikai célzattal bevezették a statáriumot. 1941-ben, amikor Magyarország is hadba lépett, rögtönítélő bíráskodást hirdettek. A második világháború alatt, majd utána is sűrűn működött az állami ítélet-végrehajtó, 1945-től pedig még több munkát kapott. A halálbüntetéssel sújtható cselekmények listáját erőteljesen kibővítették. Belevették a népbíróság által elítéltek kivégezhetőségét, a demokratikus államrend és a köztársaság büntetőjogi védelmét, a gazdasági bűncselekmények megtorlását, a közszükségleti cikkek engedély nélküli kivitelének megtorlását, az orgazdaság megbüntetését és a hároméves terv büntetőjogi védelmét. Széles körben élt a kormány az 1941-ben bevezetett rögtönítélő bíráskodás lehetőségével is.
És ami megdöbbentő: 1945-ben és ’46-ban előfordult a fővárosban nyilvános kivégzés. Egy ízben az Oktogonon és száznál több esetben a Markó utcai börtön Koháry utcára nyíló udvarán. A rögtönítélő bíráskodást 1953-ban a Nagy Imre-kormány szüntette meg.
Az ötvenes évek elejétől a halálbüntetést mind politikai, mind gazdasági, mind tulajdon elleni bűncselekményekre kiterjesztették. De hogy valójában mi számított bűncselekménynek, azt a hatalom döntötte el. A halálos ítéletek és kivégzések számáról azonban sem ebből az időszakból, sem a következőkből – a rendszerváltozásig – pontos adatok nem állnak rendelkezésre. A statisztikai évkönyvekben 1952-ig, majd 1958-tól 1962-ig a halálbüntetés rovat egyáltalán nem szerepel!
A visszaemlékezések ellentmondók. Dr. Major Ákos akkori elnök szerint a népbíróságok 195–197 halálos ítéletet hoztak. Más források szerint 1949. január 31-ig a népbíróságok 180 ítéletet hajtottak végre. Nincsenek pontos információk az ötvenes évek koholt pereiről s az áldozatok számáról sem. Egyes kutatók az 1947–1953 között kivégzettek számát közel kétszázra becsülik. Minden jel szerint hamisított adatok szerepelnek a statisztikai évkönyvekben arról, hogy 1957-ben a bíróságok hány halálos ítéletet mondtak ki. Becslések szerint az 1956-ot követő, példátlan méretű megtorlás során 332 férfi és nő életét oltották ki. Az Igazságügyi Minisztérium és a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának adatsora szerint 1971 és 1989 között 52 embert végeztek ki.
Az utolsó kivégzés hazánkban 1988. július 14-én volt: különösen kegyetlen módon elkövetett gyilkosság címén a 27 éves Vadász Ernő nyakára került hurok. Az utolsó nőt, a 36 éves Szabóné Simon Terézt 1962. augusztus 14-én vezették a bitófához, aki szerelemféltésből sósavval itatta meg élettársának két kisgyermekét. Közülök az egyik meghalt, a másik örök életére nyomorék maradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.