Hátramenetben az autópályától

Hommer Tibor
2003. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csillagászati összegbe kerül az M5-ös autópálya koncessziós jogának visszavásárlása. Nem mi állítjuk ezt, csupán a hét végi napilapokban szemezgettünk, s foglaltuk össze egy mondatban a legújabb kormányzati kommunikáció rezüméjét. Az alaphangot Csillag István gazdasági miniszter adta meg, amikor kijelentette: az adófizetők minden egyes forintjára vigyáznia kell a kormánynak, ezért, amikor megkezdik a tárgyalásokat az M5-ös autópálya visszavásárlásáról, ezt a szempontot messzemenően szem előtt tartják. Ez alapján bátran megkockáztatjuk az iménti sajtószemle rezüméjének átfogalmazását, emígy: a kormány még bele sem kezdett, máris kifarolna az M5-ös koncessziós jogának visszavásárlásából.
Közismert tény, hogy a kormány a még állami tulajdonban lévő, illetve volt cégek privatizációs bevételét kívánja útépítésre, valamint a koncessziós jog visszavásárlására fordítani. Ami édeskevés. Kevés a választási kampányban ígért nyolcszáz, majd később négyszáz kilométernyire kurtított autópálya megépítésére, és kevés a konceszsziós jog visszavételére. Tartunk tőle, ezért vált hirtelen érzékennyé a kormányzat a közpénzekre.
Mesés áron kelt el a Postabank – harsogták a lapok, amikor az Erste Bank Rt. több mint százmilliárd forintot kínált az utolsó, még magyar tulajdonban lévő pénzintézetért. Ekkor a kormány sietve leszögezte, hogy a százmilliárdos vételárat az M5-ös koncessziós jogának visszavásárlására fordítják, s máris elkezdődött az állami számvetés, hogy mire lesz elég ez a százmilliárd forint.
Kis túlzással: semmire.
Két okból nem lesz elég: mert a százmilliárd jó, ha hetven lesz, miután annak rendje és módja szerint leadózza azt a Magyar Posta Rt. vagy a bankeladás ügynöke, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt., másrészt pedig nemhogy százmilliárdért, de előreláthatóan még a duplájáért sem adja majd át az autópálya üzemeltetői jogát a francia többségű multinacionális társaság. Közröhej tárgya lenne ugyanis a nemzetközi pénzvilágban a cég, ha kiderülne, hogy kiengedte a kezéből a világ legdrágább autópályáját. Mert nem elég, hogy szűk negyven kilométerért több mint kétezer forintot kér el a társaság a személygépjárművek tulajdonosaitól, de az állammal – a Horn-kormány szabad demokrata közlekedési miniszterének, Lotz Károlynak regnálása idején – megkötött szerződése értelmében amennyiben veszteséges lenne a társaság útüzemeltetői tevékenysége, azt az állam további tízmilliárdokkal kompenzálja.
És az állam azóta tejel. Évről évre tisztes summákat fizet ki – közpénzekből – a multinacionális társaságnak, amely hogy, hogy nem: roppant veszteséges. Ha a cég megválik szerzett jogától, előreláthatóan szalonképtelenné válna az üzleti életben, az ilyen ragyogó boltok elpuskázása ugyanis nem vet jó fényt a menedzserekre.
Mindezek fényében érthető, hogy a gazdasági miniszter azonnal sietett leszögezni aggályait a biznisszel kapcsolatban, mihelyt a kormány eldöntötte, hogy visszavásárolja az M5-ös üzemeltetésének koncessziós jogát.
A kormány tehát kényes a közpénzekre, a söjtöri események óta nyilvánvaló látszat ellenére is az. A közpénzeket több okból is óvni illik. Óvni kell, mert hiszen, ha multinacionális cégekhez kerülnek a tetemes összegek, akkor azokból már kevesebb jut a holdudvarhoz tartozó baráti vállalkozásoknak. Óvni kell, mert ha elapadnak, akkor valóban csak virsli és mustár jut a kihelyezett kormányülésekre. És nem utolsósorban pedig óvni kell azért is, mert előbb-utóbb újra választások lesznek Magyarországon, s akkor nem árt, ha innen–onnan elő lehet kaparni pár milliárdot – no nem pártkampányra, hanem csak és kizárólag – a kormányzati tevékenység kétségtelenül objektív, ám annál intenzívebb bemutatására.
Szóval a magunk részéről kíváncsian várjuk az M5-ös konceszsziós jogának visszavásárlásáról szóló tárgyalásokat. Bár nagyon drukkolunk a kormánynak, nincsenek illúzióink. Tartunk tőle, hogy a jövőben is Dabason, Örkényen, Táborfalván, Lajosmizsén át autózunk majd Ballószögre, merthogy az alig negyven kilométernyi autópálya egyszeri használata többe kerül, mint az oda-vissza útra fordítandó üzemanyag. Azért most az egyszer remélem, nem lesz igazunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.