Kontroll nélkül homályos

Ülök a hármas metrón, és parázok. Nem tudom, miért, hiszen van bérletem általános óta, a szüleim fizették, de mióta médiavállalkozó lettem, saját magam pengetem ki a felnőttek havibérletének árát. Arról, hogy mire, hónapról hónapra elgondolkozom. De Aba Botond nagy, én kicsi vagyok.

Nedbál Miklós
2003. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szóval ülök és olvasok. A Nyugati pályaudvar következik – mondja egy hang, ismerősnek tűnik, de honnan is? Mindegy. Lekászálódok a szerelvényről, egy kiszuperált mozdonyvezető irányítja, kicsit túlcsúszunk a peronon. Visszatolat. Ismerős a vezető, csak nem Kovács Lajos, az örök lepattant, lúzer – színész – csávó az? De. Lépek tovább, egy újabb ismerős figura, Pepe, itt Professzor – Mucsi Zoltán – kéri a jegyem, bérletem. Azt hiszem, vége, de nem, ellenőrzi cimboráival a megfelelő számot, a hónap érvényességét. Igaz, hogy havibérletem vanés erősen a november közepén járunk, de tegye. Állítólag hibádzik a dokument. Lassan rájön, hogy mégsem, már mintha köszönne. De nem így tesz, nézegeti, filózgat, miközben hatszáz lógós szökik el. Ő engem szúrt ki, a tökéletes bérlettel. Tíz perc múlva léphetek is. Elkéstem.
Kényes témával kezdett Antal Nimród elsőfilmesként. Kontroll. Persze kallerek, azaz ellenőrök, az adófizetők közellenségei, még a tisztességeseké is. Ha felbukkan a karszalag, para van. És mintha élveznék is, pedig dehogy, csak a munkájukat végzik, mint most én is. Írok. Sőt, nyomok egy controll s-t is a biztonság kedvéért. Egy filmben vagyok, amely elején megtudom: „A most következő filmalkotás fiatal művész munkája, akit szeretnék barátomnak tudni, bár nem régen ismerjük egymást. Mint azt hosszú beszélgetésünk alkalmával elmondta, őt a jó és a rossz küzdelme foglalkozatja. Amit játékfilmjében ábrázol, az fikció, fiktív föld alatti világ. Sem maga a helyszín, sem az ott történő események szereplői nem köthetők a BKV-hoz, mert univerzális gondolatokat tükröznek” – vallja Aba Botond, a BKV vezetője. Hát ennél jobban be se éghetett volna. A film előtt látható „felvezető” a legroszszabb komcsi időket idézi, nem mintha – szerencsére – megélhettem volna. Csak kisdobosként, a rajértekezleten tapsolva. De folytatja, ez még csak a kezdet, s nem a vég. „Meggyőződésem, hogy a nézők el tudnak vonatkoztatni a konkrét helyszínektől, és a szereplőket sem azonosítják a BKV ellenőreivel, hiszen a világ, amelyben a cselekmény lejátszódik, nyilvánvalóan szimbolikus” – mondja a vezető. Nyilván szimbolikus.
És jön a film, amely már régóta pereg. Erősen Antal Nimród első videoklipjének, a Warpigs (kisebb változásokkal most már YelloJack) Szandál című számának hangulatára emlékeztet, persze kiterjesztve eszmei mondanivalóval, a jó és rossz harcára kihegyezve. Sínfutás, underground buli, egymással rivalizáló „kontrollcsoportok”. Sok tuti karakter, a kallerek mellett például Gyalogkakukk, az ellenőrök rémálma, Árnyék, az ősgonosz, aki kíméletlenül löki az utasokat a sínekre, és sok más arc. Olykor egy-egy poén rosszul sül el, túl nagyot akar szólni, de csak kicsit pukkan. S habár néha elveszik a részletekben a rendező, forgatókönyvíró, s a film ritmusa is erősen változó – egyszer a klipekre emlékeztető vágások, máskor hosszú, filozofikus elmélázások (szerelem, honnan jövök, hová megyek), megy a film. Kicsit megáll, mint a metró, de ismét felpörög, s kiteljesül a szerelem. Bulcsú (Csányi Sándor) megtalálja élete maciját, Szofit (Balla Eszter), s a bagoly megmutatja a fény felé az utat. Jó első film – a Biztosítás című kisjátékfilm, számtalan klip és reklámfilm után –, de van még.
(Kontroll, 105 perc. Írta és rendezte: Antal Nimród. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.