Örökzöldek

A melódia csak nem akar kimenni a divatból. Sőt, mintha reneszánszát élné. Újabb és újabb szalonzenekarok tűnnek fel, válnak népszerűvé tévéműsorokban, pódiumokon. Mind közül a legrégibb és legismertebb a Dobsa Sándor vezetésével négy évtizede működő Stúdió 11, a Magyar Rádió együttese.

Hanthy Kinga
2003. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hitvallásuk a kezdetek óta nem változott: az énekeseket, szólistákat a legjobb színvonalon kell segíteni, az egyéni zenei tudást és tehetséget a koncerteken kell megmutatni. A Stúdió 11 két neves alapító zenésze, Dobsa Sándor és Zsoldos Imre ebben egy életre megegyezett. A szolgálat ugyanis nem jelenti azt, hogy a zenész ne mutathassa meg a tudását. Csak nem szabad összekeverni a helyeket és alkalmakat. Ezért is emlékezhet minden zenész szívesen a Stúdió 11-gyel töltött időre. És a magyar könnyűzenei élet színe-java á-tól z-ig, Ambrus Kirytől Zoránig e csoportba sorolható. „Kuncsaftja” volt a Stúdió 11-nek az eltelt évtizedekben Adriano Celentano, Vico Torriani, a Kessler nővérek, az amerikai Kanoi Braders, Gianni Morandi, Rita Pavone vagy a keletnémet Fred Frohberg is. A világhírű hangszeresek közül dolgoztak Acker Bilk klarinétművésszel, Toots Thielemans szájharmonikással, Tommy Vig magyar származású vibrafonossal, a magyar dzsessz élvonalból pedig szinte mindenkivel. Említhetjük Szakcsi Lakatos Bélát, Pege Aladárt, Lakatos „Ablakos” Dezsőt, Deseő Csabát, Gőz Lászlót, Berki Tamást, Kósa Zsuzsa dzsesszénekesnőt, Molnár Gyulát, a Molnár Dixieland Band szólistáját, Bontovics Katit, Vukán György zongoraművészt.
Az évtizedek során persze sokat változott a Stúdió 11 szerepe a Magyar Rádióban és a hazai zenei életben egyaránt. A hőskorszakban, a hatvanas–hetvenes években a rádió volt a könnyűzenei élet irányítója, emlékezik Dobsa Sándor. A hat táncdalfesztivál (1966 és 1972 között), a Tessék választani!, a Made in Hungary – elsősorban Bolba Lajosnak köszönhetően – országos esemény lett, és mindannyinak zenei főszereplője volt Dobsa Sándor és a Stúdió 11. A fesztiválok dalait azután a rádió tette slágerré. S bár ezután csendesebb korszakok következtek, munka mindig volt elég. A zenekar ugyanis, mivel képzett, jó zenészekből áll, minden könnyű műfajban otthon van. Ha szükséges, táncdalénekesek, szólisták kísérője, közreműködik slágerzene, sanzon, operett, rádiós daljáték, filmzene vagy dzsesszmelódia felvételén. A legutóbbi időkben azonban ismét előtérbe léphetett. Vasárnaponként Promenád címmel egyórás élőkoncertjét közvetíti a Petőfi rádió a Márványteremből – nagy sikerrel. Az itt készült felvételek a kívánságműsorok számai között is szerepelnek.
Dobsa Sándor mellett már csupán Söptei Géza játszik az alapítók közül az együttesben, amelyben negyven év alatt huszonhatan fordultak meg. A jelenlegi, a születésnapot ünneplő gárda tagjai: a három szaxofonos – Csepregi Gyula, Kalmus Pál és Söptei Géza –, a két trombitás – Csizmadia Gábor és Sipos Endre –, a harsonás Barbinek Gábor, a gitáros Tóth Gyula, a basszusgitáros Balázs Gábor, a dobos Debreczeni Csaba és a két billentyűs: Rátonyi Róbert és Dobsa Sándor. Ők tizenegyen adtak koncertet tegnap, péntek este a József Attila Színházban, hogy megidézzék a múltat, és megmutassák, mit tud a Stúdió 11.
Az egyetlen, államilag fenntartott könnyűzenei együttesnek – amely a Magyar Rádió szervezetébe tartozik – mindig ügyelnie kellett a színvonalra. A Stúdió 11-be kerülni csak próbajáték után lehet, amely során az együttes is megvizsgálja, hogyan illik az új tag a zenei hangzásba. Jó jel, hogy a legutóbbi harsona-próbajátékra öt fiatal jelentkezett, a Stúdió 11 tehát még sokáig nem megy ki a divatból.
„Ehhez a munkához elhivatottság kell – mondja Dobsa Sándor –, itt nincs lehetőség a rockélettel járó csillogásra. A szeretetet nem rajongóktól és nem közvetlenül kapjuk meg. Sokat kell stúdióban dolgoznunk, sok a zenei kiszolgálófeladat. Az együttes tagjai a dzsessztől a sanzonokon és a dixielanden át a dzsesszrockig mindenhez értenek, használhatóságuk tehát nagyon széles körű. S míg a konkurencia megengedheti magának, hogy csak azokat a dalokat játszsza, amelyeket az ország fütyül, a Stúdió 11 vállal kevésbé népszerű munkákat is, így például kortárs zeneszerzők műveinek felvételét.”
A Magyar Rádiónak 1948 óta volt saját tánczenekara, amely eredetileg big bandként indult Martiny Lajos zongorista vezetésével. Amikor Dobsa Sándor 1958-ban, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola elvégzését követően újoncként, ám a vendéglátóiparban már rutint és sok kiváló, neves kolléga ismeretségét megszerezve a zenekarhoz szerződött, többek között Berki Géza, Zsoldos Imre, Deák Tamás, Mrnák József, Bleyer Péter és Zsoldos Ernő lettek a társai. A zenekarvezető, Balassa P. Tamás pedig hamarosan átadta az ifjú zenésznek a zongoristafeladatokat. Néhány év múlva, 1963-ban döntöttek arról, hogy a tánczenekart a kor igényei szerint karcsúsítani kell, így született meg a tizenegy tagú, hét fúvósból és négy ritmushangszerből álló formáció, amely Dobsa Sándortól, a művészeti vezetőtől kapta a nevét. A Stúdió 11 egyformán utalt az együttes létszámára és fő működési területére. Dobsa Sándor úgy véli, a legjobb, legerősebb korszakuk az volt, amikor Zsoldos Imre és Tomsits Rudolf egyaránt az együttes tagja volt.
„Négyfajta feladatom van – foglalja össze munkáját Dobsa Sándor –: elsősorban zongorista vagyok, aki a mesterséget jól elsajátította a főiskolán, emellett az összhangzattant is megtanulta, így elég jó hangszerelő is lettem. A könnyűzenei hangszerelés azonban, főként a Stúdió 11 hangszeres összetételét figyelembe véve, más tudomány, mint a klaszszikus összhangzattan. Emellett zeneszerző is vagyok, több mint száz dalt írtam, amelyek közül az elsőt Kovács Kati énekelte: Félútról az ember visszanéz volt a címe. A legtávolabb tőlem a menedzseri feladatok állnak, de ezeket sem lehet kikerülni. Tudom, hogy még többet lehetne tenni a zenekarért. Ennyire telik.”
A világ változása ma már nem a nagy létszámú együtteseknek kedvez, még ha a tizenegy – összehasonlítva például a száztagú cigányzenekarral – nem is nevezhető nagy zenésztömegnek. Nem véletlen azonban, hogy a vendéglátóhelyek inkább a szintetizátorral a zenekari zenélés illúzióját keltő magányos dalosokat foglalkoztatják, hisz azok egy zsebre dolgoznak. Dobsa Sándor azonban váltig úgy véli, az élőzene zenekari kísérettel soha nem megy ki a divatból, miként nem mennek ki a dallamok, a slágerek sem. Az élőzene ugyanis nem nejlon és nem play back, hanem saját hang, s ha a zenészek többsége a biztonságra is törekszik, a lemezminőségre, a hallgatóság nem tudja eldönteni: koncerten ül, vagy magnót hallgat?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.