Bermuda-háromszög

ENCIKOPÉDIA ÉNEZER

Sebeők János
2003. 12. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adjuk meg a császárnak, ami a császáré. Adjuk meg tehát az aktualitásnak, hogy Mikulás – tessék csak a dátumra pillantani, épp december 6-a – Miklós-nap van, és lépjünk rajta túl, aminő gyorsan csak lehet, merthogy engem most más érdekel. Egy öreg cimbora szokta mondani törzshelyemen, hogy „engem csak a majom érdekel”. Engem nem a majom, hanem inkább a majomtalan sziget. A Survivor.
Megvolt az első töményebb erotika, Szilárd és a lágy hölgy egy éjszaka erejéig egymásra lelt, tehát a dramaturgiai normák szerint közeledünk a végkifejlethez. Még néhány hét, és megtudhatjuk, ki élte túl, avagy pontosabban fogalmazva, ki nyert. Halott egy szál se. Stohl Buci nem Shakespeare, de hátrébb az iróniával, hát még a cinizmussal. Aki lebukik a hullámok alá, és könnyűbulvárkodik – bizony-bizony, könnyűbulvár lettem –, nos, tehát egy efféle személy ne szúrjon tőrt a rokon szakma hátába. Sokan a könnyűbulvárok közül megpróbálunk mélymerülőnek látszani akkor, amikor sűrűsödik körülöttünk a sodor. Ha a bulvár által valami miatt egyszer csak könnyűnek találtatunk, áldozatként így sopánkodunk: én amúgy mély víz vagyok. Mély víz vagyok. Jómagam nem kívánok kettős játékot űzni, s úgy kritizálni a valóságshow-t, mintha nem vettem volna benne részt. Igaz, amiben részt vettem, az nem a Survivor volt, hanem mondjam így: Elvarázsolt kastély. A zárt tér. És ezért tetszett.
A klasszikus valóságshow azért tetszik, mert valamiképp görbe tükröt tart a fogyasztói társadalom, a jóléti társadalom elé. A luxuskarantén engem a plazák kerengőire, belső tereire, hangulatmegvilágított enteriőrjeire emlékeztet. A multiplex-feelingre, mely mozitlanul és kukoricapattogatlanul zár átmenetileg társasággá tömérdek szinglit a kiváló képminőség és dolby sorround jegyében. A kastélyszerű valóságshow tehát torzítva, sarkítva és csúsztatva bár, de Chaplin óta modern – s Huxley óta még annál is modernebb – világról tudósít, mondhatnók, azt görbíti mosolyhídként önmagába vissza. Nem így a nyílt színi valóságshow.
A nyílt színi valóságshow a fogyasztói, jóléti társadalom sötétebbik, perverz énjét bontja ki a habos piskótából, s ez a perverz én a veszélyeztetettséghez való ragaszkodás joga. Jus primae noctis? Az első éjszaka joga? Valaha ehhez a joghoz ragaszkodtak a földesurak. Most a Föld uraiként mi a rettegés, a veszélyeztetettség jogához próbálunk ragaszkodni elszánt görccsel. Mindent megteszünk azért, hogy fel ne tűnjék, már régóta mi vagyunk a szörny. Tőlünk kell rettegni. A természetnek kell az embert túlélnie.
A tengereken, kameratávolon túl s lőtávon belül folyik a nagy Survivor. A tenger halai megpróbálják túlélni az iparszerű halászatot. A Newsweek 2003. július 14-i számát a legkevésbé sem könnyűbulváros kékség mögül a következő mondat ékíti: „Vajon kipusztulnak az óceánok? A nagy halak ötven százaléka már eltűnt.” A tömegesen irtott bálnák és delfinek mellett a tőkehalak, de némely cápaféleségek is a kihalás szélére jutottak. Kevés esélyük van túlélni az embert. Ehhez képest a világméretű Survivor a Cápa című horrorfilm újabb és újabb epizódjait forgatja. Cápa 1., Cápa 2., s a fenti Newsweek számról az egyik magyar bulvárlapban tudósító újságíró is így fejezi be cikkét: „Az ember kicsi, a természettel pedig nem ajánlatos ujjat húzni.” Miután tehát kiirtottuk az óceán halainak ötven százalékát, még mindig nekünk kell félnünk. Az ember kicsi, a természet végtelen és félelmetes. Ez a Survivor. Természetesedni. Obszcén arché. Neander-völgyi pornográfia. Egy gorilláról véletlenül se saját felelősségünk, a kongói őserdők pusztítása, a dzsungelhúsválság, főemlős társaink ember általi végveszélyeztetettsége jusson eszünkbe, hanem inkább King Kong. A hüllőkről ne a veszélyeztetett kígyók, leguánok és kajmánok jussanak eszünkbe, hanem Godzilla és a Jurassic Park. Az emberiség természetesdivel fényezi magát. Odüsszeusz és Pilátus egyesül benne: senki se tette, ártatlan vagyok, mosom kezeim.
Ártatlan vagyok, mert közel a Bermuda-háromszöghöz vár rám egy mosolysziget. Mosolyszünet. Az idillkeltés manapság: manipuláció. Valójában az emberi civilizáció a természet globális léptékű Bermuda-háromszöge, színházi süllyesztője, mely egész élőhelyeket, egész hegyeket, egész völgyeket ránt a mélybe. Ilyen körülmények közt bűn azt sugallni, mintha menekülhetnénk valahová, mintha volna robinsoni típusú kiút a valóság csapdájából. Ilyen körülmények közt önáltatás azzal hitegetni magunkat, hogy van még hely. Tétre, helyre, befutóra? Nincs hely. És rohanvást a végzet felé egyre nagyobb a tét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.