Az AKA végig nyerő pozícióban tárgyalhatott

Göndör István szocialista képviselő bírálta a Fideszt, amiért az előző kormány idején nem épült tovább az M5-ös autópálya. Az ellenzék továbbra is ragaszkodik az üzleti alapon nyugvó jogszerű kivásárláshoz, illetve a legkedvezőbb ajánlat elfogadásához. Tudomásunkra jutott ugyanakkor, hogy a sztrádát üzemeltető társaság tulajdonosai csak a számukra kedvező feltételeket voltak hajlandóak elfogadni, garanciák vállalásától pedig igyekeztek eltekinteni a tárgyalásokon.

Putsay Gábor
2004. 02. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább rontotta volna a gazdaság helyzetét amennyiben a kormány úgy dönt, hogy az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. részvényeinek a száz százalékát vásárolja meg jelenlegi tulajdonosaitól – közölte tegnap Göndör István MSZP-s országgyűlési képviselő. Az AKA tulajdonosainak kifizetésén túl az államnak kellett volna rendeznie a társaság teljes adósságállományát: ezeket a tételeket viszont egy összegben kellene kifizetni, mivel a bankok nem járultak hozzá a további hitelezéshez. A költségeket viszont újabb hitelfelvétellel lehetett volna felvállalni, a devizapiacon viszont komoly zavart okozna, ha az állam ekkora forintmennyiséggel jelenne meg euróvásárlás szándékával – tette hozzá a politikus. Ezzel szemben – mondta a képviselő – a negyvenszázalékos állami tulajdon biztosítja a kettős ügyvezetést, a menedzsmentjogokat, valamint a nyereség utáni osztalékot. Az M5-öst matricával lehet használni március 12-től, és 2005. december 31-ig megépül a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti új autópálya-szakasz. Göndör István szerint a közbeszerzési pályázat utóbbi esetben azért marad el, mert a továbbépítés költségeihez nem áll rendelkezésre az állami fedezet. A szocialista képviselő bírálta az előző kormányt, amiért 1998 és 2002 között nem tette lehetővé, hogy megépüljön az autópálya Szegedig. Egy 2000-ben készített felmérésre hivatkozva a politikus közölte: az autópálya hiánya miatt ötmilliárd forinttal kevesebb működő tőke áramlott a dél-alföldi térségbe, a beruházás 6,4 milliárddal volt kevesebb, az elérhető és a tényleges bevételek különbözete pedig a kimutatás szerint harmincnyolcmilliárd forint. Az export tizenhárommilliárd forinttal lett volna több, ha 1998 után megépül az autópálya, a vállalkozók nyeresége pedig 1,6 milliárd forinttal emelkedett volna. (A Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszt legjobb esetben is 2000-ben adhatták volna át, így gyakorlatilag értelmezhetetlen a felmérés a megadott időpontban – a szerk.)
Göndör István lapunk azon kérdésére, hogy miért nem építette tovább a koncesszióval rendelkező AKA az autópályát, holott 2003. december 31-ig kezdhetett a beruházáshoz, elmondta: az állami hozzájárulás ez esetben is elengedhetetlen, a Fidesz azonban elmulasztotta ezt a lehetőséget, mivel nem tett eleget a pénzügyi teljesítéseknek. Ismert: az AKA 1998-tól üzemelteti Európa legdrágább autópályáját, ezen felül a Horn-kormány alatt módosított koncessziós szerződésben az állami hozzájárulás mértékét – ami a magas díjak és az alacsony kereslet miatti elmaradt bevételt hivatott pótolni – tizenhárom féléven keresztül, az inflációt is beleszámítva, 45,77 milliárd forintban határozták meg a felek. Az AKA tulajdonosai ezen felül a koncessziós szerződésre hivatkozva igényelték a tartalékszámlák feltöltését, amit való igaz, az előző kormány nem teljesített.
Fónagy János országgyűlési képviselő lapunknak elmondta: a Fidesz kezdettől fogva támogatja az AKA kivásárlását és az autópálya továbbépítését, hiszen erre szüksége van a régiónak. Ugyanakkor ragaszkodnak az üzleti alapokon nyugvó, jogszerű kivásárláshoz, valamint ahhoz, hogy a kormány hozza nyilvánosságra az összes beérkezett ajánlatot. Ezt minden adófizetőnek jogában áll megismernie, főként úgy, hogy tudomásuk szerint az M5-ös kivásárlására érkezett az AKA-énál kedvezőbb ajánlat. Hozzátette: indokolatlan bírálat éri az előző kormányt, hiszen az M5-höz hasonló problémát, az M1-es autópálya kivásárlását sikeresen megoldották. Az AKA feltételeit azért nem teljesítették, mivel a társaság pénzügyi igénye gazdaságilag vitatható volt.
A Postabank eladásáért kapott 101,3 milliárd forintot – az előzetes tervekkel ellentétben – az államháztartási hiány finanszírozására költötte a kormány. A bevételt nem hiánycsökkentő, hanem finanszírozási tételként számolták el a költségvetésben. A kormány ugyanakkor mindmáig nem adott elfogadható választ arról, hogy tavaly miért juttatták kedvező refinanszírozási hitelhez az AKA-t, amely akkor sem teljesítette vállalt kötelezettségeit. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter erről úgy foglalt állást, hogy jogállamban élünk, célunk a befektetők támogatása. Gaál Gyula politikai államtitkár is hasonlóképpen fogalmazott egy legutóbbi bizottsági meghallgatáson, amikor azt mondta, hogy számítanak a külföldi befektetőkre, egy magántulajdonra épülő polgári társadalmat szeretnének. Ennek némileg ellentmondanak a tárgyalásokon lezajlott események: az AKA és a hitelező külföldi bankok kedvezőtlen feltételeket ajánlottak a százszázalékos részvénycsomag megvásárlásához, és semmiféle garanciákat nem voltak hajlandók vállalni. Megtagadták továbbá, hogy a vevőt teljes körűen tájékoztassák a társasággal kapcsolatos információkról, ezzel szemben olyan nyilatkozatot kértek, hogy az állam a későbbiekben semmilyen igénynyel ne lépjen fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.