Turul és napernyő

P. Szabó Ernő
2004. 02. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milorad Krstic jött, láttuk, győzött, majd eltűnt. Azután újra jött, látott, s talán most is győzni fog, hiszen látomásait egy rendkívül izgalmas könyvbe foglalva megosztja velünk is. E sorok írója jó tíz évvel ezelőtt grafikusként ismerte meg a szerzőt, no meg afféle magányos hősként, aki a Roczkov lányok aprócska galériájában az Andrássy út legelején még apróbb grafikákkal próbálta megvalósítani a lehetetlent, azaz némi érdeklődést és vásárlókedvet ébreszteni a pesti polgárokban a kortárs képzőművészet iránt. Azután eltűnt a grafikus: animációs filmek nemzetközileg elismert szerzőjévé változott át. Most pedig fotóművészként indul vizuális expedícióra abban a városban, amelyet mi távolról Európa legszebb panorámát kínáló, közelről azonban legszürkébb, legmocskosabb metropolisaként ismerünk.
Krstic Budapestje azonban nem szürke, nem mocskos és nem taszító. Még akkor sem, ha a kapucsengő ragacsosra nyomkodott műanyag gombjait örökíti meg, az elhagyatott ferencvárosi telkeket, a hajléktalan matracát a kapualjban vagy a polgármesterjelöltek arcképét a legutóbbi választásokon. Ért hozzá, hogy színessé lényegítse át a szürkét, s ahhoz is, hogy még színesebbé tegye a színeset. Mint ahogyan ahhoz is ért, hogy megkeresse a különöst, a látvány új összefüggéseit kínáló nézőpontokat: ha kell, ráhasal a Duna víztükrére, úgy emeli föl a kamerát az ég felé, hogy a felhők alján apró, lebegő alakként jelenjen meg a Szabadság-szobor, úgy fotózza egymás mellé a Vár egyik oszlopán lesben álló turult és a mozgóárus napernyőjét, mintha az egyébként méltóságteljesen viselkedő madár éppen a kóláspohárból készülne szürcsölni. Jellemző egyébként, hogy az indító képsorban is úgy helyezi el e madarat, hogy a sorozat negyedik képén már csak az eredetileg mellékszereplő felhő látható. A könyvet végiglapozva akár úgy is érezhetjük, hogy nemcsak rendkívül személyes, egyszerre játékos, ironikus és pontos képek látványával, hanem új Budapest-képpel lettünk gazdagabbak. Nem is volt más a cél, a bevezető szövegben körülbelül ezt – tárgyszerű, pontos és személyes képeket – ígéri Kurdy Fehér János is, akinek azonban később majdnem sikerül lebeszélnie az olvasót a könyv további forgatásáról. Például amikor így ír: „A fizikai valóságukban távol eső városrészek, épületek vagy tárgyak egymásra való reflektálásukban, kölcsönös értelemadásukban építik fel Milorad Krstic kutatási naplóját.” A kiadó azonban bizakodó, hiszen a kolofonban az olvasható, hogy az első kiadás háromezer példányban jelent meg, amelyet nyilván továbbiak követnek.
(Milorad Krstic: Budapest. Magyar Könyvklub, Budapest, 2003. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.