Különleges hajtóművű, pilóta nélküli hiperszonikus repülőgéppel értek el sebességi rekordot a NASA szakemberei: a folyékony hidrogén hajtotta X43–A a hangsebesség hétszeresét érte el szombaton – adta hírül a BBC. Az apró, alig 3,6 méter hosszú kísérleti gépet egy átalakított B52-es vitte a felhők fölé, ahol 12 kilométeres magasságban a bombázó jobb szárnya alá rögzített szerkezetet leoldották, hogy előbb egy gyorsítórakétával, utóbb saját erőből folytassa útját.
A pályára állítás ezen módjára azért volt szükség, mert az X43–A-t torlósugár-hajtómű, úgynevezett scramjet motor repítette, amelynek működéséhez igen sok, a levegőből felvett oxigénre volt szükség. Ekkora mennyiséget viszont csak megfelelő indulósebességnél volt képes felvenni a rekorder gép. (A hagyományos rakétáknak magukkal kell vinniük az utazáshoz szükséges oxigént.) A légbeszívásos scramjet hajtóműve a leoldás után tíz másodpercig működött, ennyi idő alatt egy kilogrammnyi cseppfolyós hidrogént égetett el, és minden eddigi rekordot megdöntve – 30 ezer méteres magasságban – sebessége elérte az óránként 7700 kilométert, ami a hangsebesség hétszeresének felel meg. Az X43–A a sikeres rekordfelállítás után az eredeti terveknek megfelelően a Csendes-óceánba navigálta magát, amelyet Kalifornia állam partjaitól 640 kilométerre ért el.
– Azt hiszem, ez volt a legszebb dolog, amit életemben láttam – nyilatkozta a sikeres misszió után Leslie Williams, a NASA szóvivője. Vincent Rausch, a 230 millió dolláros program vezetője elmondta: az elért siker a polgári és űrrepülések forradalmának tekinthető, amely segítségével egykoron radikálisan lerövidülhetnek a repülési idők és költségek is. Mindez azonban még a nagyon távoli jövő – emlékeztetett a brit közszolgálati televízió tudósítója.

Halálos motorbaleset történt az M3-ason – fotók