A baloldali kormánnyal sokkal megértőbbekn a szakszervezetek

Az elmúlt két év igazolni látszik azt a nézetet, hogy míg jobboldali kormányok alatt rendkívül harciasak, addig baloldali kormányzás idején meglehetősen elnézők egyes szakszervezetek. A szinte folyamatos gyárbezárások, a tízezreket érintő elbocsátások, a stagnáló, de mára inkább reálértéküket vesztő bérek, az érdekegyeztetés sorozatos elmulasztása és a munkavállalóknak tett ígéretek semmibevétele a jelek szerint nem éri el azt a szintet, hogy erőt alkalmazzanak az érintett munkavállalói érdekképviseletek.

Bákonyi Ádám
2004. 04. 30. 19:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A heti munkaidő csökkentése, az érdekegyeztetés megújítása, három-négyszázezer új munkahely megteremtése, a bérek uniós felzárkóztatása, biztonság és kiszámíthatóság a munkavállalóknak és a nyugdíjasoknak – ígérte a választások előtt az MSZP, valamint miniszterelnök-jelöltje, Medgyessy Péter, aki nem mellékesen személyes garanciát vállalt az ígéretek többségének teljesülésére. Az első száznapos program okozta örömmámor azonban hamar szertefoszlott, mert bár a 2002 szeptemberében végrehajtott, átlagosan ötvenszázalékos béremelést nagy elégedettséggel fogadta a közszféra, tavaly decemberben – a rendszerváltás óta először – mégis országos közszolgálati sztrájkbizottság alakult. A szféra még lenyelte, hogy a nagyarányú béremelésre hivatkozva 2003-ban semmiféle keresetemelésben nem részesült, noha Medgyessy Péter korábban folyamatos és fokozatos bérfelzárkóztatást ígért. Az viszont már-már kicsapta a biztosítékot, hogy az idei évre minimumként megfogalmazott tízszázalékos béremelési követeléssel szemben a kormány mindössze hatszázalékos ajánlatot tett, ráadásul a mindöszsze az infláció mértékével megegyező béremelés kifizetésére nem akart jogi és pénzügyi garanciát vállalni.
Rugalmas sztrájkbizottság
Tagsága akciókészségét felmérve a huszonnégy szakszervezetet tömörítő sztrájkbizottság decemberben még arról beszélt, hogy a munkavállalók túlnyomó többsége akár hosszabb időn keresztül is kész lenne sztrájkolni, így ha január elején nem születik megállapodás, országos szintű figyelmeztető sztrájkra kerülhet sor. A „hirtelen” megváltozott költségvetési hiányra és a Draskovics-csomag kidolgozására hivatkozva a kormány az év elején gyakorlatilag szüneteltette a tárgyalásokat, a háttér-egyeztetésekkel kapcsolatban pedig hírzárlatra kérte a szakszervezeteket. Február végén a kabinet olyan megállapodást kötött a sztrájkbizottságot alkotó szakszervezetek többségével, ami miatt a bizottság lényegében megalakult, hiszen a hatszázalékos béremelés kifizetése továbbra is a jelentős anyagi gondokkal küzdő önkormányzatokra hárul. Jogi garanciaként pedig a KSH első negyedéves adatai alapján, májusban vizsgálják felül a kifizetések teljesülését, igaz, az esetleg szükségessé váló kompenzáció módját nem rögzítették a megállapodásban. Márpedig a kompenzációra szükség lesz, a sztrájkbizottság eddigi felmérései szerint ugyanis inkább kivételeknek számítanak azok a területek, ahol megvalósul a megállapodásban rögzített bérintézkedés – míg például a közoktatás vagy az egészségügy területén reálbérveszteség következett be.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) tavaly decemberben felkérte sztrájkbizottságát, hogy teremtse meg egy esetleges munkabeszüntetés jogi és szervezeti feltételeit. A VSZ ekkor úgy vélte, hogy a tizenegyezer vasutas elbocsátásával járó vasútreform a szolgáltatások színvonalának romlását, hosszú távon pedig a magyar vasút megszűnését jelentheti. Tavalyi 60 milliárdos vesztesége, valamint idei 59 milliárd forintos hitelfelvételi lehetőségével együtt 120 milliárd forintra duzzadhat a MÁV adóssága. Mivel a vállalat januárban véglegesített „reformjából” furcsa módon kimaradt a társaság uniós normák szerinti támogatása, szakértők szerint 2005-ben újabb ötven-, 2006-ban pedig további ötvenötmilliárd forint hitel felvételére kényszerülhet a cég. A vasúti dolgozók és a MÁV sorsa iránti aggodalmak ellenére a reprezentatív vasutas szakszervezetek a napokban mégis elfogadták a húszszázalékos létszámleépítést. A VSZ vezetői lapunknak cáfolták, hogy a MÁV-val 2002-ben kötött megállapodásban a szakszervezetek lemondtak volna sztrájkjogukról. Eszerint a társaság közel hétszázezer forintos havibért biztosít az első számú érdekvédelmi vezetőknek és kiemelt bérezésben részesít további hatvan szakszervezeti tisztségviselőt is.
Bár a választások előtt Medgyessy Péter szakmájuk „erkölcsi és anyagi megbecsülését” ígérte, a kormányváltás óta 43 ezerről 37-38 ezer főre csökkent a postai dolgozók száma, és a hatszáz fő alatti kistelepüléseken már felszámolták az állandó postahivatalokat. Erkölcsi és anyagi megbecsülés helyett azonban félelem és bizonytalanság uralkodik a dolgozók között, mivel a vállalat modernizációs terve szerint a posta immár a hatszáz és kétezer fő közötti települések postáinak fenntartásából is kivonul. A cég idén hatszáz, jövőre pedig további nyolcszáz postafiókot ad önkormányzati vagy magánkezelésbe, a jelenleg háromezer postahivatalból álló hálózat év végére tehát 2400-ra, jövő év végére pedig 1600-ra csökken. A „modernizáció” újabb öt-hatezer dolgozó állását veszélyezteti és a szolgáltatások színvonalának további csökkenéséhez vezethet.
Támogatott postai modernizáció
Medgyessy Péter ígérete és a valóság közötti különbség ellenére azonban csak a kisebb, független postás érdekképviseletek emelik fel hangjukat, a legnagyobb Postás Szakszervezet (PSZ) türelmesnek tűnik. Mundruczó Kornél, a PSZ elnöke egyetért a modernizációs elképzelésekkel, mindössze túl gyorsnak tartja azok megvalósítását. Kérdés persze, hogy a foglalkoztatási tervről a hónap végén kezdődő egyeztetéseken lesz-e miről érdemben tárgyalni. A „modernizáció végrehajtásából adódó foglalkoztatási gondok kezelésére” ugyanis már tavaly júliusban együttműködési megállapodást kötött a munkaügyi tárcával a posta. Az egyezség létrejöttét a vállalat kezdeményezte, Szabó Pál vezérigazgató pedig már ekkor kijelentette, hogy a 2005-ig tartó átalakítás miatt megkezdett folyamatok „már nem fordíthatók vissza”.
Lényegében nem teljesültek a Medgyessy Péterrel kötött választási megállapodásban rögzített teljes foglalkoztatottságra, a heti munkaidő csökkentésére, a bérek uniós felzárkóztatására, a munkavállalók kiszolgáltatottságának csökkentésére, valamint a szakszervezetek szerepének erősítésére tett ígéretek – állapította meg márciusi nagygyűlésén a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ). Wittich Tamás a munkavállalók és a nyugdíjasok egyre súlyosabb életkörülményeire hívta fel az eseményen részt vevő Medgyessy Péter figyelmét, és visszautasította, hogy egyesek a túlzott bérkiáramlással magyarázzák az ország versenyképességének romlását. Az MSZOSZ elnöke elfogadhatatlannak nevezte, hogy miközben nem telik el hét gyárbezárások, tömeges elbocsátások nélkül, addig a kormánynak nincs átfogó és ágazati szintű gazdasági stratégiája. Wittich az érdekegyeztetés mélypontjának nevezte a tavalyi évet, utalva arra, hogy a megszorító intézkedésekről a kormány a szociális partnerek nélkül döntött. Bár a sorozatos gyárbezárások és elbocsátások főként az MSZOSZ által képviselt szférában történtek – a VSZ és a PSZ is a konföderációhoz tartozik –, Wittich Tamás további együttműködést ajánlott a kormányfőnek, hozzátéve: abban érdekeltek, hogy elvárásaikkal egyetértő képviselők jussanak az Európai Parlamentbe. A kijelentés ellenére a konföderáció csúcsvezetése lapunknak cáfolta, hogy az MSZOSZ újra részt venne az MSZP választási kampányában. Egyes elnökségi tagok lapunknak viszont úgy fogalmaztak, hogy „direktbe nem” kampányolnak a szocialisták mellett. Megtudtuk, a megyei jogú városokban az MSZP és az MSZOSZ is tart a csatlakozással kapcsolatos rendezvényeket. Lapunknak nem cáfolták, hogy egyes események esetleg közös szervezésben valósulhatnak meg. Elhíresült kampányfelkészítő tréningjén Ron Werber – az Index tudósítása szerint – felszólított arra, hogy ha a miniszterelnök egy megyeszékhelyre látogat, akkor „több száz vagy több ezer aktivistát kell mozgósítani”.
Megkerült egyeztetések
Az biztos, nem a jól működő érdekegyeztetésnek köszönhető, hogy a bemutatott helyzet ellenére nem került még sor komolyabb munkaügyi konfliktusra – noha a változatosság kedvéért Medgyessy Péter a szociális párbeszéd megújítására is ígéretet tett. – A kormány részéről nem történik olyan szűken és szélesen vett gazdasági kérdésben döntés, hogy előtte ki ne kérte volna a szociális partnerek véleményét – jelentette ki a miniszterelnök 2002 júniusában, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) alakuló ülésén. Ennek ellenére 2003 nyarán a szakszervezetek és a munkaadók megkérdezése nélkül – illetve az utolsó percben megfogalmazhatott javaslatok lesöprésével – döntött a kormány az áfaemelésekről, az adó- és járulékkérdésekről, a tb-kedvezmények csökkentéséről, az egészségbiztosítási járulék emeléséről. Az országos bérajánlásról szóló tárgyalások során rendre késve érkeztek meg a kormányzati előterjesztések, így az OÉT-re már csak a parlamentben elfogadott döntések „jóváhagyása” maradt. Hasonló a helyzet a közszférában is: a kormány a kompetens érdekegyeztető fórumok összehívása nélkül döntött a kórháztörvényről, az egészségügyi dolgozók jogállásáról szóló törvényről, valamint a közigazgatásban dolgozók tízszázalékos leépítéséről. Jelenleg a kormány jogalkotásról szóló törvénytervezete miatt tiltakoznak a szakszervezetek és a munkaadók.



Sztrájknaptár. A jelenlegi kormány alatt két komolyabb munkaügyi konfliktus volt: 2003 januárjában a Volán-társaságok dolgozói tartottak kétórás, országos sztrájkot bérük nemzetgazdasági átlaghoz való felzárkóztatásáért, illetve a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezete tartott a közelmúltban egynapos sztrájkot ugyancsak a bérek és a Malévnál tervezett kiszervezések ellen. 1998–2002 között azonban se szeri, se száma a szakszervezeti tiltakozásoknak: országos közszolgálati tömegdemonstrációt rendezett a közalkalmazottakat tömörítő Szakszervezetek Együttműködési Fóruma 1999 márciusában az Országház előtt. A megjelentek a közalkalmazotti bértábla és a köztisztviselői illetményalap befagyasztása, illetve a fűnyíróelvű létszámcsökkentések ellen tiltakoztak. Számos figyelmeztető sztrájkot követően 2000 januárjában a vasút történetének addigi leghosszabb, hatvanórás sztrájkja kezdődött a MÁV Rt.-nél, amit februárban újabb, immár kéthetes sztrájk követett. 2001 márciusában több ezer ember részvételével demonstrációt szervezett a hat országos szakszervezeti konföderáció a Hősök terére a munka törvénykönyve módosítása miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.