Honda FCX bemutató

A lassan közelgő frankfurti autószalonon többek között egy valóban újszerű, előremutató modellről is lerántja a leplet a Honda. Európában elsőként itt lesz látható az üzemanyagcellás FCX modell, amely benzin helyett hidrogénnel működik, kipufogójából pedig tiszta vízpára gőzölög. A futurisztikus autó igazi érdekessége azonban az, hogy idén nyáron Japánban megkezdődött a kereskedelmi forgalmazása.

balla Xpress
2004. 04. 02. 3:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A teljesen emissziómentes gépkocsi álma nem új keletű. A legnagyobb autógyárak hosszú évek óta folytatnak előrehaladott kísérleteket a belsőégésű motort tökéletesen környezetbarát megoldással leváltani képes technológiával. Többek között a BMW és a Toyota hidrogénhajtású járművei is nyilvános tesztkilométerek tízezrein bizonyították már életképességüket.



A Hondát a legelsők között, 1986-ban kezdte foglalkoztatni az üzemanyagcella gondolata. Az úttörő prototípus, az FCX-V1 1999-ben tette meg első métereit, a jelenlegi, végleges változat az ötödik a sorban. Az autó megjelenésében gyakorlatilag semmit sem változott az elmúlt néhány év során – a háromajtós karosszéria kisautós arányokkal rendelkezik, valójában azonban 4,2 méter hosszú, így négy felnőttnek bőséges helyet kínál. Annál többet fejlődött a hajtáslánc: az üzemanyagcellák által a hidrogén bontásával termelt, illetve a fékezés során visszanyert elektromos áramot a Honda által kifejlesztett nagy kapacitású ultrakondenzátorok tárolják. Ezek jóval hatékonyabbak a hagyományos akkumulátoroknál, kisebb hőveszteséggel működnek, ezért nagyobb teljesítmény leadására képesek. Az energiaáramlás fokát és irányát a hagyományos fordulatszámmérőt helyettesítő digitális műszeren követheti nyomon a vezető – a tároló töltésekor a mutató „mínuszba” lendül.
Az első kerekeket hajtó rendszer egyes elemeit a speciálisan kialakított padlóváz belsejében, a talajhoz a lehető legközelebb helyezték el. Ennek több előnye is van.



Egyrészt a tengelyterhelés kedvező eloszlásának, valamint a mélyre került tömegközéppontnak köszönhetően a közel 1,7 tonnás gépkocsi ugyanolyan könnyedén és biztonságosan vezethető, mint hagyományos motorral felszerelt társai. Ehhez az Accordéhoz hasonló felépítésű, kettős keresztlengőkaros hátsó futómű és a kifejezetten az FCX-hez tervezett elektromos szervokormány is hozzájárul. Az ötletes térkialakítás a helykínálatot is elfogadható szintre emelte. Az első utasok az üzemanyagcella, az hátsók az alumínium-szénszál-üvegszál szerkezetű, három rétegű hidrogéntartályok felett ülnek, hátukat pedig az ultrakondenzátoroknak támasztják.



Így a csomagtartó térfogata eléri a 102 litert – nevetségesen kicsinek tűnhet az üreg mérete, ám a két évvel ezelőtti FCX modelleknek még egyáltalán nem volt poggyásztere, így ahhoz képest feltétlenül tiszteletre méltó a fejlődés.



A kifejezetten az FCX-hez tervezett padlólemez harmadik előnye a kiemelkedő ütközési biztonság. Ez nem csak az utasok épsége miatt létfontosságú, hanem a fedélzeten szállított, rendkívül nagy (34,4 Mpa) nyomáson tárolt 156,6 liter hidrogén miatt is. Ez az üzemanyag-mennyiség egyébként 355 kilométeres hatótávolságot engedélyez a maximálisan 150 km/h sebességre képes autónak. A tankolásig megtehető távolság különösen lényeges információ az FCX esetében, hiszen a hagyományos töltőállomások nincsenek – és vélhetően sokáig még nem is lesznek – felkészülve a hidrogén üzemű járművek fogadására. A japán miniszterelnöki hivatal és Los Angeles önkormányzata mindenesetre már tavaly decemberben átvett a Hondától néhány FCX-et, amelyeket azóta hivatali járműként használnak az intézmények dolgozói, idén nyáron pedig a világon elsőként egy japán magáncég is lízingszerződést kötött a hidrogén hajtású járműre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.