A szépségipar termékeinek értékesítését tavaly is az erős konkurenciaharc és az eladási helyek koncentrációja jellemezte, ez a folyamat pedig a beszerzési árak enyhe csökkenését és a reklámra fordított összegek növekedését eredményezte. Jelenleg a kozmetikai termékek eladásának több mint kilencven százalékát a nagy hipermarketek, az országos értékesítéssel rendelkező bolthálózatok, valamint a két jelentős drogériatermék-forgalmazó (Drogerie Markt és Rossmann) mellett a budapesti üzletekkel rendelkező Azúr bonyolítja le. A drogériacikkeket értékesítő multinacionális hálózatok forgalmának mintegy hetven százalékát adják a kozmetikai termékek.
A szépségápolás területén tavaly tovább élesedett a fogyasztókért vívott küzdelem, ez fokozottan érvényes a napozási termékek piacára: a hétszázmillió forintos éves értékesítés legnagyobb része mindössze két hónapra, májusra és júniusra korlátozódott. A piac általános jellemzője, hogy az áprilistól szeptemberig tartó szezonon kívül inkább csak a téli síszezonban van számottevő kereslet ezekre a cikkekre. Tavaly Magyarországon több mint nyolcszázezer liter napozószer fogyott el, a forgalom nyolcvan százalékát a felnőtteknek szóló termékek tették ki. A teljes értékesítés 84 százalékát a napozóolajok és napozótejek, tíz százalékát a napozás utáni testápolók, hat százalékát pedig a legdinamikusabban bővülő termékek, az önbarnítók adják. Az összforgalmat alapul véve és átlagosan két deciliteres kiszereléssel számolva a boltok tavaly 1,7 millió darab napvédő terméket adtak el.
A napozószerek piacának folyamatos bővülésében fontos szerepet játszik a reklám, amelynek túlnyomó részét a napsugárzás jótékony és káros hatásairól szóló tájékoztatás adja. A napfényvédőszerek reklámjainak túlnyomó többsége ugyanis arra az információra alapul, hogy a bőr természetes védekezőképessége hosszú távon nem tudja megvédeni magát a káros sugaraktól. A megfelelő minőségű fényvédőszer széles skálájú összetétellel rendelkezik: szűri az ultraibolya sugarakat, megfelelő védőformulája pedig hidratáló és vízálló anyagokat is tartalmaz.
A piac szereplői között a külföldön előállított napozószerek forgalmazói dominálnak, a hazai gyártás évről évre veszít jelentőségéből. A magyar tulajdonú gyártó cégeknek egyre nehezebb felvenni a versenyt a tőkeerős multinacionális vállalatokkal, ezért értékesítéseiket folyamatosan próbálják más irányba fordítani. A marketingkiadásokra fordítható összegek hiánya miatt a hazai vállalatok egyrészt a hipermarket-hálózatoknak előállított saját márkás termékek piacán próbálnak tért hódítani, másrészt pedig a külföldi gyártó részére termelt bérmunkában igyekeznek piacrészesedést elérni. A korábbi nagy gyártókkal szemben mára a kis- és középvállalkozások kerültek előtérbe, ennek oka, hogy a nagyvállalatok nem voltak rugalmasak, illetve későn vagy egyáltalán nem kezdték meg a korszerű alapanyagok használatát.

Forgószél pusztított egy kecskeméti paprikaföldön – videó