Nyolcezer hektoliter napolaj fogy évente

Tavaly a kozmetikai termékek piacát szerény bővülés jellemezte, a volumennövekedéssel párhuzamosan azonban tovább élesedett a fogyasztókért vívott küzdelem. Fokozottan érvényes ez a napozási termékek piacára, ahol az éves hétszázmillió forintos értékesítés legnagyobb része mindössze két hónapra, májusra és júniusra korlátozódik.

2004. 04. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szépségipar termékeinek értékesítését tavaly is az erős konkurenciaharc és az eladási helyek koncentrációja jellemezte, ez a folyamat pedig a beszerzési árak enyhe csökkenését és a reklámra fordított összegek növekedését eredményezte. Jelenleg a kozmetikai termékek eladásának több mint kilencven százalékát a nagy hipermarketek, az országos értékesítéssel rendelkező bolthálózatok, valamint a két jelentős drogériatermék-forgalmazó (Drogerie Markt és Rossmann) mellett a budapesti üzletekkel rendelkező Azúr bonyolítja le. A drogériacikkeket értékesítő multinacionális hálózatok forgalmának mintegy hetven százalékát adják a kozmetikai termékek.
A szépségápolás területén tavaly tovább élesedett a fogyasztókért vívott küzdelem, ez fokozottan érvényes a napozási termékek piacára: a hétszázmillió forintos éves értékesítés legnagyobb része mindössze két hónapra, májusra és júniusra korlátozódott. A piac általános jellemzője, hogy az áprilistól szeptemberig tartó szezonon kívül inkább csak a téli síszezonban van számottevő kereslet ezekre a cikkekre. Tavaly Magyarországon több mint nyolcszázezer liter napozószer fogyott el, a forgalom nyolcvan százalékát a felnőtteknek szóló termékek tették ki. A teljes értékesítés 84 százalékát a napozóolajok és napozótejek, tíz százalékát a napozás utáni testápolók, hat százalékát pedig a legdinamikusabban bővülő termékek, az önbarnítók adják. Az összforgalmat alapul véve és átlagosan két deciliteres kiszereléssel számolva a boltok tavaly 1,7 millió darab napvédő terméket adtak el.
A napozószerek piacának folyamatos bővülésében fontos szerepet játszik a reklám, amelynek túlnyomó részét a napsugárzás jótékony és káros hatásairól szóló tájékoztatás adja. A napfényvédőszerek reklámjainak túlnyomó többsége ugyanis arra az információra alapul, hogy a bőr természetes védekezőképessége hosszú távon nem tudja megvédeni magát a káros sugaraktól. A megfelelő minőségű fényvédőszer széles skálájú összetétellel rendelkezik: szűri az ultraibolya sugarakat, megfelelő védőformulája pedig hidratáló és vízálló anyagokat is tartalmaz.
A piac szereplői között a külföldön előállított napozószerek forgalmazói dominálnak, a hazai gyártás évről évre veszít jelentőségéből. A magyar tulajdonú gyártó cégeknek egyre nehezebb felvenni a versenyt a tőkeerős multinacionális vállalatokkal, ezért értékesítéseiket folyamatosan próbálják más irányba fordítani. A marketingkiadásokra fordítható összegek hiánya miatt a hazai vállalatok egyrészt a hipermarket-hálózatoknak előállított saját márkás termékek piacán próbálnak tért hódítani, másrészt pedig a külföldi gyártó részére termelt bérmunkában igyekeznek piacrészesedést elérni. A korábbi nagy gyártókkal szemben mára a kis- és középvállalkozások kerültek előtérbe, ennek oka, hogy a nagyvállalatok nem voltak rugalmasak, illetve későn vagy egyáltalán nem kezdték meg a korszerű alapanyagok használatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.