Szocialista támadás a családi gazdaságok ellen

Tanka Endre
2004. 04. 27. 19:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fischler mezőgazdasági főbiztos a csatlakozási szerződés aláírása előtt azzal kívánta leszerelni a keleti belépők agrárszakértőinek a külföldi tőke mohó földpiaci terjeszkedése miatt felvetett aggályait, hogy az átmeneti mentesség szigora és időtartama (a külföldi földtulajdonszerzés kizárására) biztosítani fogja a földpiac és a birtokszerkezet megszilárdulását. A nyugati gazdák egyébként sem spekulálnak az új tagok földjére. Az ígérgetéssel szemben mi a valóság? A hétévi – majd a magyar fél „kiharcolt” diadalának hangoztatott tízévi – mentességről kiderült: az EU döntésétől függően ez a kegyelmi idő akár három évre zsugorodhat. A felülvizsgálat alapján – a bizottság javaslatára – a tanács már 2007-től lerövidítheti vagy meg is szüntetheti az engedményt. A bizottság álláspontjával szemben nekünk kell bizonyítani, hogy a földpiac súlyos zavara vagy ennek veszélye szükségessé teszi a további mentesítést, amit az legfeljebb három évvel hoszszabbíthat meg. Másrészt a csatlakozás egyéb feltételei és a közös agrárpolitika 2003. évi reformja, továbbá 2002 őszétől a nagybirtokrendszernek a földjog újabb intézményeivel felgyorsított térnyerése kétségtelenné teszik, hogy Magyarország uniós tagságának kezdetétől teljesen kiszolgáltatott lesz a – külföldi földtulajdoni monopóliumra és a kvótatulajdonnal elérhető gazdálkodási túlsúlyra épülő – nemzetközi agrártőke nyomulásának.
A szocialisták jogalkotása mindent megtesz azért, hogy mezőgazdaságunknak az unióban reménye se legyen az életminőséget jelentő családi gazdaságokra, hanem – modernizációként – érje be a kizsákmányolási módszerek finomításával: a szocialista nagyüzemet a bérmunkát szipolyozó és a vidéket megsemmisítő tőkés nagybirtok uralma váltsa fel. E stratégiát a földtörvény azzal szolgálja, hogy neoliberális eszköztárát (lásd a korlátlan üzemméretet, a tetszőleges számú gazdaság egy vállalkozó által fenntarthatóságát, az állam kivonulását a földpiac ellenőrzéséből és a jogsértések büntetéséből stb.) az elővételi és elő-haszonbérleti jog kötelező sorrendjének a megváltoztatása egészíti ki. Ez – a helyben lakó gazdák és vállalkozók kisemmizésével – a nagyüzemek (társaságok és szövetkezetek) részvény- és törzstőke-tulajdonosainak szavatolja a földtulajdonszerzést és a földbérletet. Akkor is, ha semmilyen kapcsolatuk nincs a földdel, azt nem ők művelik, sőt esetleg (mint kettős vagy nem itt élő magyar állampolgárok) soha még lábukat sem tették a föld fekvése szerinti településre. A bárkit kizáró előjoguk kikényszerítéséhez elég, hogy részvény- vagy üzletrész-tulajdonosok egy nagyüzemben, amely haszonbérlője az adott földterületnek. A 2002-től működő Nemzeti Földalap is a nagybirtokrendszer megszilárdításán, földkészletének összegyűjtésén és rendezésén munkálkodik. E rendeltetését eleve megszabja, hogy bármely földügylete (eladás vagy bérlet) alávetett a földtörvény kötelező elővételi és elő-haszonbérleti rangsorának.
A családi gazdálkodás elfojtása és a – háttérben jórészt külföldi tőkeérdekeltségű – nagyüzemek erősödése ennek az intézményi folyamatnak már rövid szakaszán belül is feltűnő. A KSH adatai szerint csak három év alatt (2000-től) a családi gazdaságok száma húsz, míg a gazdasági szervezeteké hét százalékkal csökkent, a birtokkoncentráció pedig a nagyüzemi méretnövekedést és a kisüzemek további aprózódását jelzi.
A földtörvény módosítása 2004. május 1-jétől három terepen hajt végre frontáttörést az uniós külföldiek tulajdonszerzése javára. Egyik a termőföld, másik az ingatlanok, harmadik a védett természeti területek piaca. A földtörvény uniós tagságunktól fogva nemzeti elbánást nyújt azon tagállami állampolgárnak, aki „önálló vállalkozó mezőgazdasági termelőként kíván letelepedni Magyarországon, legalább három éve folyamatosan, jogszerűen Magyarországon lakik és folytat mezőgazdasági tevékenységet”. A termőföldnek nem minősülő ingatlan (építési telek, lakás, nem lakás célú építmény, tanya) tulajdonát a tagállami állampolgár és jogi személy engedély nélkül megszerezheti, ha az elsődleges lakóhely. A másodlagos lakóhelynek minősülő ingatlan tulajdonszerzése még öt évig engedélyköteles, kivéve, ha a jogszerző külföldi legalább négy éve folyamatosan és jogszerűen itt lakik. Végül a földtörvény hatályon kívül helyezi korábbi tilalmát és a természetvédelmi törvény rendelkezését arról, hogy „külföldi természetes és jogi személy védett természeti terület tulajdonjogát nem szerezheti meg”. Vagyis 2004. május 1-jétől megszerezheti, ha az nem termőföld.
Mit jelent az új rendezés? A termőföldnél azt, hogy a külföldi tulajdonszerzés átmeneti tilalma hamis díszlet, amely mögött nincs intézményi gát. Ezért a jog nem akadályozhatja meg a nemzetközi agrártőkének már uniós tagságunktól fogva földtulajdoni monopóliumhoz jutását és ezzel a hazai földigények kizárását. A földtulajdont is követelő külföldi vállalkozó ugyanis – alanyi jogon – tőkeerős jogi személy is lehet: a földtörvény ilyen jogosultnak ismeri el az egyéni céget, ami egyszemélyes kft.-vel is alapítható. (A szövetkezeti átalakulás bevált módszere az ilyen céggé átalakulás, amelynek törzstőkéjét száz százalékban kivásárolva egyetlen külföldi a tulajdonosa.) Másrészt a hazai társasági jog semmiben nem korlátozza a magánszemély külföldi vállalkozót – még kevésbé mint földtulajdonost – bármely társas vállalkozásban való részvételben, ami viszont a tőkeműködtetést tetszőleges nagyüzemi méretekre bővítheti. A kiskapun át – vagyis a csatlakozási szerződés szerény igényeként még az önfoglalkoztató gazda státusának pontosításával – a jogi személlyé szerveződő külföldi tőkeerő is kikényszerítheti a földtulajdona megszerzését.
Még súlyosabb érdeksérelmünk, hogy a törvényalkotó a külföldi föld- és ingatlanszerzés feltételeinél nem hajlandó figyelembe venni a csatlakozási szerződés jogalapját, a római szerződés letelepedési szabadságról szóló normáit, amelyeket az EU alkotmánytervezetének III. 22–28. cikkei is tartalmaznak. Eszerint a közösségi jog most és a jövőben is csak annak az uniós állampolgárnak biztosít egy másik tagállamban földtulajdonszerzést, aki ott letelepedett, tehát állandó életviteléhez (vállalkozásához) ingatlanra is szüksége van. A letelepedéshez nemzeti elbánás járul: a fogadó állam a letelepedő tulajdonszerzését nem kötheti szigorúbb feltételekhez, mint saját polgáraiét. Letelepedés nélkül viszont nincs alanyi jog a tulajdonszerzésre, vagyis a közösségi joggal az nem kényszeríthető ki. A földtörvény ahelyett, hogy előírná az uniós vállalkozó letelepedését, beéri az erre utaló szándéknyilatkozatával, ami – az egyéb vállalások alapján – a jogosult javára tulajdont hoz létre. Mivel ingatlan-nyilvántartási bejegyzésével ez dologi hatályúvá válik (bárkivel szemben érvényes), attól a külföldi jogosult többé nem fosztható meg akkor sem, ha nem teljesíti az előírt feltételeket. (Nem telepedett le, nem agrártermelő stb.) A földtörvény ezt úgy veszi tudomásul, hogy nem nyúl a bejegyzett tulajdonhoz: csak felszólítással, bírsággal próbálja rászorítani a jogellenesen eljáró külföldit a teljesítésre, ha pedig ez végleg meghiúsul, azzal jutalmazza őt, hogy a földre tulajdonosi rendelkezéssel élhet, azt eladhatja, így akár spekulációs haszonhoz juthat.
Nyilvánvaló, hogy a közösségi jog szerint mind a termőföld, mind az ingatlanok külföldi szerzési igényeinél engedélyezési rendszert kellene működtetnünk, mert csak ez gátolhatná a nálunk nem letelepedett külföldiek földtulajdonszerzését.
Az önfeladást természetvédelmi földjeink külföldi tulajdonszerzési jogának a megadása tetézi be. Itt fel sem becsülhető nemzeti értékekről van szó: csak a területük 820 632 hektár. Ha a közérdek érvényesülne, az állam legalább a 191 300 hektárnyi fokozottan védett területet már felvásárolta volna. Enélkül sem az állami elővételi jog, sem a területek nagyobb részének mezőgazdasági művelése nem biztosíték természeti értékeink köztulajdonban tartására. Meddig késhet még a nemzeti önvédelmi eszköztár?

A szerző az MTA doktora, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.