Vesztes oldal

2004. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikusok kedvenc korosztálya. Az általuk képviselt jövőre hivatkoznak a legtöbbet a kampányokban, munkahelyet, lakást és tanulási lehetőséget ígérve nekik, hogy aztán a választások után dráguljon a diák- és megszigorodjon a lakáshitel, bezárjanak a gyárak. Vágyaik már eurokompatibilisak: kamerás mobilt kér születésnapjára a kamasz, nyugati ösztöndíjra hajt az egyetemista, és a friss diplomás egy multinál szeretne elhelyezkedni.
A lehetőségek már jóval árnyaltabbak: bizonyos iskolák elvégzése után, piacképes ismeretek birtokában ott a fényes karrier ígérete, ám a többség számára a realitások messze vannak a vágyaktól: kevés a munkahely, az iskolában megszerezhető tudás többnyire nem eladható, lakásra pedig saját erőből nem futja. Az átmenet zűrzavara után egyre fontosabb lesz a családi háttér: a szülők – kellő mennyiségű pénz és némi előrelátás birtokában – megvásárolhatják gyerekeik számára a biztos jövőt.
Az Ifjúság, 2000 kutatást óriási, nyolcezer fős mintán végezték el, mely reprezentálja Magyarország fiataljait tizenöt és huszonkilenc év között. E korosztály három legégetőbb problémája között nem szerepel a kábítószerkérdés, a társadalmi egyenlőtlenségek vagy a szegénység: minden régióban a lakáshelyzetet, a munkanélküliséget és a pénztelenséget jelölték meg legsúlyosabb gondként. Érdekes a válaszok megoszlása: Budapesten, valamint a Közép- és Nyugat-Dunántúl városaiban a lakáshelyzet első a megoldandók között, míg északon a munkanélküliség a listavezető. A falvakban mindenütt a munkanélküliség a legfájóbb probléma, kivéve Közép-Magyarországot, ahol a pénztelenség.
A megvizsgált fiatalok nem alkotnak egységes csoportot, ugyanis az időben összetorlódott, gyors és gyökeres társadalmi változások miatt az egymást mindössze öt-hat évvel követő korcsoportok egészen más alkalmazkodási és mentalitásbeli különbségeket mutatnak. Az egyik generáció még csak ismerkedik a számítógéppel, míg pár évvel fiatalabb társa már beleszületett a digitális világba – nem csoda hát, hogy a roszszul felszerelt iskolák és szakmunkásképzők nem tudnak megfelelni a piac és a kor kihívásainak. A társadalom polarizáltsága elmélyül, folyamatosan újratermelődnek a szegények és az alulképzettek, mert a kevésbé tehetős szülők csak olcsó, így kevéssé piacképes iskolákba tudják járatni gyerekeiket – sokan már a startnál behozhatatlan hátrányokkal indulnak. Az alacsonyan képzett munkaerő a szürke- és feketegazdaságban vagy a rendkívül labilis, szakképzelten munkaerőt foglalkoztató piacon talál munkát, és esélye sincs a kiugrásra. Állami beavatkozás nélkül a folyamatok nem változtathatók meg, de a négyéves választási ciklusokban gondolkodó elitnek nincs kellő forrása (és talán kellő politikai akarata sem) a kényszerű szabályok megváltoztatására. A pártérdekeken túlmutató, konszenzusos nemzeti ifjúságpolitika megfogalmazása még várat magára, miközben reményteli fiatalok százezrei kerülnek a vesztesek oldalára.
Az iskola meghatározó szerepét vizsgálva (Gábor Kálmán: A magyar fiatalok és az ifjúsági korszak. Túl renden és osztályon?) kiderül: akik nem fejezik be az általános iskolát, azoknak csak harmada lépett munkakeresési szándékkal a munkaerőpiacra, fele részük inaktív, és utóbbiak háromnegyede soha nem dolgozott! Az általános iskolát végzetteknek csak húsz százaléka aktív kereső, míg a szakmunkásképzőt kijártaknak és az érettségizetteknek háromegyede dolgozik. A főiskolát és egyetemet végzettek több mint nyolcvan százaléka aktív kereső, alig három százalékuk munkanélküli. A vizsgálat azt is megállapította, hogy az iskolázottsági hátrány gyakran súlyosbodik származási és területi hátrányokkal, ezeknek az embereknek a zöme végleg leszakad, esélye sincs az integrációra. Az egyik legnagyobb hazai szabadidős rendezvényen, a Pepsi Szigeten ez a réteg alig képviselt – ők nemcsak a munkából, hanem a divatos szórakozási formákból is kimaradnak.
A kilencvenes évek gazdasági válsága (a magyar GDP ötödével esett vissza, és másfél millió munkahely szűnt meg) drasztikusan befolyásolta a fiatalok munkavállalási esélyeit is. Nemzedéki élmény lett a munkanélküliség: bár rugalmasságuk és életkoruk előnyt jelent a piacon, a tapasztalathiány és a szülők anyagi helyzetének megrendülése nehezítette esélyeiket a piacképes tudás megszerzésére és a biztos megélhetést jelentő munkahelyekre. A megkérdezettek több mint egyharmada vallotta, hogy volt már munkanélküli. Főként a vidékiek vannak bajban, hiszen a multinacionális cégek megjelenése a nagyobb városokra korlátozódott, ezért megindult az ellehetetlenülő vidéki fiatalság nagyfokú migrációja a gazdaságilag sikeres települések felé. A leszakadó régiókban kialakult a kényszerfoglalkoztatás intézménye közhasznú munkák formájában; a munkaerőpiacon erős szelekció jött létre, mely szétválasztotta az embereket különböző felkészültségű, igényességű és munkakultúrájú munkavállalói csoportokra – mutat rá Laki László tanulmánya (Munkaerő-piaci helyzet, gazdasági aktivitás, foglalkoztatottak, földbirtoklás és vállalkozás).
A társadalmi szétszakadás etnikai konfliktussal is fenyeget, ugyanis a roma fiatalok döntő többsége nem azért inaktív, mert valamely oktatási formában vesz részt (az inaktív nem roma személyek döntő többsége, vagyis a korcsoport hetven százaléka tanuló volt), hanem mert nem tud mit kezdeni magával (a roma inaktívok alig negyede tanult). A foglalkoztatottak aránya a húsz–huszonnégy éves romáknál huszonnégy százalék, nem roma társaiknál pedig ötvenhat!
Ugyanakkor kitolódott az első munkába állás ideje is, igaz, ez a probléma inkább a fiatalok szerencsésebb-sikeresebb felét érinti. Míg a hetvenegyben születettek egytizede már tizenhat éves korában kilépett a munkaerőpiacra (és tizennyolc éves korukban már hatvanöt százalékuk dolgozott), addig ez az arány az 1979–80-ban született gerenációnál alig három százalék (nagykorúvá válásukkor is csak huszonnyolc százalékuk dolgozott). A tanulmány szerint a vidéki fiatalok életében egyre fontosabb szerepet játszanak az egyéni-családi erőforrások: a rendszerváltás után „földbirtokos” fiatalok népes csoportja alakult ki. Ám ezek a birtokok méretük miatt alkalmatlanok arra, hogy a családot a kor színvonalán eltartsák, csupán arra jók, hogy megtermeljék a család számára az élelmiszert, esetleg némi jövedelemkiegészítéshez juttassák őket. A fiatalok ötödének van saját vagy családi tulajdonban lévő vállalkozása (ez meglehetősen homogén eloszlást mutat az egész országban), ezek jelentős része (fele-harmada) a szolgáltatások területén működik, vidéken pedig minden harmadik a mezőgazdaságban tevékenykedik. A vállalkozások nagy része nem különíthető el a háztartástól, így valójában kényszervállalkozásokról van szó, semmint önálló tőkével rendelkező cégről.
Másik érdekes adat, hogy a fiatalok mikor költöznek el otthonról. Huszonhárom esztendős korban kevesebb mint negyedük megy el, és alapít saját családot. Az oktatásban eltöltött idő megnyúlása, a munkahelyi karrier fontossága, valamint a rossz lakáshelyzet azzal jár, hogy a fiatalok sokkal tovább kötődnek a szülői házhoz, és ez komoly hatással van a házasodásra, valamint arra, hogy egyre később vállalnak gyereket.




A legjobb fogyasztó
A reklámozók ideális célközönségnek tartják a fiatalokat, ugyanis számukra fontos a legújabb, legmárkásabb termék birtoklása (divatkövetés), ugyanakkor kevéssé megfontoltak, mint érettebb társaik, tehát hajlamosak néha anyagi erejükön felül is költekezni. A világgazdaság húzóágazata, az információtechnológiai szektor is főként nekik gyártja az újabbnál újabb mobiltelefonokat, számítógépeket és audiovizuális eszközöket. A mobiltelefon és a világháló ma már társadalmi jelenség: saját szlengje, szokásrendszere, kultúrája van. Az sms, e-mail és chat az ismerkedés, párkeresés, valamint különféle szabadidős tevékenységek fóruma és közege, ezért aki kimarad ezekből, joggal hiszi kitaszítottnak, „maradinak” magát. A naprakészség azonban súlyos árral jár: drága műszaki berendezések és borsos tarifák könnyítik a szülők vagy a kereső fiatalok pénztárcáját. Ez megint csak újratermeli a társadalmi különbségeket: a szegényebb szülők gyerekeinek nincs vagy csak divatjamúlt számítógép, mobiltelefon jut, így még jobban leszakadnak az információkhoz gyorsabban-könnyebben hozzájutó társaiktól.
A fiatalok telefonnal (beleértve a vezetékest is) való ellátottsága magasabb, mint a teljes lakosságé. A vizsgált korosztály harmadának van saját mobilja, és itt is igaz az a tétel, mely szerint magasabb végzettségű szülők gyerekei több készüléket birtokolnak, mint kevéssé tehetősebb társaik, állítja tanulmányában Nemeskéri István (Informatikai eszközök fogyasztása). A fiatalok kevesebb mint fele használ számítógépet, harmaduk otthonában is rendelkezik komputerrel. Budapesten minden második fiatalnak van gépe, a Dél-Alföldön pedig alig ötből egynek. A korosztályon belüli igény- és szemléletváltozást bizonyítja, hogy a 25–29 évesek alig tizennyolc, míg a 15–18 évesek harmincnyolc százalékánál van személyi számítógép a háztartásban – a már önállósodott fiatalok kevésbé vásárolnak gépet, mint a többgyermekes, kétszülős családokban. Roppant alacsony az otthoni internet- hozzáférés (alig nyolc százalék), a vélemények szerint főként azért, mert „drága a számítógép” (45 százalék), nincs rá szükség (25 százalék) vagy „sokba kerül az internet” (11 százalék). A nemzetközi összehasonlításban is roppant alacsony adat a magyar fiatalok versenyképességét rontja, ugyanis az információs társadalomban a világháló megkerülhetetlen fórum a piacképes ismeretek és készségek elsajátításához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.