Jogi, műszaki és pénzügyi tanácsadó cégek kaptak megbízást a közlekedési tárcától az Érd–Dunaújváros között tervezett M6-os autópálya koncessziós szerződésének előkészítésére. A jogi tanácsadói feladatokat értesüléseink szerint a Berecz és Andréka Linklaters Ügyvédi Iroda, a pénzügyit az ING Bank, a műszakit pedig az Euroút Kft. látja el. A GKM, mint arról beszámoltunk, a napokban hirdetett közbeszerzési eljárást az M6-os Dunaújváros és az országhatár közötti szakaszainak építéséhez kapcsolódó tanácsadói szolgáltatásokra. Lapunk értesülései szerint az M6-os koncessziós építésével kapcsolatos díjak a teljes projekt költségének fél-egy százalékát teszik ki. Ez az érték, figyelembe véve az M6-os Érd–Dunaújváros szakaszának 80-90 milliárd forintra kalkulált költségvetését, 500–800 millió forintnyi jövedelmet jelent a megbízott tanácsadó cégeknek.
A gazdasági és közlekedési tárca tájékoztatása szerint a Public-Private Partnership- (PPP-) projektek előkészítése a hagyományos állami beruházásokhoz képest bonyolultabb. Mint ismeretes, a PPP lényege, hogy az autópálya építési költségeit a magánbefektetők finanszírozzák, egy meghatározott ideig üzemeltetik a gyorsforgalmi utat, az állam pedig szolgáltatást vásárol, és évenként úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet a koncesszornak. Wágner Anna, a GKM köz- és magánszféra-partnerség titkárságának munkatársa a szakértők megbízását azzal indokolja, hogy az államigazgatás apparátusa nem rendelkezik elégséges tapasztalattal és ismerettel többek között a kockázatmegosztásról, illetve a szerződések részleteiről. A szerződéseket ugyanis az angol jog szerint, két nyelven írják – az M6-os esetében egyelőre a magyar jog szerint készülnek –, az eljárások legalább tíz-tizenöt szakjogász közreműködését feltételezik.
Wágner Anna ugyanakkor úgy véli, hogy a nemzetközi gyakorlatnak teljesen megfelelő a tanácsadók megbízása. Bár többletköltséget jelentenek, összességében olcsóbbá teszik a projekteket – mutat rá a GKM munkatársa. Az angol National Audit Office (NAO) felmérése szerint a PPP-projektek az állami beruházásokhoz képest tizenhét százalékos költséghatékonysággal valósulnak meg. A magánbefektetők ugyanis tartósabb autópályát építenek, „nem spórolják ki az építőanyagot”, mint az állam által megbízott útépítő cégek.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
