A szakértők nyernek a koncessziós formán

A koncessziós formában épülő autópályák esetében az állam által megbízott szakértők és tanácsadók javadalmazása a teljes projekt költségének fél-egy százalékát teszi ki. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szerint a szakértők felkérése autópálya-építések esetén nemzetközi gyakorlat, mivel az államapparátus nem rendelkezik szakosodott tanácsadókkal. A tárca álláspontja szerint a koncessziós formában épülő sztrádák tartósabbak és olcsóbbak, mint a közbeszerzéssel épülő állami gyorsforgalmi utak.

Putsay Gábor
2004. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogi, műszaki és pénzügyi tanácsadó cégek kaptak megbízást a közlekedési tárcától az Érd–Dunaújváros között tervezett M6-os autópálya koncessziós szerződésének előkészítésére. A jogi tanácsadói feladatokat értesüléseink szerint a Berecz és Andréka Linklaters Ügyvédi Iroda, a pénzügyit az ING Bank, a műszakit pedig az Euroút Kft. látja el. A GKM, mint arról beszámoltunk, a napokban hirdetett közbeszerzési eljárást az M6-os Dunaújváros és az országhatár közötti szakaszainak építéséhez kapcsolódó tanácsadói szolgáltatásokra. Lapunk értesülései szerint az M6-os koncessziós építésével kapcsolatos díjak a teljes projekt költségének fél-egy százalékát teszik ki. Ez az érték, figyelembe véve az M6-os Érd–Dunaújváros szakaszának 80-90 milliárd forintra kalkulált költségvetését, 500–800 millió forintnyi jövedelmet jelent a megbízott tanácsadó cégeknek.
A gazdasági és közlekedési tárca tájékoztatása szerint a Public-Private Partnership- (PPP-) projektek előkészítése a hagyományos állami beruházásokhoz képest bonyolultabb. Mint ismeretes, a PPP lényege, hogy az autópálya építési költségeit a magánbefektetők finanszírozzák, egy meghatározott ideig üzemeltetik a gyorsforgalmi utat, az állam pedig szolgáltatást vásárol, és évenként úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet a koncesszornak. Wágner Anna, a GKM köz- és magánszféra-partnerség titkárságának munkatársa a szakértők megbízását azzal indokolja, hogy az államigazgatás apparátusa nem rendelkezik elégséges tapasztalattal és ismerettel többek között a kockázatmegosztásról, illetve a szerződések részleteiről. A szerződéseket ugyanis az angol jog szerint, két nyelven írják – az M6-os esetében egyelőre a magyar jog szerint készülnek –, az eljárások legalább tíz-tizenöt szakjogász közreműködését feltételezik.
Wágner Anna ugyanakkor úgy véli, hogy a nemzetközi gyakorlatnak teljesen megfelelő a tanácsadók megbízása. Bár többletköltséget jelentenek, összességében olcsóbbá teszik a projekteket – mutat rá a GKM munkatársa. Az angol National Audit Office (NAO) felmérése szerint a PPP-projektek az állami beruházásokhoz képest tizenhét százalékos költséghatékonysággal valósulnak meg. A magánbefektetők ugyanis tartósabb autópályát építenek, „nem spórolják ki az építőanyagot”, mint az állam által megbízott útépítő cégek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.