Munkát szabadon

Munkavállalóként nem csatlakozhattunk az Európai Unióhoz, hiszen nem vállalhatunk szabadon munkát az unió korábbi területén – fogalmazott lapunknak adott interjújában Palkovics Imre. A keresztény értékeket valló munkástanácsok elnöke szerint a kormány hibás gazdaságpolitikája miatt évente 40-50 milliárd forint folyik el szakképzésre úgy, hogy a régiók közötti kiegyenlítődés gyakorlatilag a nullával egyenlő. Medgyessy Péternek világossá kellene tennie, mi vár a munkavállalókra az elkövetkezendő években – mondja Palkovics.

Bákonyi Ádám
2004. 05. 26. 15:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár az Európai Unió tagja vagyunk, ám a legtöbb tagállamban nem vállalhatunk szabadon munkát. Mit gondol erről, illetve a kormány válaszáról, azaz a viszonosság bevezetéséről? Ki a felelős ezért a helyzetért?
– A gond maga a korlátozás, keményen fogalmazva mondhatjuk, hogy a magyar állampolgárok munkavállalóként nem csatlakozhattak az unióhoz, hiszen nem vállalhatnak szabadon munkát annak korábbi területén. A négy szabadságjog egyike tehát nem érvényesül ránk nézve, ebben az értelemben másodosztályú tagjai lettünk a közösségnek. Nem gondoljuk, hogy a kérdésben a jelenlegi vagy az előző kormány lenne a felelős. Ezért az az uniós politika felelős, amely a munkaerőpiac lezárásáról belső, alaptalan félelmek miatt döntött. A kormány részéről a viszonosság bevezetése politikai válasz, hiszen ide, a jóval alacsonyabb bérszínvonalra nyilván senki sem jön Nyugat-Európából. Bár sokkal többet nem tehetett, a kormánynak ettől függetlenül kétoldalú tárgyalásokon kell küzdenie azért, hogy a korlátozások mihamarabb megszűnjenek.
– A csatlakozással valóra válhat az a remény, hogy a rendszerváltás vesztesei, azaz a munkavállalók és a nyugdíjasok nyertesek lesznek? Egyáltalán, milyen a munkavállalók hangulata, hogyan fogadták a taggá válást?
– A munkavállalók bérfelzárkóztatása nem történt meg, legalábbis nem olyan mértékben, ahogy az elvárható lett volna. A keresetek nemcsak az unióhoz, hanem a magyar gazdaság teljesítőképességéhez képest is alacsonyak. Noha Magyarország GDP-növekedése 52, ipari termelékenysége pedig 62 százaléka az uniós átlagnak, a magyar keresetek alig harminc százalékát érik el az EU-s átlagkereseteknek. Bruttó értéken, euróra átszámolva csupán az uniós átlagkeresetek tizenöt-húsz százalékát érjük el. Ez a magyar gazdaság teljesítményéhez képest is húsz százalék körüli lemaradást jelent, ami elfogadhatatlan. Emiatt van némi szkepticizmus, hogy a csatlakozás megint nem a széles rétegeknek, a munkavállalóknak hoz jólétet. Szakszervezeti vezetőként persze látható, hogy hosszú távon mindenképpen be kell következnie a kiegyenlítődésnek, de a közeljövőben erre nem kerül sor. Egyértelmű, hogy az uniónak nem volt alternatívája, de egyfajta beletörődés, fásultság érezhető a munkavállalók körében.
– A kormány fontos ígéreteket tett, például éppen a bérfelzárkóztatásra, a kiszámíthatóságra, a munkajogi biztonságra vonatkozóan. Mennyiben lenne más a helyzet, ha mindezek megvalósultak volna?
– Amint hatalomra került, a kormány rögtön bejelentette, hogy az uniós bérfelzárkóztatás az elmúlt négy évben teljesült, tehát a Fidesz végrehajtotta azt. Az MSZP a bérnövekedést 2001-től számolja, vagyis a Fidesz által megemelt minimálbér és a köztisztviselőibér-emelés, illetve azok áthúzódó hatását is a maga javára írja. A közalkalmazottibér-emelés és a minimálbér-emelés negyven százalékát teszi ki az összbérnövekedésnek, a maradékon osztozkodik a versenyszféra. Tudni kell azonban, hogy a vezetők és az átlag munkavállalók bére erősen kettévált. A menedzserbérek iszonyatosan elszaladtak, a versenyszféra fizikai állományában viszont – ahol valóban új értéket állítanak elő – legfeljebb egy-két százalékos reálbér-emelkedés történt. A kormány által hangoztatott huszonöt százalékos bérnövekedés ebben az elosztásban valósult meg. De messze nem teljesült a három-négyszázezer új munkahely létesítése tett kormányzati ígéret sem. A foglalkoztatottság növekedése, amiről a kormány beszél, nem jelentkezik a társadalombiztosítási befizetésekben, tehát az legfeljebb a szürke-, feketegazdaságban jött létre. A munkaidő-csökkentés, amire Medgyessy Péter többször is ígéretet tett, ugyancsak nem valósult meg. Ha az uniós trendeket nézzük, ez egyre távolabbra kerül, főként, hogy a kérdésben nem történt érdemi egyeztetés.
– Elkészült a kormány középtávú gazdaságpolitikai terve, melynek középpontjában a foglalkoztatás bővítése áll. A kormány eddigi teljesítménye alapján mi várható a tervtől?
– Nemcsak az elmaradt ígéretek, hanem az uniós tagság miatt is készíteni kell egy régiókra lebontott foglalkoztatáspolitikai koncepciót. Mivel a kormánynak nincsen gazdaságpolitikája, nincsen erre alapuló, összehangolt szakképzés sem. Ezért évente 40-50 milliárd forint folyik el szakképzésre úgy, hogy a régiók közötti kiegyenlítődés gyakorlatilag a nullával egyenlő, vagy éppenséggel növekedik. Hiába van piacgazdaság, lennie kell egy olyan befolyásoló, állami tevékenységnek, ami kijavítja az egyes hibákat, a problémás területekre pedig forrásokat összpontosít. Szükség lenne egy olyan kormányzati intézkedéscsomagra, amely világossá teszi, hogy a gazdasági szektor mely szegmense lesz a húzóágazat. A kormány kiszámíthatatlan gazdaságpolitikája miatt sorra menekülnek a külföldi befektetők, például az IBM, a Salamander vagy a Philips, sok olyan vállalat van, amely Magyarország helyett valamelyik szomszédos országban telepedik le. Hangsúlyozom, helyes gazdaságpolitika nélkül nem lehet eredményes foglalkoztatáspolitikát csinálni.
– Az elmúlt két év a gyárbezárások, elbocsátások időszaka volt. Nem mintha a sztrájk bárkinek is jó lenne, de a szakszervezetek erő alkalmazása nélkül vették tudomásul mindezt. Mi ennek az oka?
– A felvetés jogos. Ma, ha a munkavállaló a száját jártatja, nemcsak a saját munkahelyét, hanem az egész család egzisztenciáját veszélyezteti. Az emberek legfeljebb akkor emelik fel a hangjukat, ha éppen rájuk kerül a sor. De akkor is egyénként gondolnak magukra, és nem állnak össze, nem fordulnak a szakszervezetekhez, amelyek viszont munkavállalói támogatás nélkül nem akcióképesek. Így nem lehet mozgósítani az embereket, akik viszont nem forradalmárok. Persze egyes szakszervezetek különféle együttműködési megállapodásokat kötöttek a jelenlegi kormányfővel, ami tartósítja ezt a helyzetet, mivel a konfliktusokat egyfajta tárgyalásos rendszerbe tereli. Ez a tárgyalásos módszer azonban – mint azt a költségvetés, az adótörvények vagy az áremelések vitájakor tapasztaltuk – egyáltalán nem veszi figyelembe a szakszervezetek véleményét.
– Amikor az Európai Szakszervezeti Szövetség főtitkára hazánkban járt, az érdekegyeztetés hiányosságaira hívta a figyelmet, és hangsúlyozta, hogy a kialakult társadalmi feszültségeket valós párbeszéddel lehetne orvosolni. Egyetért a kritikával és a tanáccsal?
– A feszültségeket egy jól működő szociális párbeszéddel lehetne csökkenteni, ám a kormány erre vonatkozó ígérete sem vált valóra. A fórumok összehívásának száma kevés, a szociális partnerek érdekérvényesítő képessége pedig egyáltalán nem jelenik meg. Milyen érdekegyeztetés az, amikor az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) úgy tárgyalunk a költségvetésről, hogy még aznap a parlamentben döntenek róla? Úgymond beleszólni beleszólhatunk a dolgokba, csak érdemben nem befolyásolhatunk semmit. Jelenleg a jogalkotási törvény miatt tiltakozunk, ebből a kormány egyszerűen kiírta az érdekképviseleteket. Medgyessy Péter utoljára az OÉT két évvel ezelőtti alakuló ülésén találkozott a szociális partnerekkel. Azóta hiába váltották le a pénzügyminisztert, hiába vezettek be megszorításokat, a miniszterelnök többszöri megkeresésünk ellenére sem hajlandó eljönni a legmagasabb szintű érdekegyeztető fórumba, hogy a történtek okairól és hatásairól őszintén tájékoztasson. Persze a vele együttműködési megállapodást kötő MSZOSZ-hez nemrég elment a kormányfő. Bár Wittich Tamás elnök elég kemény kérdéseket szegezett a miniszterelnöknek, ő nyilván azért ment oda, hogy ugyanezt az OÉT-ban elkerülje. Medgyessy Péter látogatása azonban nem kerülhető meg. El kell jönnie az OÉT-ba, és őszintén el kell mondania, milyen megszorítások várhatók, és hogy ezek árát milyen felosztásban kívánják megfizettetni a társadalommal. Lényegében arra a kérdésre várunk választ a miniszterelnöktől, hogy mi vár a munkavállalókra az elkövetkezendő években.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.