Nyolcmilliárd forint egy ciprusi off-shore cégnek

Harc dúl az MSZP berkein belül: nyolcmilliárd forint a tét, mely összeget a magyar államnak kell egy ciprusi off-shore cég számára utalnia. A kifizetés alapját egy 1996-ban Medgyessy Péter pénzügyminiszter által aláírt kezességi szerződés adja. A ciprusi érdekeltségű céggel szemben eljáró Budapest Airport Rt. a Köves és Társai Ügyvédi Irodát bízta meg az állami érdekek képviseletével, ám a megbízás teljesítésével kapcsolatban egyre több kérdés merül fel.

Munkatársainktól
2004. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Draskovics Tibor és az MSZP- frakció közti nézeteltérés oka egy 1993-ban indult ügy napjainkban zajló végjátéka és a pénzügyminiszter ehhez fűződő, kérdéses szerepe. Emlékezetes: a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) 1993-ban pályázatot írt ki a Ferihegy 2/A utasterminál felújítására és a 2/B terminál felépítésére.
A pályázatot a kanadai Airport Development Corporation (ADC) nyerte meg, amelyet Danczkay Béla és Michael Huang jegyeztek. Az eredményhirdetés után az LRI és az ADC a Budapest-Ferihegy Nemzetközi Repülőtér üzemeltetésére létrehozta a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-t, és az LRI az új társaság részére 2010-ig átengedte a 2/A és 2/B terminálok használati és hasznosítási jogát.
A pályázat megnyerésének első furcsaságát az jelentette, hogy a milliárdos beruházásra készülő FUF Kft. mindössze egymillió forintos alaptőkével alakult (66 százalékos LRI- és 34 százalékos ADC-tulajdoni hányaddal), ám érdekes módon a tulajdonosok szavazati aránya ennek éppen a fordítottja volt. Tovább élezte az ellentmondásokat, hogy a magyar félnek elegendő pénz állt a rendelkezésére ahhoz, hogy egyedül is végrehajtsa a szükséges beruházásokat, így az ADC bevonására semmi szükség nem volt. A FUF 103 millió dollár hitelt vett fel a Royal Bank of Canadától, az OTP-től és a CIB Banktól, amelyhez a kabinet készfizető kezességet vállalt. Az állami kezességet biztosító, vitatott szerződést Medgyessy Péter akkori pénzügyminiszter írta alá, annak ellenére, hogy a PM illetékes főosztályai azt nem támogatták, mivel indoklásuk szerint a megállapodás számos, a magyar államra nézve hátrányos feltételt tartalmazott. Az ellentmondásos szerződés jóváhagyásának idejében a Pénzügyminisztériumban közigazgatási államtitkárként Draskovics Tibor volt a szakmai vezető. Növelte a szerződés körüli bizalmatlanságot, hogy nemsokára kiderült: a kanadai cég a kontraktus aláírása után néhány perccel átruházta kapott jogait egy ciprusi off-shore cégre. Az ADC tulajdonosi struktúrájának feltérképezése egyébként is lehetetlennek bizonyult, miután egy Brit Virgin-szigeteken bejegyzett off-shore cégnél megakadtak a próbálkozások.
Az ügy körüli visszásságokat jelzi, hogy a magyar államra nézve hátrányos megállapodást akkor számos hazai sajtóorgánum, elsősorban a Népszabadság, a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet támadta, de még a tekintélyes brit gazdasági napilap, a Financial Times is foglalkozott az üggyel. A megjelent cikkek – a kanadai cég értelmetlen bevonásán túl – azt kifogásolták, hogy a szerződés szinte kizárólag a külföldi fél érdekeit képviselte, és szándékosan túl volt bonyolítva. A sajtóban nyilvánosságra hozott információkon kívül 1998-ban a Rubicsek Sándor vezette Kormányzati Ellenőrzési Iroda jelentésben hívta fel a figyelmet a külföldi befektetővel kötött megállapodás jó néhány, a magyar államra nézve előnytelen pontjára.
A rejtélyes történet 2001 végén vett fordulatot, amikor a légi közlekedésről szóló törvényt a kormány – az Országgyűlés egyhangú szavazatával – megváltoztatta. A módosítás szerint az LRI a továbbiakban nem engedhette át harmadik személynek az üzemeltetés jogát, ez alapján tehát megszűnt az FUF létjogosultsága, az LRI jogutódja pedig a Budapest Airport (BA) lett.
A kanadai céggel így jogi összetűzésbe keveredett BA 2002. július 13-án Csillag István ajánlásával, Apró Piroska, a BA igazgatótanácsi elnökének utasítására a Gyurcsány-cégekhez és Bankár Csoporthoz több szálon kötődő Köves Clifford Chance (Köves CC) nemzetközi ügyvédi irodát bízta meg a BA jogi képviseletével. A jogi tanácsokra szükség is volt, hiszen az ADC tavaly nyáron keresetet nyújtott be a magyar állam ellen a washingtoni székhelyű ICSID-nél, kilencvenmillió dollár kártérítést követelve az eredetileg 2010-ig átengedett használati és hasznosítási jogok elvesztéséből származó károkért. A magyar állam érdekeinek képviselete céljából László Csaba akkori pénzügyminiszter egy szakértői bizottságot hozott létre, melynek élére 2003. szeptember 5-én Hárskuti Jánost, a BA vezetőjét nevezte ki. Az ügyet vizsgáló bizottság összetételének pikantériáját az adta, hogy az egyik tag, Salgó István, a PM privatizációs ügyekért felelős helyettes államtitkára korábban éppen az ADC jegyzése kapcsán említett Danczkay Béla és Michael Huang tanácsadójaként dolgozott.
Az ügy ellentmondásos háttere miatt a PM illetékes főosztálya 2003. augusztus elsején kelt feljegyzésében azt javasolta László Csaba akkori pénzügyminiszternek, hogy a magyar állami érdekek megfelelő képviseletéért egy – az ICSID-eljárásokra specializálódott – amerikai ügyvédi iroda, a Milbank, Tweed, Hadley & McCloy LLP is kapjon megbízást a Köves és Társai Ügyvédi Iroda mellett, egyfajta kontrollszerepre.
László Csaba Veres János politikai államtitkár és információink szerint az MSZP prominensei nyomásának engedve elfogadta a javaslatot, azonban a két ügyvédi iroda között az egyeztetés lehetetlennek bizonyult, így a Milbank viszszavonult az ügytől. A PM 1419/8/2004-es számú feljegyzése szerint azért, mert „a Milbank nem kívánta a nevét adni egy olyan ügyhöz, amelynél sorozatos szakmai hiányosságokat tapasztalt”.
A Köves CC iroda így új megbízási szerződést köthetett a Pénzügyminisztériummal, mivel a jogvita immár állami szintre emelkedett. Újabb ellentmondás, hogy a 2003. december 15-én kötött ügyvédi megbízás 2003. szeptember 5-i viszszamenőleges hatállyal lépett érvénybe, és a Magyarországon, de még a külföldön szokásos ügyvédi óradíj többszörösét, óránként 100 ezer, illetve 150 ezer forintot határozott meg munkadíjnak.
Az ügyvédi iroda azonban – a már említett PM-feljegyzés szerint – a kiugróan magas díjazás ellenére sem végzett érdemi munkát. Mint a PM írja: „A Köves CC 2002 júliusában szerződött a BA Rt.-vel. Ettől az időponttól a Köves CC alapvetően csak adminisztrálja az ügyet, de nem készült idáig egy átfogó jogi elemzés a magyar állam esélyeit illetően… A Milbank ügyvédi iroda felhívta a figyelmünket, hogy elképzelhető, az ICSID bejegyzése azért vett igénybe szokatlanul hosszú időt, mert úgy tűnt az ICSID-nek, hogy a joghatóság elutasítására irányuló kérelmünket már a bejegyzés előtt lett volna lehetőségünk eredményesen képviselni.” Azaz: a Köves és Társai Ügyvédi Irodának az ügyben tanúsított elfogulatlanságát a PM illetékes főosztálya megkérdőjelezte. A pénzügyi tárca feljegyzése megállapítja: „Az ügyvédi iroda esetleges részrehajlása miatt, valamint hogy 2003. október 3-án gépkocsifeltörés következtében minden rendelkezésünkre álló dokumentum eltűnt, javaslom, hogy Nemzetbiztonsági Hivatali vizsgálat kezdeményezését megfontolni szíveskedjék.”
A „probléma” hatékony kezelésére Draskovics Tibor pénzügyminiszteri beiktatásának napján, azaz hat nappal a nemzetbiztonsági vizsgálatot kérő feljegyzés elkészülte után került sor, amikor is a PM illetékes főosztályvezetőjét – aki egyike volt azoknak, akik rámutattak a visszásságokra és az állami érdekek nem megfelelő képviseletére – azonnali hatállyal elbocsátották. Ezt követően felgyorsultak az események. A magyar állam képviseletében eljáró Köves CC és az ACD már peren kívüli, nyolcmilliárd forint értékű egyezségre törekszik.



Akadálytalan pénzkivitel

A Horn-kormány idején készült, a Ferihegy 2/A és B terminálra vonatkozó szindikátusi szerződés egyértelműen előnytelennek bizonyult a magyar állam számára, a külföldi kisebbségi tulajdonos nélkül ugyanis szinte semmit nem tudott eldönteni a magyar fél, hiába rendelkezett a cégben többségi tulajdonnal. A megállapodás szerint a kereskedelmi jogok felett jóformán csak a FUF Kft.-ben 34 százalékkal bíró külföldi befektető cég, a kanadai ADC érdekeltségébe tartozó ciprusi off-shore cég rendelkezett, így a kisebbségi tulajdonos választotta ki a repülőtér bérlőit, kötötte velük a szerződést, s állapodott meg a bérleti díjakról. A szerződés visszásságaival foglalkozó Kormányzati Ellenőrzési Iroda jelentés arra hívta fel a figyelmet, hogy a kontraktus számos, a magyar állam számára előnytelen pontot tartalmaz. A jelentés leszögezi: „…az utasterminál-fejlesztés konstrukciója több olyan szerződésszerű és esetleg nem szerződésszerű pénzkiviteli lehetőséget biztosít a külföldi félnek, amely az eddigi szerződésjavító munkán túlmenően magyar szempontból indokolttá teszi további intézkedések megtételét a magyar állam érdekérvényesítése keretében.” Mint ismert, a 2/B terminálépítési projekt összesen 120 milliárd forintba került, az ADC ebbe összesen 5,7 millió dollárt, vagyis a teljes beruházási költség 4,8 százalékát fektette be. A külföldi befektető – tekintve, hogy szinte az összes menedzsmenti jogosítvánnyal rendelkezett a cégben – a saját érdekeltségébe tartozó ADC&ADMC Ltd.-vel köthetett tanácsadási szerződést. E cég például 1999-ben 1,3 millió dollárért, 2000-ben 1,5 millió dollárért, 2001-ben félmillió dollárért, vagyis három év alatt összesen 3,3 millió dollárért (mai áron számolva több mint 700 millió forintért) végzett el olyan feladatokat, amelyekre többek között az FUF Kft.-t létrehozták, sőt még a költségeit is leszámlázhatta a FUF Kft.-nek, a három év alatt összesen 1,3 millió dollárt, vagyis több mint 300 millió forintot.



Az állam megbízottja: Köves&Társai Ügyvédi Iroda. A Pénzügyminisztérium 2003. december 15-én bízta meg a Köves&Társai Ügyvédi Irodát a magyar állam érdekeinek képviseletével. A Csillag István gazdasági miniszter által ajánlott cég egyik tulajdonosa, Köves Péter több szálon köthető a Bankár Csoporthoz, amelynek egyik tulajdonosa korábban Réthy Imre, a gazdasági minisztérium jelenlegi politikai államtitkára volt. Köves dolgozott a MOTIM cégcsoportnak is, e vállalkozás Gyurcsány Ferenc sportminiszter érdekeltségébe tartozott.



Állóháború a szocialista párton belül. A Budapest Airport körüli nézeteltérés nem az első konfrontáció Draskovics Tibor és az MSZP között. A párt és a pénzügyminiszter közötti legutóbbi konfliktus abból adódott, hogy Draskovics nem akadályozta meg László Csaba korábbi pénzügyminiszter távozó munkatársainak juttatott, kiugróan magas összegű végkielégítésének kifizetését. Ennek következtében a Pénzügyminisztérium éves jutalomkeretének jelentős része kiürült, így a tárca a megszokott térítéseken túl sem ruhapénzt, sem üdülési hozzájárulást nem tud a dolgozóknak folyósítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.