Pilótaálmok, avagy amíg a Gripenek ideérnek…

2004. 05. 04. 17:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új parancsnoka van a magyar légierőnek. Sági János vezérezredes egy olyan időszakban került a szervezet élére, amikor a honvédség vezetői szakmailag kritikus döntések előtt állnak, egy politikailag sokszor bizonytalan és ellentmondásos környezetben.
– Az An–26-os szállítógépek eladása, majd közelmúltbeli beszerzése kapcsán felmerül, hogy a jövőben tudnak-e tenni valamit a súlyos anyagi következményekkel járó tervezési hibák kiküszöböléséért.
– Mindenképpen szeretnénk az előttünk álló feladatokat hosszú távra tervezni, hiszen ez gazdaságos az országnak. A politika megfogalmazza elgondolásait, amit a szakemberek tervekké alakítanak. Ez vonatkozik a beszerzésekre, és ezt célozná a védelmi felülvizsgálat is. Ha sikerül eszerint eljárnunk, akkor nem lesz „egy lépés előre, kettő hátra”, ami rendkívüli mértékben megnehezíti a napi feladatok végrehajtását. Visszatérve az An–26-osokra, a flotta egy része a kilencvenes években leszolgálta idejét, és megérett arra, hogy eladják. Azóta nemzetközi feladatvállalással is megbízták a légierőt, a szállítókapacitást ehhez kellett igazítani. A NATO-ban, különösen az európai tagországok tekintetében, döntés született a szállítókapacitás fejlesztéséről, és ebből Magyarország is kiveszi a részét.
– Ön repül MiG–29-essel. Mit érez abból, hogy az egyetlen magyar vadászrepülőgép-típus hadrafoghatósága mindössze harminc százalék körüli?
– Nagyon szeretnénk egyensúlyba hozni a meglévő NATO-, illetve hazai védelmi feladatainkat a gépek hadrafoghatóságával. Az alapfeladatot most még végre tudjuk hajtani, a problémánk az, hogy a hozzá kapcsolódó rutinrepüléseket nehéz megoldani ilyen kisszámú repülőgéppel. A személyi állomány, különösen a műszakiak, mindazonáltal mindent megtesznek a hadrafoghatóság javításáért.
– Egy korábbi interjúban azt mondta, hogy a kevés repülési lehetőség miatt visszafogják a légi bemutatókon való részvételt. Ugyanezen logikát követve nem gondolja, hogy a légierő vezetésében lévő tisztek repülései értékes repült órákat vesznek el a Kecskeméten készültséget adó pilótáktól?
– Logikus lépés, hogy ha az alapfeladatainkat nehezen tudjuk végrehajtani, akkor a pluszfeladatokat, például a légi bemutatókon való részvételt korlátozzuk. Korlátozzuk önmagunkat is, repüléseinket, és csökkentjük az ebben részt vevő parancsnoki állományú személyek számát. Azonban mindig figyelembe kell vennünk, hogy a légierő parancsnokságának olyan személyekből kell állnia, akik együtt élnek a hadműveleti repüléssel.
– Ön már repült Gripennel. Mi a véleménye a svéd gépről?
– Szerintem egy igazán negyedik generációs, többfeladatú repülőgép. Hosszú távon, akár harminc évig vagy azon túl is igen gazdaságosan rendszerben tartható. A légierő számára ez a kultúraváltás azt eredményezi, hogy együtt tudunk működni hadműveleti vonatkozásban bármilyen európai és tengerentúli légierővel.
– A Gripennel mennyi időt repülhetnek majd pilótáink évente?
– A jelenlegi információim szerint a gépek hetven százaléka mindig rendelkezésre áll majd. Szeretnénk elérni, hogy évente száz óra fölött repülhessenek.
– Keresik-e már annak a módját, hogy miként gyakorolhatják a légi utántöltés műveletét?
– Mindenképpen szükség van repülőgép-vezetőink gyakoroltatására, de nem folytatunk külön utas politikát ebben a kérdésben. Spanyol vezetéssel a NATO egy légi utántöltési programot kezdeményezett, ennek vagyunk kidolgozói, és a szükséges mértékben leszünk talán a részesei is.
– Van a légierőnek beleszólása abba, hogy milyen fegyverzete lesz a svéd gépnek? Befolyásolják-e a tárcát érintő megszorítások a beszerzés folyamatát?
– A fegyverzeti csomag összeállításakor figyelembe vették mindazokat a feladatokat, amelyek a légierő előtt állnak. Természetesen a beszerzés tervezése változhat annak függvényében, hogy milyen esetleges anyagi megszorítások érik a tárcát. Bizonyos korrigálás ebben a kérdésben jelenleg is várható.
– A forgószárnyasokra térve, az árvizek hőseként ismert közepes szállítóhelikopter-flotta fiatalítása vagy a harci helikopterek modernizációja élvez prioritást?
– Mind a kettőre szükség van. A légi kutató mentés, a katasztrófaelhárítás számára mindenképpen fontos eszköz a közepes szállítóhelikopter. Hosszú távú programok alapján úgy néz ki, hogy felújításuk megoldott lesz. A harci helikopterek vonatkozásában egyelőre a hazai fejlesztés látszik megvalósíthatónak. Ez a modernizáció azonban csak az élettartamra szóló képességek kiegészítésére vonatkozik.
– A légierő mennyire tudja befolyásolni ezt a folyamatot a beszerzési-ipari komplexummal szemben?
– Mindenképpen szeretnénk megtartani a programokba való beleszólás jogát.
– Heves polgári ellenállásba ütközik a Zengőre tervezett radarállomás. Valóban nem jöhet szóba más megoldás?
– Nagyon fontosnak tartok minden olyan tényezőt, amely befolyásolja az emberek közérzetét, és az ilyen beruházásoknál figyelembe kell venni minden szempontot, így a környezetvédőkét is. Katonaként azt mondom, hogy a legfontosabb dolog a biztonságunk, a szuverenitásunk és a szövetségben vállalt kötelezettségeink teljesítése. Azt hiszem, hogy ennek a biztonságnak az eléréséhez némi áldozatot mindenkinek hoznia kell.
– Főnöke, Szenes Zoltán vezérkari főnök állítólag azt mondta, hogy több kék ruhást szeretne látni maga körül. Javulhat-e a légierő helyzete a hagyományosan szárazföldi dominanciájú honvédségen belül?
– A megfelelő rendezőelv Magyarországon az lehetne, ha a honvédség vezetésében a légierő egyharmad arányban lenne jelen. Ebben próbálunk elmozdulást elérni.



Cseh gépeket bérelünk. A Gripen-átképzésre kijelölt pilóták közül hatan mintegy 150 órát repülnek májustól Kecskeméten a honvédség által a cseh légierőtől bérelt L–159-es repülőgépekkel. A lépésre két okból került sor. Egyrészt a Kecskeméten is repülő L–39-es utódjának a Gripenhez hasonló, modern, képernyőkkel is felszerelt pilótafülkéje van. Másrészt a svéd fél előírta, hogy az átképzésre kerülő pilótáknak mekkora tapasztalattal kell rendelkezniük, és ezt jelenlegi helyzetében csak gépbérlettel tudja elérni a magyar légierő. (Z. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.