Rémálom, ami a vámmal kapcsolatos tevékenységi engedélyek kiadásában Magyarországon tapasztalható volt. A fennakadások döntő hányada annak tudható be, hogy a kapcsolódó jogszabály késedelmesen jelent meg, és így nem maradt elegendő idő a felkészülésre – mondták az érintettek, s hozzátették: a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló törvény tavaly decemberben, a Pénzügyminisztérium (PM) kapcsolódó rendelete ez év április 5-én látott napvilágot. Így az ügyfelek nem tudhatták pontosan, milyen kérelmet és milyen formában kell benyújtaniuk, a vámhatóság pedig nem ismerhette az elbírálás szempontjait.
Az ügyfeleknek engedélykérelmeiket – az előzetes megállapodás szerint – április 1-jéig kellett benyújtaniuk, hogy azokat az uniós csatlakozásig a vámhatóság kiadja. Arra a felvetésre, hogy a vámosok gyakran feltétel és a csatolt mellékletek hiánya miatt tagadják meg az engedélyek kiadását, az érintettek elmondták: ez gyakran abból adódik, hogy késve tudták meg a velük szemben támasztott elvárásokat. Az EU-vámkódex lehetővé teszi ugyan a gazdasági vámeljárások esetében, hogy az uniós formanyomtatványoktól eltérhessenek a tagállamok, ám ez sem állt készen – tették hozzá a szakemberek.
Kifejtették: megdöbbenéssel vették észre, hogy a PM-rendelet nem szabályozza a vámokmányok kitöltési útmutatóját, s azt a VPOP közleménye tartalmazza. Az egységes vámáru-nyilatkozat kitöltési útmutatóját csak az uniós csatlakozás előtti napokban tették fel a vámhatóság honlapjára. Mivel nem jogszabály határozza meg a kitöltés szabályait, így azt bármikor meg lehet változtatni. Egyébként olyan vámáru-nyilatkozati rendszert fogadtak el hazánkban, amely egyetlen másik uniós tagállamban sem üzemel még, mert az EU lehetőséget adott az új rendszer bevezetésének elhalasztására 2006-ig. Ezzel mi, magyarok nem éltünk.
Az érintettek nem értik, hogy az évek óta megbízhatóan tevékenykedő cégeknek miért kell egy új engedélyezési procedúrán átesniük, s miért nem kapták meg egyszerűsített módon a zökkenőmentes továbbműködésükhöz szükséges engedélyeket.
A vámhatóságnál lapunknak elmondták: a gazdálkodók már múlt év végén megtudhatták, az egyes engedélyek mikor vesztik hatályukat, és köztudomású tény volt, hogy az új engedélyezési eljárásokat az EU jogszabályainak megfelelően kell lefolytatni. A vámhatóságnál – mint jogalkalmazó szervnél – az engedélykiadások csúszását a hiányos, hibás kérelmek elbírálása és a rövid időszak alatt benyújtott nagyszámú kérelem okozta. A feldolgozást megkönnyítette volna, ha a pótlást a gazdálkodók az előírások teljes megismerését követően, önként elvégezték volna. Megkeresésünkre a PM-ben kifejtették: a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló törvényhez kapcsolódó rendelet csúszása nem jelenthetett problémát az ügyfeleknek, mert abban igen kicsiny részt tesz csak ki a nemzeti szabályozás.
A vámosok válaszukban kiemelték: a hatályos kereskedelempolitikai intézkedéseket, vámtételeket a gazdálkodók kizárólag az elektronikus TARIC rendszerből ismerhetik meg, amelyhez csak interneten keresztül biztosított a hozzáférés. Ezt az adatbázist minden munkanapon frissítik, a folyamatosan változó rendelkezéseknek megfelelően. Így a gazdálkodók internetes hozzáférése szükségszerű, a világhálón való megismertetés egyben költségkímélő is.
Vége a „fagyásnak”. A vámhatóság tájékoztatása szerint a külkereskedők körében felháborodást kiváltó számítógépes problémákat sikerült megoldaniuk. Sipos Jenő szóvivő közölte: kollégái és a szoftvert szállító cég munkatársai múlt hét csütörtökön a problémát megoldották. A hátralékot feldolgozták, így hétfőtől nincs fennakadás a vámolásban.