Segélyezzük a Nyugatot

Csontos János
2004. 05. 26. 17:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amitől féltünk, bekövetkezett. Addig vitatkoztunk, hogy fél ország meg fél ország az egy ország-e vagy kevesebb, illetve hogy a fél országot ki vinné meg ki nem vinné az unióba, míg eldőlt a dolog: nem az unió fog támogatni bennünket, hanem mi fogjuk támogatni az uniót. A Medgyessy-kormány szépen beírt a költségvetésbe 83,6 milliárdos többletbevételt, miközben a saját kormányjelentése szerint, amit ugyan a pénzügyi államtitkár erőtlenül, nem túl meggyőzően cáfolt, mi fizetünk majd 46,2 milliárdot. Mielőtt bármelyik kormánypárti közgazdász elkezdene értekezni arról, hogy 37,4 milliárd nem is olyan nagy tétel, siessünk leszögezni: a költségvetési differencia majdnem a háromszorosa: 129,8 milliárd forint. (Össze kell adni, nem pedig kivonni.) Azaz idén kereken félmilliárd euróval segélyezzük a szűkölködő Nyugat-Európát.
A megállapítás persze némi korrekcióra szorul. Nemcsak a nélkülöző francia gazdáknak és német nyugdíjasoknak ajándékozunk 2004-es adóforintokat, hiszen őket jobbára csak a mi felzárkóztatásunk terhétől szabadítjuk meg átmenetileg. Nagyvonalú hozzájárulásunk elsősorban azokat a szorgalmas európai nemzeteket segíti, amelyek időt és fáradságot nem kímélve megtanultak pályázni, lehívni a brüsszeli pénzalapokat. A csatlakozás pénzügyi fiaskója tehát azt jelenti, hogy mindazokat dotáljuk fölösleges milliárdjainkkal, akik nettó kedvezményezettek az unióban – magyarán többek között mi, magyarok finanszírozzuk néhány újdonült tagállam csatlakozásán kívül akár néhány régebbinek a boldogulását is. Mindazokét, ahol rendes kormányzás van, nem a gazsulálásra fordítják a politikai vezetők az energiáik nagy részét, a nemzeti érdekek prioritását nem bagatellizálják el, s igenis elsőrendű politikai kérdésnek tekintik, hogy a kassza melyik oldalán állunk.
Ennek a félmilliárd eurónak így, az európai választási kampány finisében nyilván nagy jelentősége van, mégis próbáljuk egy pillanatra elfeledni a kampányt, meg azt is, hogy éppen kik vannak kormányon és kik ellenzékben. Ez a fejlemény ugyanis ebben a történelmi esztendőben a legjelentősebb össznemzeti ügyek közé tartozik – talán csak a szégyenletes iraki fegyveres jelenlétünk vetekedik vele. Aki most kormányon van, annak minden egyéb körülménytől függetlenül le kell vonnia a megfelelő konzekvenciákat: a nettó befizetői státus szimbolikus jelentése, társadalmi üzenete ugyanis nem egyéb, mint hogy a Magyar Köztársaság akár hosszú távon is ráfizethet az uniós integrációra. Márpedig ez egy páratlan történelmi esély elherdálása. Ezt a kudarcot nem lehet a szokott werberi technikákkal megmagyarázni. Két teljes esztendő állt Medgyessy Péter és kormánya rendelkezésére, hogy az országot fogadókésszé tegye a brüsszeli pénzekre. Számtalanszor leírtuk, jóindulatúan figyelmeztettük az illetékeseket: a folyamat időarányosan nem tart sehol, a pályázati infrastruktúra kiépítése, a pályázati kultúra széles körű elterjesztése helyett kicsinyes hatalmi harc, végtelenített helyezkedés folyik az illetékes kormányzati szervek berkeiben. Kiegyensúlyozott sajtónyilvánosság esetén a média már politikai meggyőződéstől függetlenül, kórusban követelné Baráth Etele és Nagy Sándor államtitkárok lemondását, valamint Gyurcsányné Dobrev Klára haladéktalan leváltását és elszámoltatását; de a magyar állam elmaradó fejlesztéseiből adódó, hiányzó hazai önrész miatt a kormányfőnek is bizalmi szavazást kellene kérnie önmaga ellen az Országgyűlésben. Aligha tévedek, hogy ez nem fog megtörténni.
Tartózkodnék attól, hogy az elbukott 130 milliárdot lélegeztetőgép-valutába számoljam át, annyit azonban mindenképp megjegyeznék: a pénzügyi sikertörténetként előadott Postabank-eladás 101 milliárdja (függetlenül attól, hogy nem ment az ígéret szerint az M5-ös autópálya megvásárlásába, hanem eltűnt a feneketlen zsákban) ennek nagyjából a háromnegyede. Töredékéért hajtották végre a lakástámogatási rendszer likvidálását, s ha ezt az összeget például a lyukas választási ígéretté silányult kollégiumprogramra költik, most Draskovicséknak nem kellene azon törniük a fejüket, hogy a kollégiumi férőhelyek beharangozott bővítését (ez ügyben két év alatt abszolút semmi nem történt) a kollégiumi térítési díjak drasztikus megemeléséből finanszírozzák.
Minden idők legtehetségtelenebb magyar kormányát nyögjük. Az ember nehéz szívvel ír le ilyesmit, elvégre kormányzott itt Kun Béla meg Szálasi Ferenc is – egyébként pedig kinek esik jól, ha közéleti parányoknak a kortársa és kiszolgáltatottja? Példaként vegyük a brüszszeli pályázatok kormányzati kezelésének az ügyét. Medgyessy már hosszú hónapokkal ezelőtt érezte, hogy baj lesz, mert a fáma szerint szétcsapott a marakodó emberei között. Amikor azt kérdezték, milyen jutalmat várhatnak, ha erőltetett tempóban mégis sikerülne sínre tenniük a pályázatok ügyét, s elkerülnénk a nettó befizetői státus szégyenét, a miniszterelnök állítólag azt mondta: ez esetben megtarthatják az állásukat. Az akció szemlátomást nem sikerült, a veszteségcsökkentés mértéke elenyészőnek mondható. Kérdés, ki fog repülni a választásokat követő, jó előre beharangozott kormányátalakítás meg az ezzel járó átszervezések ürügyén? S kiáll-e vajon a nép elé a miniszterelnök, hogy önkritikát gyakoroljon: balfácánok voltunk, mindennel foglalkoztunk, csak az ország érdekeivel nem? A felelősöket megkerestük, tessék, itt van a fejük ezüst tálcán – most már csak az volna a kérdésem: nem akarnátok-e újra választani? Ha őszinte a Canossa-járásom, úgyis bizalmat szavaztok nekem, ha pedig nem, legalább lesz mód újragombolni a kabátot.
Ez a gesztus persze egy normális országot feltételezne – bár nem olyan értelemben, mint egyes politikai szlogengyárosok ezt kiizzadták magukból. Olyan országot, ahol a cselekedeteknek és a mulasztásoknak egyaránt megvan a maguk súlya. Olyan országot, ahol a kormányzó pártok nem azért lengetik gyűléseiken a nemzetiszín lobogót, mert ez mostanában a nyerő, hanem komolyan is gondolják az ország érdekeiért való kiállást, a nemzeti képviseletet. Olyan országot, ahol nemcsak Alayának csápolnak kultúridegen koreográfia szerint, hanem Brindisinek is.
Ez persze egy másmilyen ország. Nettó befizető. Mivel másutt – Angliában, Írországban – még a régióhatárokat is úgy húzza meg a központi kormányzat, hogy relatív elmaradott tartományok jöjjenek létre, s így eredményesen tudják a brüsszeli felzárkóztató pénzalapokat lehívni, nincs akadálya annak, hogy többek között a mi félmilliárd eurónkat is felhasználják. A brit oroszlán és a kelta tigris kedvtelve falatozhat a magyar őzikéből. Ez egy olyan ország, ahol nettó befizetői voltunk sem vergődhet vezető hírré a legtöbb orgánumban: kell a hely annak, hogy lehet-e címert nyomtatni a mackófelsőre, vagy mintacsekket a választási szórólapra. Olyan ország, amely épp most dobja ki az ablakon az agrárkultúráját, amiből valaha az egész viszonylagos jóléte és identitása vétetett. Olyan ország, amely következmények nélküli – miért épp most változna meg a tendencia?
A lassan unásig ismert politológiai tételhez a legújabb adalék: nem hivatalos kormányzati források szerint mások mellett Gyurcsányné Dobrev Klára pozíciója sem forog veszélyben, ám erőteljes lobbitevékenység indult meg annak érdekében, hogy a felállítandó új EU-minisztériumban erős, határozott kézbe kerüljön a gyeplő. Kérdés, mi lesz akkor a sorsukra hagyott gyermekekkel, ifjakkal és sportolókkal – de valahogy biztosan megoldják majd a káderkérdéseket. Ki tudja: talán családon belül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.